9.8.2016 | Sosiaalinen media

Kaappaako Stories snäppääjät Instagramiin?

Facebook lanseerasi Instagram Stories -ominaisuuden, joka mahdollistaa yhtenäisen tarinan luomisen kuvin ja videoin. Ominaisuus tulee käyttöön portaittain muutaman viikon aikana. Osa käyttäjistä pääsi hyödyntämään sitä saman tien.

Instagramissa julkaistu tarina on näkyvissä 24 tuntia, jonka jälkeen se katoaa. Tarinat näkyvät syötteessä ylhäälle ilmestyvällä rivillä, joten ne eivät täytä käyttäjän feediä, eivätkä näy omassa profiilissa muiden julkaisujen joukossa.

Mediassa kohutaan, että uusi ominaisuus on kopioitu Snapchatilta. Instagramin toimitusjohtaja Kevin Systrom onkin myöntänyt kreditin menevän täysin Snapchatille. Hänen mielestään oleellisinta on se, miten ominaisuus tuodaan uudella tavalla omalle yleisölle.

 

Kuva: Instagram

Instagram Stories tarjoaa brändeille oivan mahdollisuuden aidompaan, kiinnostavaan ja seuraajia entisestään sitouttavaan sisältöön. Kuten Snapchatissa, Instagram Storiesissa brändit voivat jakaa eksklusiivista sisältöä, esimerkiksi behind the scenes -materiaalia ja kilpailuja. Koska sisältö häviää 24 tunnin kuluessa, sisällöt on kulutettava juuri silloin, kun ne ovat saatavilla.

Stories tarjoaa vastapainoa Instagramin muutoin hyvin kuratoidulle ja viimeistellylle sisällölle. Selvää kuitenkin on, että ilman vahvaa muuta Instagram-presenssiä, Stories ei toimi.

Snapchatissakin loistavaa sisältöä tekevä jenkkiyritys Everlane on jo ottanut Instagram Storiesin käyttöön. General Electricin matkassa seuraajat pääsivät bongaamaan tulivuoria.

Sisällöntuotannon kannalta Instagram Stories on kätevämpi kuin Snapchat. Instagram Storiesiin on mahdollista lisätä aiemmin otettuja kuvia ja videoita puhelimesta. Omista arkistoista tuodut kuvat näkyvät tarinassa muiden kuvien tavoin, toisin kuin Snapchatissa, jossa juuri julkaistun Muistot-toiminnon avulla kameran kuvarullasta tuodut kuvat lisätään tarinaan valkoisin reunuksin – eli ne erottuvat joukosta. Valmiiden kuvien ansiosta sisältöä voi siis tehdä myös etukäteen.

Instagramilla on globaalisti 300 miljoonaa käyttäjää, Snapchatin käyttäjiä on noin puolet vähemmän. Suomessa 15–24-vuotiaiden keskuudessa Snapchat ja Instagram ovat lähes yhtä suosittuja. Monella brändillä on kuitenkin jo valmis seuraajakunta Instagramissa, jossa seuraajien hankkiminen on muutenkin helpompaa. Instagram Storiesin käytön aloittaminen on siis huomattavasti helpompaa kuin Snapchatin. Snapchatin puutteet seuraajien hankinnassa (kuten uusien käyttäjien löytämisen vaikeus tai puuttuvat tykkäys- tai jakotoiminnot) sekä puuttuvat analysointityökalut kääntyvät tässä kohtaa sovellusta vastaan.

Käyttää päivittäin tai lähes päivittäin, 15-24 -vuotiaat suomalaiset (Lähde: Dagmarin digitaalisen median tutkimus)

Toisaalta, Snapchatin suosituksi tehneet kasvojen päälle tulevat filtterit eli maskit eivät ole käytössä Instagram Storiesissa. Jenkeissä brändit ovat käyttäneet sponsoroituja filttereitä kampanjoissaan loistavasti. Snapchat tarjoaa myös enemmän mahdollisuuksia luovaan sisältöön muun muassa ”3D-tarrojen” ja takaperin toistettavan videon avulla.

Instagram Stories vaikuttaakin vielä melko hiomattomalta. Missä ovat esimerkiksi ne lukuisat kuvanmuokkausfiltterit, joita Instagramilla jo on? Facebookin omistama MSQRD-sovellus voikin olla yksi lisämahdollisuus Instagram Storiesille tulevaisuudessa. Tällä hetkellä Facebook testaa MSQRD-sovellustaan Facebookin kamerassa.

Maybelline New York hyödynsi sponsoroitua filtteriä puniensa lanseerauksessa kansainvälisenä huulipunapäivänä.

Molemmissa sovelluksissa on hyvät ja huonot puolensa. Kahta Stories-feediä on kuitenkin työläs päivittää samanaikaisesti. Onkin mielenkiintoista seurata, miten käyttäjät omaksuvat Instagram Storiesin ja saako se vannoutuneet snapchattaajat puolelleen. Odotamme innolla, millaisilla uudistuksilla Snapchat vastaa Instagramin lanseeraukseen.

Instagram Storiesin plussat ja miinukset:

+ 3 erilaista piirtotyökalua (myös hohtava kynä!) ja tarkempi kynän värivalinta kuin Snapchatissa.

+ Monella jo valmis seuraajakunta Instagramissa, seuraajien helppo hankkiminen (mutta tarinoiden löytämiseen ei ole hakutoimintoa).

+ Omia, puhelimeen aiemmin tallennettuja kuvia ja videoita voi julkaista tarinassa sujuvasti.

–  Hauskat maskit, 3D-tarrat ja geofiltterit puuttuvat.

– Tarinaa ei voi julkaista kokonaisuudessaan omassa profiilissa/syötteessä, vain tarinan osia voi julkaista.

– Tarinoita ei voi lähettää yksityisviestillä, kun taas Snapchatissa kavereille voi lähettää hauskoja snäppejä yksityisesti.

 

Lue lisää:

https://techcrunch.com/2016/08/02/instagram-stories/

http://blog.instagram.com/post/148348940287/160802-stories

http://bit.ly/2aORGA8

http://mashable.com/2016/08/06/facebook-ruined-instagram/#05drVYlLCkqh

http://wersm.com/will-snapchat-survive-instagram-stories/

Emilia Vuokko

Emilia Vuokko

Emilia on Dagmarin Content Planner, joka inspiroituu kauniista kuvista ja oivaltavasta sisällöstä. Sosiaalisessa mediassa ja markkinoinnissa kiehtoo hektisyys – uutta pitää oppia ja itseä saa haastaa jatkuvasti. Juuri nyt innostusta aiheuttaa erityisesti Snapchat. Vapaa-ajalla sydäntä lähellä on valokuvaus ja maaseudun rauha.

Lisää aiheesta