[dagmar_large_image bigimage=”6838″ /]
1. Tietoa seuraajista
Yritysprofiili kannattaa ottaa käyttöön, sillä sen kautta saadaan vihdoin tietoa yrityksen Instagram-seuraajista. Tämä onkin ehdottomasti uudistuksen suurin hyöty.
Mututuntuman sijaan luvassa on aitoa dataa, jonka avulla voidaan luoda entistä osuvampia sisältöjä oikeaan aikaan. Seuraajia täytyy kuitenkin olla yli 100, jotta käyttäjien demografisia tietoja voidaan nähdä.
Yritysprofiilista näkee seuraavat tiedot:
- seuraajien ikä -ja sukupuolijakauma
- seuraajien paikkakunta
- ajankohdat, jolloin seuraajat todennäköisesti ovat Instagramissa.
2. Tietoa julkaisujen toimivuudesta
Yritysprofiilin kautta voidaan tarkastella julkaisukohtaisesti kunkin julkaisun
- tavoittavuutta
- näyttökertoja
- sitouttamista eli kommenttien ja tykkäysten yhteenlaskettua summaa.
Aiemmin Instagramissa ei ole ollut mahdollista nähdä orgaanista tavoittavuutta tai näyttöjä. Ymmärrys orgaanisen näkyvyyden määrästä on markkinoijalle tärkeää, sillä postausten näkyvyys ei ole automaattista, vaan Instagram säätelee Facebookin lailla algoritmin avulla mitä käyttäjät feedissään näkevät. Lisäksi voidaan tarkastella profiilissa näkyvän oman verkkosivuosoitteen klikkauksia viimeisen viikon ajalta.
Yritysprofiilin kautta näkee myös menestyneimmät julkaisut paremmuusjärjestyksessä 30 viimeisen päivän ajalta. Tämä tieto yhdistettynä kävijätietoihin auttaa tekemään jatkuvasta mainonnastakin toimivampaa. Julkaisuja voidaan ensin testata orgaanisesti ja valita tulosten perusteella parhaat julkaisut mainontaan.
Dataa alkaa kerääntyä vasta, kun yritysprofiili otetaan käyttöön. Tietoja ei siis näe jo julkaistuista kuvista tai videoista. Tässä yksi syy lisää ottaa yritysprofiili käyttöön heti.
Uudesta ominaisuudesta löytyy toki myös pieniä puutteita: tällä hetkellä tietoja voi tarkastella ainoastaan sovelluksen sisällä eli niitä ei voi siirtää muussa muodossa esimerkiksi exceliin. Toivottavasti tähän saadaan parannus jossain vaiheessa.
3. Helppo yhteydenotto
Yritysprofiiliin kannattaa lisätä yrityksen yhteystiedot sekä sijainti. Klikkaamalla ota yhteyttä -painiketta käyttäjä voi soittaa, lähettää sähköpostia tai katsoa reittiohjeet kartalta.
[dagmar_large_image bigimage=”6614″ /]
4. Mahdollisuus tehdä mainoksia suoraan sovelluksessa
Nyt julkaisuja pystyy mainostamaan myös suoraan Instagramista. Jo ennalta tehtyjä julkaisuja ei tarvitse luoda enää uudelleen, kuten Facebookin mainostyökalussa. Instagramissa tehtyjen mainosten tuloksia voi tarkastella pöytäkoneella Facebookin Ads Managerissa, mutta niitä ei voi muokata siellä. Instagramissa tehtävä mainonta ei ole se kaikkein kätevin tapa, mutta palvelee hyvin esimerkiksi pieniä toimijoita. Parhaiten mainonnan tekeminen onnistuu edelleen Facebookin kautta.
Tässä siis neljä yritysprofiilin tarjoamaa hyötyä. Niistä tärkein on mahdollisuus kerätä ja hyödyntää käyttäjätietoa puhuttelevan sisällön ja mainonnan suunnittelussa.
Yritysprofiilin saa otettua helposti käyttöön seuraavalla tavalla:
1. Mene Instagram-profiilin asetuksiin ja paina Siirry yritysprofiiliin
2. Yhdistä Facebookiin ja valitse profiiliin yhdistettävä tili.
Jotta tilin yhdistäminen onnistuu, sinulla tulee olla admin-oikeudet yhdistettävään Facebook-sivuun.
[dagmar_large_image bigimage=”6615″ /]
Apua yritysprofiilin luomisessa, datan analysoinnissa ja Instagram-sisältöjen kehittämisessä saat Dagmar Storiesista! Lisätietoja: emilia.vuokko@dagmar.fi