2.2.2018 | Sisältömarkkinointi

Veikkaus: #mahdollisuuksia. Tuloksia vaikuttajamarkkinoinnilla

Veikkaus halusi kasvattaa nuorten aikuisten tietoisuutta siitä, mitä kaikkea hyvää Veikkauksen pelien tuotoilla mahdollistetaan. Teemoiksi valittiin nuorten työllistyminen ja työssäjaksaminen.

 

Marras-joulukuussa 2017 toteutetulla kampanjalla haluttiin puhutella erityisesti 18–30-vuotiaita ja osallistua keskusteluun heille tutkitusti kiinnostavasta ja läheisestä aiheesta kertoakseen yhtiön hyvää tekevästä roolista yhteiskunnassa.

Mutta miten käsitellä työllistymistä ja työssä jaksamista positiivisesti ja kannustavasti? Muuttamalla huolet mahdollisuuksiksi.

Nuorten työelämän alkumetreillä esikuvien vaikutus on suuri, koska omaa kokemuspintaa aiheesta on vielä rajallisesti. Niinpä kampanjan puhemiehiksi valittiin kokeneet tubettajat, Vinkare ja Eeddspeaks, jotka puhuivat aiheesta omien kokemustensa kautta: millaista on tehdä itse tulevaisuuden työtä, mitä paineita työelämä tuo ja mitä työkaluja oman uran rakentamiseen tarvitaan.

Näin syntyi 3-osainen #mahdollisuuksia-tubesarja, jonka jaksot teemoitettiin kolmen Veikkaus-avustuksia saavan ympärille (Suomen Mielenterveysseura, Vamos Urapalvelut, Elektronisen Urheilun Liitto). Jokaisessa, noin vartin pituisessa jaksossa, Vinkare ja Eeddspeaks pohtivat aihetta omalta kohdaltaan ja keskustelivat siitä avustuksen saajan kanssa. Jaksot esitettiin Vinkareen YouTube-kanavalla, ja molemmat tubettajat nostivat niitä omilla Instagram-tileillään.

Maksettua mainontaa ja Veikkauksen omia kanavia laajempia yleisöjä varten tubettajien kanssa tuotettiin lyhyemmät cut down -teaserit sekä lyhyt esittelyvideo kampanjasta. Niiden avulla saatiin tehokkaasti lisänäkyvyyttä. Kanavien joukossa mm. Facebook, Katsomo, Ruutu ja Spotify.

Kampanjatutkimus oli riemukasta luettavaa. #mahdollisuuksia-kampanja ylsi kohderyhmässään mainonnan perusmittareilla (esim. huomioarvo) aivan samoihin tuloksiin kuin Veikkauksen paljon suuremmat massakampanjat ja täytti kirkkaasti sille asetetut viestintätavoitteet. Kampanjan laajentaminen mainonnan keinoin vaikuttajakanavien ulkopuolelle oli viisas ratkaisu: maksettu media kolminkertaisti kampanjan huomioarvon.

Tubettajat vaikuttivat puolestaan erityisen voimakkaasti kampanjan luomaan positiiviseen mielikuvaan ja viestintätavoitteiden täyttymiseen: Veikkaus nähtiin auttavana, välittävänä, vahvasti vastuullisena ja tärkeitä aiheita tukevana.

Ja vaikka tykkäykset eivät olleet päätavoitteena, niissäkin riitti ihailemista: videot ja postaukset saivat hurjasti asiallisia, kannustavia kommentteja – niitä ja tykkäyspeukkuja on kertynyt jo komeat 55 000 kappaletta ja videosisältöjen parissa on viihdytty lähes kolmen vuoden verran.

#mahdollisuuksia oli hieno mahdollisuus, johon kannatti tarttua.

 

Teija Jokinen

Teija Jokinen

Teija Jokinen on Dagmar Stories -yksikön vetäjä, joka kuluttaa kaiken median ja suuren osan tilipussistaankin verkossa. Digitaalinen maailma onkin loputon inspiraation lähde niin muuttuvan markkinoinnin pohdiskeluun kuin Teijan rakkaimpaan harrastukseen kokkaamiseenkin.

Lisää aiheesta