20.4.2017 | Sosiaalinen media

Case: Suffelimpia päiviä – ansaittua näkyvyyttä hyvillä teoilla

Suffeli yllätti somessa pieleen mennyttä päivää harmitelleet makealla Suffeli-paketilla ja generoi aitoa ansaittua näkyvyyttä, jopa yli 10 000 euron edestä. Ilmaiseksi.

Lähtökohdat:

Suffeli on tuote, joka kaipaa muistuttamista, mutta sen muistaminen tekee aina hyvän fiiliksen – siksi se sopi mainiosti epäonnisen päivän pelastajaksi. Kampanjalla halusimme muistuttaa Suffelin elämänasenteesta ja tuoda hymyn huulille positiivisen yllätyksen kautta.

Luova ratkaisu:

Konsepti oli kääntää harmittomia kömmähdyksiä ja epäonnen tapauksia positiiviseksi Suffeli-yllätyksen voimin: etsimme somesta henkilöitä, joiden päivä ei ihan mene putkeen ja ilahdutamme heitä Suffeli-lähetyksillä. Tempauksen tavoitteena oli tehdä Suffelin olemus ihmisille tunnetuksi ansaitun näkyvyyden kautta: toivoimme yllätyksen saaneiden kertovan Suffeli-yllätyksestään eteenpäin some-kanavissaan. Etsimme kohteiksi niin yksityishenkilöitä kuin korkeamman profiilin persooniakin.

Mediabudjettia ei ollut lainkaan. Oli myös riski, että kampanja-aikana ei löytyisi sopivia tapauksia, heidän yhteystietojaan ei löytyisi, tai kotiin/työpaikalle toimitettu paketti koettaisiinkin epäilyttävältä ”isoveljen valvomiselta”. Riskit tiedostettiin, mutta päätettiin suhtautua niihin suffelisti – luotimme siihen, että Suffeliin suhtauduttaisiin päivän pelastavana yllätyksenä.

Toteutus:

Kampanja-aika oli kaksi viikkoa keväällä 2016 ja se toistettiin tammikuussa 2017. Kampanja-aikoina seurattiin tiiviisti erityisesti Twitteriä ja Instagramia sekä iltapäivälehtien uutisointia. Twitter ja iltapäivälehdet valikoituivat seurattaviksi niiden nopean luonteen takia ja Instagram ahkeran hashtag-kulttuurin vuoksi. Etukäteen luonnostellut tekstit muokattiin tapauskohtaisesti sopivaksi ja upotettiin julkaisukuvan kanssa ennalta hyväksyttyyn kirjepohjaan. Somejakoja ajatellen kirje tulostettiin paksummalle, heijastamattomalle paperille. Paketteja lähetettiin postitse, mutta ässänä hihassa oli pyörälähetti, joka pystyi toimittamaan paketteja Helsingin keskusta-alueelle ennätysajassa.

Suffelia päiväänsä ansaitsivat kymmenien ”tavallisten suomalaisten” lisäksi mm. Jaana Pelkonen, tubettajat Lakko ja Herbalisti sekä Thaimaaseen jumiin jäänyt Janne Kataja.

Tulokset:

Kampanja otettiin vastaan lämpimästi ja se loi vahvasti kuvaa Suffelista päivän piristäjänä. Kampanjan potentiaalinen tavoittavuus oli lähes 300 000 ihmistä sosiaalisessa mediassa. Suffelin Twitter-maininnat kasvoivat kampanja-aikana 600 % ja Instagramissa 55 %. Keskustelu tempauksen ympärillä oli 100 % positiivista.

Ansaittua mediaa saatiin arviolta 10 000 euron arvosta, kun useampi julkisuudenhenkilö jakoi julkaisun Suffeli-toimituksesta omissa kanavissaan. Kansanedustaja Jaana Pelkoselle lähetettiin toimitus pyörälähetin voimin Eduskunnan täysi-istuntoon. Hän päätti jakaa tempauksen tuhansille seuraajilleen niin Twitterissä kuin Instagramissakin. Suomen huipputubettajat Lakko ja Herbalisti molemmat jakoivat kuvan Suffelitoimituksesta omilla Twitter-tileillään. Pelkästään näiden kolmen vaikuttajan julkaisut tavoittivat minimissään 23 000 ihmistä ja saivat yli 1200 sitoutumista. Kolmas tubettajatähti, Deata, kertoi tapauksesta Youtube-videolla, jolla on kirjoitushetkellä yli 146 000 katselua.

Suhteessa ansaitun median määrään ja keskustelun luonteeseen, oli Suffelin pienen budjetin brändikampanja äärimmäisen menestynyt ja kannattava.

Keskusteluja: 

Tekijät:

Asiakas:

Fazer Makeiset

Konsepti:

Fazer Makeiset
Annukka Storm, Senior Brand Manager
Matti Markkola, Social media and content manager
Suunnittelu ja tuotanto:

Dagmar Stories
Mette Åström, Community Manager
Tuukka Muhonen, Producer
Saara Majanne, Graphic Designer
Mikko Salonurmi, Junior Producer

Lisää caseja