29.11.2016 | Trendit

Dagmar piirsi suomalaisen trendikartan

Globaalit megatrendit vaikuttavat kaikkialla, mutta ne rantautuvat eri maihin eri tahdissa. Dagmar Drive räätälöi globaaleista megatrendeistä Suomi-version ja seuraa jatkossa trendien kehittymistä Suomessa kuukausitasolla.

– Megatrendit kiinnostavat asiakkaitamme ja halusimme tuntea paremmin eri trendien tilanteen Suomessa. Trendityöskentely on oleellinen osa tiedolla johdettua markkinoinnin suunnittelua ja toimii pohjana niin tuotekehitykselle kuin markkinoinnin sisältösuunnittelullekin, kertoo Dagmar Driven vetäjä Krista Elopuro.

Trendiraportissa käytetään globaalien tutkimuslaitosten dataa, Googlen hakudataa sekä Dagmarin omaa tutkimusta, joka päivittyy kuukausittain.

– Yhdistelemme eri tietolähteistä olennaiset tiedot omaan raporttiimme. Seuraamme tiiviisti myös ilmiöitä sekä palveluita ja tuotteita, joita Suomessa julkaistaan trendien ympärillä.

Dagmarin tekemän tutkimuksen mukaan lähes kaikki megatrendit ovat vahvempia nuorten keskuudessa. Alueellisesti pääkaupunkiseutu erottuu hieman muusta maasta trendien omaksumisen suhteen. Pääkaupunkiseudulla kaikkien trendien omaksujia on suhteessa muuta maata enemmän. Sen sijaan paikallisuus ja etenkin pyrkimys suosia paikallisia tuotteita näyttäytyy vahvempana muualla kuin pääkaupunkiseudulla.

Trendityöskentelyssä Dagmarin ja asiakkaiden asiantuntijoista koottu tiimi valitsee trendikartalta asiakkaan liiketoiminnan kannalta relevantit trendit, perehtyy niihin tarkemmin ja kehittää niihin sopivia tuote- ja palveluaihioita. Tämän jälkeen aihioita lisätestataan ja niiden kysyntä kvantifoidaan bisnescasen näkökulmasta.

– Tavoitteenamme on hyödyntää trendejä asiakkaidemme tulevaisuuden liiketoiminnan turvaamiseksi. Niiden avulla voimme luoda ja kehittää sellaisia tuotteita ja palveluita, joita tulevaisuuden kuluttaja haluaa. Teemme paljon myös sisältömarkkinoinnin suunnittelua, jossa tekeminen sidotaan toimialan tärkeisiin trendeihin, toteaa Elopuro.

Haluatko tietää miltä yleiset trendit tai toimialasi trendit näyttävät Suomessa? Haluatko hyödyntää trendidataa esimerkiksi tuotekehityksessä tai sisältöstrategiatyössä? Autamme mielellämme, kysy lisätietoja: krista.elopuro@dagmar.fi, 040 753 7577 tai kirsi.laakso@dagmar.fi, 050 346 3481.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta