[dagmar_large_image bigimage=”6793″ /]
Hyperlapse / Timelapse
Hyperlapse ja timelapse -tekniikoissa tiettyä kohdetta on kuvattu pitkään, jonka jälkeen kuvavirta näytetään reilusti nopeutettuna. Videoissa nähdään hitaat muutokset nopeasti, esimerkiksi kukan avautuminen tai taivaan värien vaihtuminen vuorokauden aikana. Hyperlapse ja timelapse -tekniikoiden ero on käytännössä se, että hyperlapse-videossa kamera liikkuu, timelapse-videossa kamera pysyy paikallaan.
Instagramin lanseeraaman Hyperlapse-sovelluksen ja monien muiden vastaavien sovellusten avulla kuka vain voi luoda helposti illuusion hyperlapse/timelapse-videosta. Yhdistettynä hauskaan ideaan voi sovelluksen avulla tehdyistä videoista saada myös kiinnostavia!
Stop Motion
Stop motion -tekniikka on alun perin animaatiotekniikka, jossa peräkkäin otetut kuvat saadaan näyttämään liikkeeltä yhdistämällä ne. Tekniikkaa voi käyttää mielenkiintoisilla tavoilla saaden minkä tahansa esineen liikkumaan: mitä odottamattomampi esine, sen parempi. Somessa tekniikka toimii hieman ”tökkivänä” eli täysin sulavaa liikettä ei ole tarkoituskaan tehdä.
Efektin voi luoda helposti omallakin puhelimella, esimerkiksi ilmaisen Stop Motion -sovelluksen avulla.
Dagmar Stories toteutti Nissenille jouluisen stop motion -videon:
Esimerkiksi McDonald’s on tehnyt stop motion -tekniikkaa hyödyntäviä videoita.
Erinomaisia videoita löytyy myös Meagan Cignolin Instagram-tililtä.
Boomerang
Boomerang on Instagramin oma sovellus, jonka avulla käyttäjät voivat luoda gif-tyylisiä ”looppaavia” videoita. Sama liike toistuu eteen- ja taaksepäin, uudestaan ja uudestaan. Vain luovuus on rajana boomerang-videoita luodessa, ja hauskuus, jopa ällistys on videon ytimessä!
Cinemagraphy
Cinemagraph-tekniikassa luodaan kuva, jossa jokin yksittäinen asia liikkuu samalla kun muu osa kuvasta on still-kuvaa. Cinemagraph-kuvia voi ostaa valmiina kuvapankista tai tuottaa itse.
Myös cinemagrapheja voi luoda sovellusten avulla, esimerkiksi Flixelin Cinemagraph Pro -sovelluksella.
Flixelin cinemagraphissa liikkeen ja kuvan kontrasti näkyy hyvin. Myös Coca Cola tehnyt cinemagraph-julkaisuja.
Slide show
Esimerkiksi Facebookissa on voinut luoda helposti ”slide show”-mainoksia jo yli vuoden ajan. Slide show on video, jossa kuvat vaihtuvat slideshow-tyyliin. Näinkin simppelillä tavalla sisältövirtaan saa pientä twistiä. J. Crew käyttää Instagramissa paljon tämän tyylisiä julkaisuja.
Perrier ja Oreo käyttävät Instagram-sisällöissään lähes kaikkia edellä mainittuja tekniikoita loistavasti hyödykseen.
Pelkkä tekniikka ei vielä takaa loistavaa lopputulosta, se toimii vain taikojen mahdollistajana. Nyt vain ideoimaan taikoja vuodelle 2017!
Dagmar Stories toteuttaa koukuttavat some-sisältökonseptit ja videotuotannot. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää.