#someoptikko: Instrumentarium toi optikkopalvelut someen
Lähtökohdat
Optisen alan asiantuntijuus on Instrumentariumin ylpeys. Ammattitaitoinen henkilökunta palvelee asiakkaita myymälöissä, mutta näkemiseen liittyvät asiat pohdituttavat asiakkaita myös aukioloaikojen ulkopuolella. Tunnistimme selkeän tarpeen opastavalle sisällölle tutkiessamme kuluttajien hakuja ja keskustelupalstojen kysymyksiä näkemisen aiheista – monia asioita on matalampi kynnys kysyä Googlelta kuin marssia optikolle.
Sosiaalisesta mediasta on kasvanut Instrumentariumille tärkeä asiakaspalvelukanava ja asiantunteva henkilökunta haluttiin tuoda näkyvämmäksi myös someen. Instrumentariumin asiantuntijuudesta haluttiin tehdä helposti lähestyttävää ja tuoda asiantuntijat lähemmäksi ihmisiä, 24/7.
Syntyi ajatus Suomen – ehkäpä koko maailman – ensimmäisestä Someoptikosta.
Ratkaisu
#Someoptikko on Instrumentariumin palvelukonsepti, jossa Instrumentariumin omat asiantuntijat vastaavat näkemiseen liittyviin kysymyksiin Youtube-videoilla ja Facebookin livelähetyksissä.
Videoiden aiheet ja kuluttajien tyypilliset kysymykset louhitaan somekeskusteluista, google-hauista ja Instrumentariumin optikkojen arjesta. Videot optimoidaan hakukoneystävällisiksi, jotta niiden pariin löydetään ja sisällöt tukevat Instrumentariumin liiketoimintaa inbound-kanavana. Sisältöjen tyyli on rento ja välitön, optikot puhuvat asioista kuluttajien kielellä ja grafiikat avaavat monimutkaisempia aiheita.
Someoptikot ovat tavattavissa myös kuukausittain teemoitetuilla Facebookin live-klinikoilla. Heille voi esittää näkemiseen liittyviä kysymyksiä julkisesti Facebook-seinällä ja yksityisviestein. Tällä haetaan vahvempaa interaktiivisuutta ja ajankohtaisuutta, videosisältöjen ollessa tyypillisesti ajattomampia.
Someoptikko-tuotantoja tehtiin 3-4 videon tuotantosykleissä, joka mahdollistaa sisällöntuotannon jatkuvan kehittämisen kohti katsojien tiukempaa sitouttamista. Videoita on julkaistu vuoden 2017 aikana 7 kpl ja Facebook-livejä 7 kpl.
Tulokset
Videot keräsivät ensimmäisen 9 kuukauden aikana jo yli miljoona katselukertaa Youtubessa ja tavoittivat 780 000 uniikkia (selainta)..
Videoiden keräämät yleisöt hyödynnettiin tehokkaasti uudelleenmarkkinoinnin yleisönä taktisille markkinointiviesteille. Videoiden katseluaika oli pitkä: 2-3 minuuttisista videoista katseltiin keskimäärin peräti puolet. Facebookin livelähetyksiä katseli parhaillaan jopa 11 000 katsojaa per lähetys.

Tekijät:
Suunnittelu: Instrumentarium ja Dagmar Stories
Tuotanto: Dagmar Stories ja Juhana Lehtiniemi