6.6.2018 | Sisältömarkkinointi

#someoptikko: Instrumentarium toi optikkopalvelut someen

Instrumentarium päätti tuoda asiantuntijansa myös sinne, missä ihmisiä liikkuu 24/7. Näin syntyi ajatus Suomen – ehkä koko maailman – ensimmäisestä someoptikosta.

 

Lähtökohdat:

Optisen alan asiantuntijuus on Instrumentariumin ylpeys. Ammattitaitoinen henkilökunta palvelee asiakkaita myymälöissä, mutta näkemiseen liittyvät asiat pohdituttavat asiakkaita myös aukioloaikojen ulkopuolella. Tunnistimme selkeän tarpeen opastavalle sisällölle tutkiessamme kuluttajien hakuja ja keskustelupalstojen kysymyksiä näkemisen aiheista – monia asioita on matalampi kynnys kysyä Googlelta kuin marssia optikolle.

Sosiaalisesta mediasta on kasvanut Instrumentariumille tärkeä asiakaspalvelukanava ja asiantunteva henkilökunta haluttiin tuoda näkyvämmäksi myös someen. Instrumentariumin asiantuntijuudesta haluttiin tehdä helposti lähestyttävää ja tuoda asiantuntijat lähemmäksi ihmisiä, 24/7.

Syntyi ajatus Suomen – ehkäpä koko maailman – ensimmäisestä Someoptikosta.

Ratkaisu:

#Someoptikko on Instrumentariumin palvelukonsepti, jossa Instrumentariumin omat asiantuntijat vastaavat näkemiseen liittyviin kysymyksiin Youtube-videoilla ja Facebookin livelähetyksissä.

Videoiden aiheet ja kuluttajien tyypilliset kysymykset louhitaan somekeskusteluista, google-hauista ja Instrumentariumin optikkojen arjesta. Videot optimoidaan hakukoneystävällisiksi, jotta niiden pariin löydetään ja sisällöt tukevat Instrumentariumin liiketoimintaa inbound-kanavana. Sisältöjen tyyli on rento ja välitön, optikot puhuvat asioista kuluttajien kielellä ja grafiikat avaavat monimutkaisempia aiheita.

Someoptikot ovat tavattavissa myös kuukausittain teemoitetuilla Facebookin live-klinikoilla. Heille voi esittää näkemiseen liittyviä kysymyksiä julkisesti Facebook-seinällä ja yksityisviestein. Tällä haetaan vahvempaa interaktiivisuutta ja ajankohtaisuutta, videosisältöjen ollessa tyypillisesti ajattomampia.

Someoptikko-tuotantoja tehdään 3-4 videon tuotantosykleissä, joka mahdollistaa sisällöntuotannon jatkuvan kehittämisen kohti katsojien tiukempaa sitouttamista. Videoita on julkaistu maaliskuusta 2017 alkaen jo 7 kpl ja Facebook-livejä 7 kpl. Konsepti elää ja kehittyy myös vuonna 2018.

Instrumentariumin someoptikko auttaa kaikissa näköön liittyvissä kysymyksissä.

Tulokset:

Videot ovat keränneet kuluneen 9 kuukauden aikana jo yli miljoona katselukertaa Youtubessa ja tavoittaneet 780 000 uniikkia (selainta).

Videoiden keräämät yleisöt hyödynnetään tehokkaasti uudelleenmarkkinoinnin yleisönä taktisille markkinointiviesteille. Videoiden katseluaika on pitkä: 2-3 minuuttisista videoista katsellaan keskimäärin peräti puolet. Facebookin livelähetyksiä on katsellut parhaillaan jopa 11 000 katsojaa per lähetys.

Tiimit:

Suunnittelu: Instrumentarium ja Dagmar Stories
Tuotanto: Dagmar Stories ja Juhana Lehtiniemi

Tekijät:
Ida Paulamäki, Instru Optiikka Oy
Eveliina Rantahalvari, Instru Optiikka Oy
Tarja Laitinen, Instru Optiikka Oy
Marleena Lehtonen, Instru Optiikka Oy
Mei Luukkonen, Dagmar Stories
Jussi Taipalharju, Dagmar Stories
Mikko Silvennoinen, Dagmar Stories
Saara Majanne, Dagmar Stories
Hertta Päivärinta, Dagmar Stories
Emilia Vuokko, Dagmar Stories
Joel Pircklen, Dagmar Stories
Teija Jokinen, Dagmar Stories
Ville Fredrikson, Dagmar
Arja Suominen, Dagmar
Juhana Lehtiniemi

Lisää caseja