15.9.2016 | Sosiaalinen media

Neljä syytä ottaa Instagramin yritysprofiili käyttöön

Instagram on viime aikoina lanseerannut uudistuksia palveluunsa rivakalla tahdilla. Kuukausi sitten tarkastelimme niistä merkittävintä, kun aiheenamme oli Instagram Stories eli tarinat. Nyt käsittelyvuorossa on toinen merkittävä uudistus, elokuun lopulla globaalisti lanseerattu Instagram Business Profiles eli yritysprofiilit. Tämän ominaisuuden pitäisi viimeistään nyt olla Suomessakin kaikkien käytössä.

1. Tietoa seuraajista

Yritysprofiili kannattaa ottaa käyttöön, sillä sen kautta saadaan vihdoin tietoa yrityksen Instagram-seuraajista. Tämä onkin ehdottomasti uudistuksen suurin hyöty.

Mututuntuman sijaan luvassa on aitoa dataa, jonka avulla voidaan luoda entistä osuvampia sisältöjä oikeaan aikaan. Seuraajia täytyy kuitenkin olla yli 100, jotta käyttäjien demografisia tietoja voidaan nähdä.

Yritysprofiilista näkee seuraavat tiedot:

2. Tietoa julkaisujen toimivuudesta

Yritysprofiilin kautta voidaan tarkastella julkaisukohtaisesti kunkin julkaisun

Aiemmin Instagramissa ei ole ollut mahdollista nähdä orgaanista tavoittavuutta tai näyttöjä. Ymmärrys orgaanisen näkyvyyden määrästä on markkinoijalle tärkeää, sillä postausten näkyvyys ei ole automaattista, vaan Instagram säätelee Facebookin lailla algoritmin avulla mitä käyttäjät feedissään näkevät. Lisäksi voidaan tarkastella profiilissa näkyvän oman verkkosivuosoitteen klikkauksia viimeisen viikon ajalta.

Yritysprofiilin kautta näkee myös menestyneimmät julkaisut paremmuusjärjestyksessä 30 viimeisen päivän ajalta. Tämä tieto yhdistettynä kävijätietoihin auttaa tekemään jatkuvasta mainonnastakin toimivampaa. Julkaisuja voidaan ensin testata orgaanisesti ja valita tulosten perusteella parhaat julkaisut mainontaan.

Dataa alkaa kerääntyä vasta, kun yritysprofiili otetaan käyttöön. Tietoja ei siis näe jo julkaistuista kuvista tai videoista. Tässä yksi syy lisää ottaa yritysprofiili käyttöön heti.

Uudesta ominaisuudesta löytyy toki myös pieniä puutteita: tällä hetkellä tietoja voi tarkastella ainoastaan sovelluksen sisällä eli niitä ei voi siirtää muussa muodossa esimerkiksi exceliin. Toivottavasti tähän saadaan parannus jossain vaiheessa.

3. Helppo yhteydenotto

Yritysprofiiliin kannattaa lisätä yrityksen yhteystiedot sekä sijainti. Klikkaamalla ota yhteyttä -painiketta käyttäjä voi soittaa, lähettää sähköpostia tai katsoa reittiohjeet kartalta.

4. Mahdollisuus tehdä mainoksia suoraan sovelluksessa

Nyt julkaisuja pystyy mainostamaan myös suoraan Instagramista. Jo ennalta tehtyjä julkaisuja ei tarvitse luoda enää uudelleen, kuten Facebookin mainostyökalussa. Instagramissa tehtyjen mainosten tuloksia voi tarkastella pöytäkoneella Facebookin Ads Managerissa, mutta niitä ei voi muokata siellä. Instagramissa tehtävä mainonta ei ole se kaikkein kätevin tapa, mutta palvelee hyvin esimerkiksi pieniä toimijoita. Parhaiten mainonnan tekeminen onnistuu edelleen Facebookin kautta.

Tässä siis neljä yritysprofiilin tarjoamaa hyötyä. Niistä tärkein on mahdollisuus kerätä ja hyödyntää käyttäjätietoa puhuttelevan sisällön ja mainonnan suunnittelussa.

Yritysprofiilin saa otettua helposti käyttöön seuraavalla tavalla:

1. Mene Instagram-profiilin asetuksiin ja paina Siirry yritysprofiiliin

2. Yhdistä Facebookiin ja valitse profiiliin yhdistettävä tili.

Jotta tilin yhdistäminen onnistuu, sinulla tulee olla admin-oikeudet yhdistettävään Facebook-sivuun.

 

Apua yritysprofiilin luomisessa, datan analysoinnissa ja Instagram-sisältöjen kehittämisessä saat Dagmar Storiesista! Lisätietoja: emilia.vuokko@dagmar.fi

Lue myös: Kaappaako Stories snäppääjät Instagramiin?

Emilia Vuokko

Emilia Vuokko

Emilia on Dagmarin Content Planner, joka inspiroituu kauniista kuvista ja oivaltavasta sisällöstä. Sosiaalisessa mediassa ja markkinoinnissa kiehtoo hektisyys – uutta pitää oppia ja itseä saa haastaa jatkuvasti. Juuri nyt innostusta aiheuttaa erityisesti Snapchat. Vapaa-ajalla sydäntä lähellä on valokuvaus ja maaseudun rauha.

Lisää aiheesta