15.10.2015 | Sosiaalinen media

Kun valtavirta jää some-seurailijoiksi, innostavan sisällön arvo kasvaa

Moni käyttää somea – tai oikeammin sen kautta jaettuja sisältöjä – jopa tärkeimpänä uutiskanavanaan. Suodattimena, jonka avulla sisällöt valitaan. Samalla perinteisen median kulutus vähenee. Tästä yhtälöstä seuraa suoraan aktiivisten roolin kasvu. Nuorista jo lähes puolet onkin sitä mieltä, että toisten käyttäjien jakama sisältö on sitä kaikkein mielenkiintoisinta. 

 

Sosiaalisen median käyttäjäryhmät:

 

Naiset ovat somessa selvästi aktiivisempia kuin miehet, erityisesti kun tarkastellaan yli 35-vuotiaita.

Naisten aktiivisuus ruokkii itse itseään; mitä enemmän he jakavat sisältöjä, sitä enemmän he myös löytävät kiinnostavia sisältöjä. Jaettava sisältö kun löytyy usein läheltä.

Aktiivisilla sisällöntuottajilla korostuvat esimerkiksi kaikenlaisten arjen kokemusten ja sattumusten raportointi, mutta myös erilaisten tuote- ja palvelukokemusten jakaminen. Jälkimmäisiä jakaa aktiiveista joka viides, kun koko väestössä osuus on vain puolet tästä.

Viimeisen parin vuoden aikana nopeimmin kasvanut asia on kuitenkin – kovin ajankohtaisesti – yhteiskunnallisiin asioihin liittyvien viestien ja kannanottojen jakaminen. Tähän keskusteluun osallistuu jo viidennes kaikista 15–69-vuotiaista ja lähes 40 prosenttia aktiiveista.

Jaetuimmat asiat:

 

Facebook on levinnyt jo kaikkiin ikäryhmiin ja myös YouTuben käyttäjistä lähes kolmannes on 50 vuotta täyttäneitä, olkoonkin että nuoret käyttävät sitä enemmän. Juuri mainonnalle avautuneen ja keskisarjaan kasvaneen Instagramin käyttäjistä 2/3 on yhä alle 35-vuotiaita. Snapchat on vasta lupaava tulokas ja profiililtaan vielä tätäkin nuorempi. Kik ja Vimeo polkevat paikallaan.

Sosiaalinen media on vähän kuin huvipuisto laitteineen: kaikki kutkuttavat hieman eri tavalla, ja monesta ei tiedä, onko sitä enää talven jälkeen. Mutta olipa väline mikä hyvänsä, kun se onnistuu koskettamaan käyttäjän tunteita tai heijastelemaan identiteettiä, kokemus halutaan mitä todennäköisimmin jakaa. Mistä sinun kohderyhmäsi innostuu?

Kaikki luvut © 2015 Dagmarin digitaalisen median tutkimus, kuukausittainen otos edustaa 15–69-vuotiaita netinkäyttäjiä Manner-Suomessa.

Kiinnostavatko tutkimukset? Keskustelemme mielellämme markkinointinne tehostamisesta! Ota yhteyttä: sakari.palmu@dagmar.fi

Lue myös seuraavat bloggaukset:

”Pinterest vie pikkusormia.” Mervi Jylhä, Digital Permormance Planner

”Syksy tuo Suomeen Instagram mainonnan.” Viivi Lehtonen, Content Strategist

”Youtube-kanavat kuntoon!” Sami Koski, Digital Performance Planner

Sakari Palmu

Sakari Palmu

Lisää aiheesta