BlogiDagmar 29.11.2022

Vink vink markkinoija, nappa Twitch ja Discord tarkkailuun

Digitaalinen markkinointi Luovat sisällöt Sosiaalinen media

Peliyhteisöissä suositut Twitch ja Discord ovat kuumottavia alustoja myös markkinoijille. Varsinkin Twitchin käyttö kasvaa Suomessa merkittävästi. Alustalla pörrää lähes päivittäin jo 50 % 16–24-vuotiaista miehistämme ja 13% saman ikäryhmän naisista. Dagmarin Digital Plannerit Justus Hallila ja Erno Merenko sekä Head of Social Maria Karttunen tiivistivät Twitchin ja Discordin syvimmän olemuksen ja mahdollisuudet markkinoijille.

Twitch – livelähetyksia vaikka 24/7

Twitch on Amazonin omistama, alun perin pelaamiseen ja e-urheiluun keskittynyt livestream- eli suoralähetysalusta.

Palvelun suosio on räjähtänyt viime vuosina. Dagmarin digitaalisen median tutkimuksen mukaan Twitchin käyttäjämäärä on kaksinkertaistunut Suomessa vuodesta 2021. Käyttäjäkunta painottuu 16–34-vuotiaisiin miehiin. Tavoittavuuden kaikissa 16–34-vuotiaissa ennustetaan olevan jo yli 50 % vuoden 2023 lopulla.

Suosituimpien kategorioiden joukossa on nyt myös keskusteluohjelmia sekä ”tosielämän” kuvaamista.

Markkinoijille Twitch avaa paljon mahdollisuuksia, niin omien livelähetysten kuin kaupallisten yhteistöiden sekä mainonnan kautta.

Yritysten livelähetykset ovat tähän asti olleet lähinnä tapahtumia, esimerkiksi lanseeraustilaisuuksia, mutta alustaa voi käyttää kevyemminkin. Miten olisi vaikka Norppaliven inspiroima 24/7-lähetys toimiston katolla pesivästä lintuperheestä? Livelähetyksiin liittyy aina omat riskinsä, ja varsinkin lähetyksissä näkyvä live-chat vaatii vahvaa moderointiosaamista.

Twitchissä voit seurata livelähetyksiä kiinnostuksesi mukaan; lumoidutpa virkkauksesta tai viulun soitosta.

Twitchin ohella myös YouTube Live on kasvattanut suosiotaan. Twitchin etuna on sen suhteellisen uniikin profiilin omaava katsojakunta ja se onkin hyvä paikka tavoittaa etenkin nuorempaa kohderyhmää.

Lähetyksen voi toteuttaa samanaikaisesti sekä YouTubessa että Twitchissä, jolloin tavoitetaan molempien alustojen katsojia.

Discord – kohtaamispaikka yhteisölle

Discord on Slackin kaltainen keskustelusovellus. Sen suosio on noussut peliyhteisöistä.
Yritykset voivat käyttää Discordia Slackin tapaan sisäisenä keskustelualustana, mutta myös julkisena, avoimena kokoontumispaikkana yhteisöilleen.

Discord-servereitä voi luoda maksuttomasti. Niihin pääsee liittymään joko kutsun tai julkisen linkin kautta. Discordiin voi avata keskustelu- ja äänikanavia, ja sovellus toimii myös mobiililaitteilla.
Kanavien luku- ja kirjoitusoikeuksia sekä mikrofonin käyttöoikeuksia voi muokata ja rajoittaa käyttäjäkohtaisesti; yhden serverin sisällä voi luoda sekä sisäisiä että julkisia kanavia.

Kuvan lähde: Discord

Discord avaa markkinoijalle monia uusia mahdollisuuksia yhteisön rakentamiseen ja ylläpitoon sekä asiakaspalveluun.
Discord palvelee keskustelualustana esimerkiksi messuilla, kilpailuissa tai vaikkapa tuotelanseerauksissa, joissa halutaan saada suora yhteys asiakkaisiin ja kuulla heidän viestejään.

Yhteisön moderointi ja hallinnointi on todella tärkeää. Serverille voidaan luoda yhteiset pelisäännöt, joita moderaattorit ylläpitävät, olivat he sitten yrityksen omia työntekijöitä tai vaikka yhteisössä arvostettuja henkilöitä.

Lähteet:
Digitaalisen median tutkimus, Dagmar touko-kesäkuu 2022
https://discord.com/company
https://twitchtracker.com/statistics
https://en.wikipedia.org/wiki/Trojan_Room_coffee_pot
https://www.twitch.tv/p/en/about/

TÄMÄN BLOGIN KIRJOITTIVAT

Justus Hallila

Erno Merenko

Maria Karttunen

PIDEMMÄLLÄ VAPAALLA

maria.karttunen@dagmar.fi

+358458816088

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA