1.2.2018 | Sosiaalinen media

Facebookin muutokset puhuttavat: mitä ne tarkoittavat mainostajille?

Facebook ilmoitti muuttavansa algoritmiaan kuluttajien välistä vuorovaikutusta suosivaksi: feedeissä näkyy tulevaisuudessa enemmän kavereiden postauksia ja vähemmän yritysten sisältöjä. Asia on herättänyt paljon keskustelua mainostajien keskuudessa – mitä tapahtuu Facebook-mainonnalle ja sisällöntuotannolle?

 

Runsas kaupallinen sisältö on omanlaisensa uhka Facebookin käyttökokemukselle, siksi Facebook haluaa ehkäistä käytön rapautumista. Nuoremmat sukupolvet suosivat vuorovaikutteisempia kanavia, eivätkä ota halutussa mittakaavassa Facebookia omakseen. Muutosten avulla Facebook haluaa viedä kanavaa vuorovaikutteisempaan suuntaan ja parantaa käyttökokemusta.
Facebookin kaupallinen intressi on kasvattaa mainostuottoja. Muutokset heikentävät orgaanista näkyvyyttä ja kasvattavat tarvetta mainonnalle sisällön jakelun tueksi.

Mitä käytännössä tapahtuu:

Algoritmi suosii jatkossa kuluttajien välisiä sisältöjä – siis sisältöjä, jotka saavat kuluttajat keskustelemaan. Mainosrahoitteiset sisällöt eivät katoa feedistä, mutta ”suositeltu julkaisu”-tyyppinen orgaaninen näkyvyys hiipuu. Sisältöjen tukeminen mainonnalla on käytännössä välttämätöntä. Mainonnan kasvava kysyntä johtaa luonnollisesti siihen, että Facebook-mainonta kallistuu.

Mitä Dagmar suosittelee:

On paljon keinoja aktivoida keskustelua ja parantaa vuorovaikutteisuutta:

Nyt on oiva hetki varmistaa, että somen kotipesä on huolella mietitty. Jos somestrategiassasi on selvät sävelet sille, kenelle somea tehdään, mitä milläkin toimenpiteellä halutaan saada aikaan ja miten sosiaalisen median kokonaisuus budjetoidaan, ole huoleti. Jos taas somestrategiasi kaipaa vielä kirkastusta, mietitään asia yhdessä kuntoon!

 

Ota yhteyttä somesuunnittelijaasi tai allekirjoittaneeseen: sirpa.blomqvist@dagmar.fi

 

Sirpa Blomqvist

Sirpa Blomqvist

Lisää aiheesta