16.3.2017 | Sosiaalinen media

Facebook ryhtyy kirittämään rekrymedioita

Facebook laajensi reviiriään rekrytointibisnekseen ja julkisti helmikuussa uuden työnhakupalvelun. Yritykset voivat tehdä työpaikkailmoituksia omille yrityssivuilleen, seurata hakemuksia ja kommunikoida suoraan ehdokkaiden kanssa Facebookissa. Palvelu on tällä hetkellä käytössä vasta USA:ssa ja Kanadassa, mutta todennäköisesti se avautuu myöhemmin Euroopassa. Jos uusi ominaisuus tulee Suomen markkinoille, se kilpailee rekrytointikanavana LinkedInin kanssa ja muodostaa selkeän uhkan myös Oikotien kaltaisille rekrytointisivustoille.

 

Facebookin työnhakupalvelu on tehty helpoksi työnhakijoille, sillä Facebook-profiilin tiedot täyttyvät automaattisesti hakulomakkeeseen. Työnantajalle lisäarvoa tuovat vielä erilaiset kohdennusmahdollisuudet ja työpaikkailmoitusten promoamismahdollisuudet, jotka ovat samanlaiset kuin esimerkiksi promottaessa sivulle nostettuja orgaanisia postauksia.

Facebook mahdollistaa kaksisuuntaisen kommunikoinnin työnantajan ja työnhakijan välillä, mitä kaikki rekrytointiportaalit eivät tarjoa. Lisäksi se voi kampittaa suomalaisten työnhakuportaalien mainostamia tavoittavuusmahdollisuuksia sosiaalisessa mediassa. Tätä lisänäkyvyyttä tai -palvelua työnantajat eivät välttämättä enää tarvitse, jos sen voi jatkossa tehdä suoraan itse Facebookin työnhakuilmoituksen kautta.

Mutta haluavatko käyttäjät nähdä Facebookin rekrytointikanavana ja osana työminää? Monen profiilista ei edes löydy työtietoja, sillä sivuston koetaan liittyvän enemmän yksityiselämään kuin työelämään. On siis varmasti vielä pitkä matka siihen, että käyttäjät esitäyttävät työhakemustaan Facebook-profiilissa olevilla tiedoilla.

LinkedIn rekrytointikanavana

LinkedIn on jo pitkään vahvistanut asemaansa varteenotettavana rekrytointikanavana. Sillä on maailmanlaajuisesti yli 400 miljoonaa käyttäjää, joista n. 980 000 Suomessa. LinkedInin rekrytointityökaluja käytetään niin perinteisiin työpaikkahakuihin kuin haastaviin, suorahakua vaativiin paikkoihin. Palvelu on profiloitunut alusta asti työelämään liittyväksi sosiaaliseksi mediaksi ja siellä jaettava sisältö on pitkälti tiettyyn alaan tai yleensä työelämään liittyvää. Profiilit ovat tiukasti asiapitoisia ja niitä voi tarvittaessa käyttää sellaisenaan työnhaussa.

LinkedIn mahdollistaa sopivien kandidaattien löytämisen profiilien perusteella, ja jo tavallista työpaikkailmoitusta tehdessä se ehdottaa tehtävään sopivia kandidaatteja. Erillisen rekrytointityökalun käyttöönoton jälkeen työnantajalla (tai rekrytointikonsultilla) on mahdollisuus päästä selaamaan laajemmin profiileja ja ottamaan yhteyttä sopivalta vaikuttaviin kandidaatteihin.

Suomalaiset rekrytointiportaalit

Sanomien ylläpitämä Oikotie on myös vakiinnuttanut asemansa suosittuna rekrytointikanavana Suomen markkinoilla. Iso osa työpaikoista löytyy Oikotieltä, ja sillä on viikoittain keskimäärin 230 000 kävijää. Oikotien viimeisimpien lukujen mukaan sivustolla on 55 000 osaajaprofiilia, joten parhaimmillaan työnantajilla on varaa mistä valita, jos osaajaprofiilit vain osuvat haettavan paikan kriteereihin. Oikotien etuihin on myös luettava Sanomien oma verkosto, jossa rekrytointi-ilmoitukset voivat saada lisänäkyvyyttä.

Suomen markkinoilta löytyy myös monia muita rekrytointiportaaleja, kuten Duunitori (n. 200 000 kävijää viikossa), Monster.fi (keskimäärin 90 000 työnhakijaa viikossa), Jobilla ja viimeisimpänä tulokkaana Tiitus, joka on tuonut tekoälyn tehostamaan rekrytointiprosessia. Toki työvoimatoimiston oma mol.fi pitää myös vahvasti pintansa maksuttomana työpaikkakanavana, vaikka sen tarjoamat mahdollisuudet niin työnantajalle kuin työnhakijalle ovat erittäin rajalliset.

Facebookin lanseeraama uusi työnhakupalvelu ei ollut yllätys. Nyt on mielenkiintoista nähdä, miten se vaikuttaa esimerkiksi LinkedInin asemaan rekrytointikanavana. Kilpailu on varmasti tervetullutta ja vauhdittaa kaikkien rekrytointimedioiden kehitystä!

Roosa Räsänen

Roosa Räsänen

Lisää aiheesta