[dagmar_large_image bigimage=”7448″ /]
1. Facebook Analytics päivittyy
Tähän asti Facebookin analytiikalla on voinut selvittää pääasiassa yksittäisten sisältöjen vaikutusta kuluttajien käyttäytymiseen. Päivityksen myötä mainostajat pystyvät entistä paremmin ymmärtämään kuluttajien Facebook-käyttäytymistä eri kanavien ja päätelaitteiden välillä. Asiakaspolun kokonaisvaltainen mittaaminen ja optimointi luonnistuvat jatkossa myös Facebookissa.
Mitä Facebook Analytics -päivitys merkitsee mainostajille käytännössä?
Mainostajilla on mahdollisuus mitata ja ymmärtää Facebookin kohdeyleisöjen käyttäytymistä eri alustojen ja laitteiden välillä. Tulevaisuudessa voimme ymmärtää yleisöjen käyttäytymistä esimerkiksi Facebookin mobiilisovelluksen ja verkkosivun välillä entistä paremmin ja sitä kautta kehittää sisältöjä, markkinointia ja asiakaskokemusta. Pystymme esimerkiksi näkemään, kuinka paljon Instagram-mainoksen kautta tehdyt sovelluslataukset ovat tuottaneet myyntiä yritykselle.
2. Messenger 2.0
Facebookin viestintäalusta Messengeriin julkistettiin päivitys, joka muun muassa helpottaa yritysten löydettävyyttä sekä lisää tekoälyn hyödynnettävyyttä asiakaskokemuksen luomisessa.
Mitä Messenger 2.0 merkitsee mainostajille käytännössä?
Esimerkiksi usein kysyttyihin kysymyksiin voidaan vastata automaattisesti tekoälyn avulla. Yritys voi myös tunnistaa Facebook-tunnuksilla sisäänkirjautuneen käyttäjän sekä viestiä tälle personoidummin. Ihmismäistä asiakkaan kohtaamista ilman ihmisen väliintuloa. Nerokasta!
3. Marketing API v. 2.9
F8:ssa julkaistiin myös seuraava versio Facebookin markkinointi-API:stä. Uudistusten on tarkoitus auttaa hyödyntämään mainostamisen automaatioratkaisuja sekä helpottaa ja nopeuttaa mainosten tekoa Facebookin mainosalustalla.
Mitä ’Marketing API v. 2.9’ merkitsee mainostajille käytännössä?
Esimerkiksi mainosten kopiointi Facebookin alustalla helpottuu. Lisäksi karusellimuotoisiin dynaamisiin mainoksiin voi sisällyttää useita kuvia yhdestä tuotteesta, kun aiemmin karuselli on koostunut useammasta tuotteesta. Esimerkiksi matkakohteesta voi olla relevantimpaa näyttää yhdestä kohteesta useita kuvia kuin tuoda monta kohdetta karuselliin.
4. Camera Effects Platform
Kameraefektit-alusta antaa kenelle tahansa mahdollisuuden luoda uusia efektejä mobiililaitteen kameralla otettaviin kuviin ja videoihin. Snapchatin ensimmäisenä lanseeraamat efektit ovat jo tätä päivää myös Instagramissa ja monissa muissa sovelluksissa, nyt Facebook avaa efektien kehityksen jokaikiselle iikalle. Tavoitteena on valjastaa taiteilijat ja softan kehittäjät luomaan efektejä, joita kuka tahansa Facebookin käyttäjä voi hyödyntää omassa kameran läpi tapahtuvassa viestinnässään.
Mitä ”kameraefektit-alusta” merkitsee mainostajille käytännössä?
Kameraefektit-alusta avaa varmasti monenlaisia mahdollisuuksia, joita ei vielä osata edes kuvitella. Jo nyt kehitettyjen efektien avulla voidaan esimerkiksi tuoda tuotetietiedot helposti puhelimen näytölle, kun tuotetta katsotaan kameran läpi. Nähtäväksi jää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Haluatko kuulla lisää Facebookin tarjoamista uusista mahdollisuuksista? Ota yhteyttä: lauri.permanto@dagmar.fi
Lisätietoa:
https://developers.facebook.com/videos/f8-2017/f8-2017-keynote/
https://www.fbf8.com/