Töitämme 10.11.2022

YIT asumisen brändiä vahvistava tone of voice -ohjeistus

Brändin kehittäminen Luovat sisällöt Asiakaskokemus Brändi Luovat sisällöt Sisältömarkkinointi

Dagmar kirkasti YIT:n asumisen markkinoinnin äänensävyä ja loi käytännönläheiset tone of voice -ohjeet. Tiiviin yhteistyön tuloksena syntynyt ohjeistus vahvistaa brändisisältöjä sekä asiakaskokemusta.

YIT rakentaa koteja ja sijoituskohteita sekä kehittää kokonaisia asuinalueita Suomen lisäksi Baltian maissa ja itäisessä Keski-Euroopassa. Sisältöjä tuotetaan laajalla skaalalla inspiroivista unelmakodeista ja -kortteleista aina faktaa tarjoaviin kohde-esitteisiin, useissa eri kanavissa ja useille eri elämäntilanteissa oleville kohderyhmille.

Haasteena puuttuva kiteytys

”Tieto on meidän päässämme, se on vain kiteytettävä ja muotoiltava konkreettiseksi työkaluksi.”
Tämä oli YIT:n lähtökohta äänensävyn ohjeistuksen luomiselle: tietoa ja hyviä tekstiesimerkkejä oli jopa liikaakin. Miten tiivistää tämä hiljainen tieto niin, että nopeasti vilkaistuna saat kiinni oikeanlaisesta tavasta sanoittaa asioita YIT:lle yhtenäisellä tavalla? Mielellämme otimme haasteen Dagmarissa vastaan.

Tavoitteena oli luoda ohjeistus, joka auttaa kirjoitettua sisältöä tuottavia kumppaneita luotsaamaan tekstin sävyä ja tunnelmaa haluttujen tavoitteiden mukaisesti. YIT halusi lisätä lämpöä ja empaattisuutta viestintäänsä unohtamatta mutkatonta ja ratkaisukeskeistä tapaansa kommunikoida uudisrakennuksiin liittyvistä asioista.

”Dagmarin upea tiimi onnistui kiteyttämään uuden äänensävymme selkeäksi ja konkreettiseksi työkaluksi. Saimme juuri sen mitä tarvitsimme – enemmän kuin osasimme tilata. Kaiken lisäksi tapaamiset olivat täynnä yhdessä tekemisen riemua ja uusia oivalluksia. Kiitos ❤”

Aiju Ahlakorpi, Sisältömarkkinoinnin päällikkö, YIT Koti / markkinointi

Ratkaisuna mielikuvaa vahvistavat ohjeet

Tiiviin yhdessä työskentelyn ansiosta loimme käytännönläheisen ohjeistuksen. Muodostimme brändiä kuvaavat attribuutit yhteisessä workshopissa erilaisten mielikuvallisten sanalistojen avulla. Lisäksi työstimme valituille attribuuteille konkreettiset esimerkit ja ohjeet, miten kirjoitetussa sisällössä nämä tavoitetaan.

“Liian usein tone of voicea kuvataan monitulkintaisilla, kuvaavilla sanoilla ilman konkretiaa. Tavoittelimme mahdollisimman selkeää, YIT:n markkinoinnin tiimin työtä helpottavaa ohjeistusta. Heillä olikin selvä visio oppaan tarpeista. Se teki suunnittelutyöstä sujuvaa, kun halutut asiat uskallettiin sanoa ääneen.”

Veera Sydänmaanlakka, Creative Lead, Dagmar

Lue myös: Dagmar ja YIT:n asumisen markkinointi suunnittelivat yhdessä sisältöstrategian osana YIT:n kokonaisvaltaista markkinoinnin transformaatiota