4.4.2012 | Sosiaalinen media

Facebook Timeline B2B-markkinoijalle

Facebookin brändiprofiilit siirtyivät uuteen Timeline-muotoon 30.3. ”Vain muutamaa päivää ennen tehdyn surffauksen mukaan kovinkaan moni suomalainen yritys ei näytä aktivoituneen Timelinen osalta. Nyt tätä lukiessasi tilanne on toivottavasti jo toinen ja vastaavalla surffauksella silmillesi hyppivät vain näyttävät taustakuvat ja brändien historian merkkihetket”, kirjoittaa Dagmarin Strategic Planner Lassi Miettinen.

Brändisivujen muuttuminen ulkoasultaan henkilökohtaisia profiilisivuja vastaavaksi on vasta pintaraapaisu Timeline-maailmaan, jäävuoren huippu.

Oman brändiprofiilin visuaalisen ilmeen miettiminen on toki tärkeää, jo sivusta välittyvän ensivaikutelman vuoksi. Silti suurin muutos tapahtuu – tai ainakin pitäisi tapahtua – pinnan alla, viestinnän logiikassa ja sen yhteydessä mainontaan.

Uusi Timeline mahdollistaa aiempaa tarinamaisemman kerronnan. Pelkillä tykkäämisillä ratsastaminen ei enää johda kovinkaan pitkälle. Tämä oli totta jo aiemminkin, mutta nyt koukuttavan sisällön jakaminen ja keskustelun herättäminen on entistäkin tärkeämmässä roolissa.

Digitoimisto 360i:n innovaatiojohtaja David Berkowitzin sanoin: ”Before on Facebook it was about getting people to ‘Like’ the brand. Now, it’s about getting people to take social actions enabled by that brand.”

Mitä uudessa Timelinessa kannattaa ottaa huomioon?

Aiheesta on jo kirjoitettu check listia check listin perään, niin itse muutoksista kuin myös niiden implikaatioista markkinointiin (esim. mashable.com & allfacebook.com). Yksi uusi ”Lassin check list” ei ehkä tee enää ketään autuaammaksi. Siksi tiivistän ajatukseni ja ohjeeni seuraavasti:

Panosta tarinoihin ja syvempiin vuorovaikutussuhteisiin. Tarjoa ihmisille enemmän kiintoisaa sisältöä sekä mahdollisuuksia keskusteluun ja jakamiseen. Tämä pätee kaikkeen.

Muista, että viesti ei leviä pelkillä omilla statuspäivityksillä, vaan ihmiset on saatava oma-aloitteisesti jakamaan luomaasi sisältöä myös omille ystävilleen; tapahtuu se sitten keskusteluun osallistumalla, tykkäämällä tai vaikka applikaatiota käyttämällä.

Myös mainonta kulkee nyt yhä enemmän käsi kädessä Facebook-sivulla tapahtuvan viestinnän kanssa, sillä sivun päivitykset ovat nykyisin myös Facebookin mainosten pääasiallista sisältöä.

Toisin sanoen, luo päivityksillä brändillesi sopivaa tarinaa, mieti mitkä päivitykset nostetaan esille kuvina, mitkä videoina, mitkä nostetaan mainontaan ja mitkä hoidetaan applikaatiolla tai keskustelun herättämisellä.

Muista kaikessa vahva call-to-action, eli mitä haluat ihmisten tämän päivityksen pohjalta tekevän?

Ja viimeisenä vaan ei vähäisimpänä; happotestaa sisältö vähintään itselläsi. Jos et itse reagoisi suunnittelemaasi viestiin, miksi kukaan muukaan niin tekisi?

Lassi Miettinen

Lassi Miettinen

Lisää aiheesta