
Twitch – livelähetyksiä vaikka 24/7
Twitch on Amazonin omistama, alun perin pelaamiseen ja e-urheiluun keskittynyt livestream- eli suoralähetysalusta.
Palvelun suosio on räjähtänyt viime vuosina. Dagmarin digitaalisen median tutkimuksen mukaan Twitchin käyttäjämäärä on kaksinkertaistunut Suomessa vuodesta 2021. Käyttäjäkunta painottuu 16–34-vuotiaisiin miehiin. Tavoittavuuden kaikissa 16–34-vuotiaissa ennustetaan olevan jo yli 50 % vuoden 2023 lopulla.

Suosituimpien kategorioiden joukossa on nyt myös keskusteluohjelmia sekä ”tosielämän” kuvaamista.
Markkinoijille Twitch avaa paljon mahdollisuuksia, niin omien livelähetysten kuin kaupallisten yhteistöiden sekä mainonnan kautta.
Yritysten livelähetykset ovat tähän asti olleet lähinnä tapahtumia, esimerkiksi lanseeraustilaisuuksia, mutta alustaa voi käyttää kevyemminkin. Miten olisi vaikka Norppaliven inspiroima 24/7-lähetys toimiston katolla pesivästä lintuperheestä? Livelähetyksiin liittyy aina omat riskinsä, ja varsinkin lähetyksissä näkyvä live-chat vaatii vahvaa moderointiosaamista.

Twitchin ohella myös YouTube Live on kasvattanut suosiotaan. Twitchin etuna on sen suhteellisen uniikin profiilin omaava katsojakunta ja se onkin hyvä paikka tavoittaa etenkin nuorempaa kohderyhmää.
Lähetyksen voi toteuttaa samanaikaisesti sekä YouTubessa että Twitchissä, jolloin tavoitetaan molempien alustojen katsojia.
Discord – kohtaamispaikka yhteisöille
Discord on Slackin kaltainen keskustelusovellus. Sen suosio on noussut peliyhteisöistä.
Yritykset voivat käyttää Discordia Slackin tapaan sisäisenä keskustelualustana, mutta myös julkisena, avoimena kokoontumispaikkana yhteisöilleen.
Discord-servereitä voi luoda maksuttomasti. Niihin pääsee liittymään joko kutsun tai julkisen linkin kautta. Discordiin voi avata keskustelu- ja äänikanavia, ja sovellus toimii myös mobiililaitteilla.
Kanavien luku- ja kirjoitusoikeuksia sekä mikrofonin käyttöoikeuksia voi muokata ja rajoittaa käyttäjäkohtaisesti; yhden serverin sisällä voi luoda sekä sisäisiä että julkisia kanavia.

Discord avaa markkinoijalle monia uusia mahdollisuuksia yhteisön rakentamiseen ja ylläpitoon sekä asiakaspalveluun.
Discord palvelee keskustelualustana esimerkiksi messuilla, kilpailuissa tai vaikkapa tuotelanseerauksissa, joissa halutaan saada suora yhteys asiakkaisiin ja kuulla heidän viestejään.
Yhteisön moderointi ja hallinnointi on todella tärkeää. Serverille voidaan luoda yhteiset pelisäännöt, joita moderaattorit ylläpitävät, olivat he sitten yrityksen omia työntekijöitä tai vaikka yhteisössä arvostettuja henkilöitä.
Haluatko sparrata asiantuntijoidemme kanssa, pitäisikö Discord, Twitch tai jokin muu uusi alusta napata markkinointinne kanavaksi nyt tai tulevaisuudessa?
Ota yhteyttä: maria.karttunen@dagmar.fi
Lähteet:
Digitaalisen median tutkimus, Dagmar touko-kesäkuu 2022
https://discord.com/company
https://twitchtracker.com/statistics
https://en.wikipedia.org/wiki/Trojan_Room_coffee_pot
https://www.twitch.tv/p/en/about/
Justus Hallila
Senior Digital Planner, entinen Twitch-striimaaja sekä ylpeä nörtti, joka nauttii numeroiden ja järjestelmien pyörittelystä. Parasta vapaa-aikaa on Dungeons & Dragons ja tietskapelailu. Dagmarin D&D-kerhon järjestäjä.
Erno Merenko
Junior Digital Planner, jolle herkkua ovat monikanavaiset kampanjat ja kaikkein vaikeimpien haasteiden ratkominen. Vapaa-ajalla skippaa salipäiviä, häiriköi kavereita, pelaa, lurkkaa Twitchissä sekä urheilee – penkillä ja ulkona!
Maria Karttunen
Dagmarin Head of Social ja digimainonnan moniosaaja, jonka sydän sykähtää, kun upea luova toteutus kohtaa timanttisen strategian, ja kokonaisuus tuottaa tulosta. Vapaa-ajalla nautiskelija, joka kiipeää korkealle ja sukeltaa syvälle. Innokas Dagmarin D&D-kerhon jäsen.