29.4.2014 | Sosiaalinen media

Facebookissa laatu korvaa määrän

29.4.2014

Facebookin myyttinen algoritmi muuttui joulukuussa. Nyt muutaman kuukauden jälkeen monet yrityssivut ovat huomanneet muutoksia sivujensa luonnollisessa tavoittavuudessa. Erilaisten lähteiden mukaan sivut tavoittavat luonnollisesti keskimäärin vain 10 % tykkääjistään, mutta tavoittavuudessa on suuria sivukohtaisia eroja.

Kilpailu uutisvirtanäkyvyydestä on kovaa; muutoksen taustalla on Facebookin halu rauhoittaa uutisvirtaa ja tarjota käyttäjille mahdollisimman relevanttia sisältöä. Tämän myötä osa sivuista onkin huomannut luonnollisen näkyvyytensä itse asiassa kasvaneen, sillä heidän tykkääjilleen tarjoama sisältö on Facebookin algoritmin mukaan arvokasta ja kiinnostavaa.

Mitä brändien sitten kannattaa tehdä?

Ensimmäinen askel on huomioida tykkääjien laatu. Onko sivulle haalittu porukkaa kilpailuilla vai ovatko tykkääjät aidosti sitoutuneita? Mitä sitoutuneempia tykkääjät ovat, sitä todennäköisemmin he tykkäävät, kommentoivat ja jakavat sivun tarjoamaa sisältöä. Tätä Facebook arvostaa.

Hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan 260 brändilähettilästä voi saada aikaan laajemman tavoittavuuden Facebookissa kuin miljoona tykkääjää. Sitoutuneet brändin fanit vyöryttävät aktiivisesti sisältöä sadoille ystävilleen, kun taas miljoonasta tykkääjästä hyvällä tuurilla 10 % näkee yrityksen viestin.

Seuraavaksi kannattaa tehdä perusteellinen analyysi sivun sisällöistä. Minkä tyyppiset sisällöt ja aktivoinnit toimivat ja minkälaiset postaukset puolestaan kuolevat omaan mahdottomuuteensa? Väkisin interaktioiden hakeminen ei välttämättä paranna luonnollista näkyvyyttä, vaikka ihmiset siihen reagoivatkin. Facebookin algoritmi erottaa oikeasti relevantin sisällön tykkäyksiä tieten tahtoen hakevasta sisällöstä.

Facebook tarjoaa yrityssivuilleen paljon statistiikkaa, jonka avulla on mahdollista oppia tekemisistään ja optimoida tulevaa.

Kolmas vaihe on mainonta. Kun tykkääjäkanta on terve ja sisältö on kunnossa, kannattaa hyvää sisältöä jakaa myös laajemmalle yleisölle. Facebook on paitsi kustannustehokas tapa tavoittaa potentiaalisia kuluttajia, myös hyvä asiakkuusmarkkinoinnin kanava. Tiesitkö, että Facebookissa voit esimerkiksi kohdentaa mainontaa nykyisille asiakkaillesi?

Anna Kärkkäinen

Anna Kärkkäinen

Lisää aiheesta