Lähtökohdat
Asiakkaamme Matkamessut halusi vahvistaa brändin jalansijaa matkalle lähtijöiden ensisijaisena mediana. Tavoitteena oli vakuuttaa, että Matkamessujen somekanaviin kannattaa suunnata, kun haluaa inspiroitua matkakohteista ja lukea hyviä reissuvinkkejä.
Halusimme tuottaa relevantteja ja autenttisia, yleisöä puhuttelevia sisältöjä. Vaikuttajayhteistyö laajasti tunnettujen nimien kanssa oli tuttua, nyt päätimme yhdessä asiakkaan kanssa kokeilla jotakin muuta.
Kunnianhimoinen toiveemme oli löytää Instagramia käyttävistä taviskuluttajista sisältökumppanit, joiden sisällöllinen tyyli sekä matkasuunnitelmat sopivat asiakkaamme markkinointiviestinnän linjaan.
Matkamessujen markkinointi oli laaja jatkuvien sisältöjen ja kampanjoiden kokonaisuus, johon tämän osion tuli sopia.
Ratkaisu
Etsimme Facebook- ja Instagram-postauksilla ihmisiä tuottamaan käyttäjälähtöistä, nk. User Generated -sisältöä Matkamessujen Instagram-tilille. Saimme yli 40 hakemusta ihmisiltä, jotka olivat matkustamassa mm. Dubaissa, Thaimaassa, Väli-Amerikassa ja Australiassa. Matkalähettiläiden hakuvaihe ja kiinnostuksen herättäminen keräsivät lähes 300 000 mainosnäyttöä ja tavoittivat n. 230 000 ihmistä.
Suomalaisten suursuosikkeja (Kroatia, Espanja ym.) käsiteltiin jo kampanjakokonaisuutemme muissa sisältölinjoissa, joten nyt meillä oli ilo poimia mukaan eksoottisimmat unelmien kaukokohteet.
Valitsimme hakijoista viisi taitavaa somettajaa ja nimesimme heidät Matkamessujen Matkalähettiläiksi. Luotimme näille, käytännössä tuntemattomille ihmisille @matkatravelfair-IG-tilin säännöllisesti vaihtuvat tunnukset. Ohjeistimme #-aihetunnisteet sekä vakiotekstin, joilla yhteistyö tuotiin näkyväksi.
Tulokset
Saimme viideltä vastuuntuntoiselta sisällöntuottajalta 47 laadukasta IG-reissupostausta sekä useita hyviä IG-Story-postauksia kahden kuukauden kampanjan aikana.
Matkalähettiläämme ottivat meidät mukaan Thaimaan paratiisirannoille, Väli-Amerikkaan ja Dubain Formula 1 -radoille. He näyttivät meille herkullisimmat reissuruoka-annoksensa sekä mahtavimmat katu- ja viidakkomaisemat. Take overit sujuivat kaiken kaikkiaan hienosti joitakin teknisiä hidasteita lukuun ottamatta. Postaukset saivat yhteensä lähes 2 200 tykkäystä ja 40 kommenttia.
Kampanja oli suhteellisen keveä toteuttaa niin tuotannon koordinoinnin kuin kustannusten osalta. Asiakas luotti sekä meihin että ennalta tuntemattomiin ja kokemattomiin sisältökumppaneihin. Se luottamus palkittiin.
Saimme pelkkää kiitosta, ja Matkamessut päätti jatkaa ja laajentaa Matkalähettiläät-sisältölinjaansa.
Mitä muuta opimme?
Matkalähettiläät oli vain yksi osa Matkamessujen laajempaa sisältökokonaisuutta. Tämä User Generated Content -somestream oli rohkea kokeilu, joka onnistui. Taitavat ja visuaalisesti lahjakkaat mikrovaikuttajat tavoittivat kohderyhmämme ja piristivät asiakkaamme Instagram-feediä merkittävästi laadukkaalla sisällöllä.
Mikrovaikuttajat toivat feediin aitoutta, jota kuvapankkikuvilla ja markkinointitoimiston copy-teksteillä harvoin pystytään tässä mittakaavassa saavuttamaan. Kaikkien postausten takana oli aito, inspiroitunut ihminen unelmiensa matkalla.