31.1.2019 | Trendit

Graafisen suunnittelun trendit 2019

Designin ja muotoilun maailma on yksi nopeimmin elävistä aloista. Etenkin digitaalinen markkinointi ja sosiaalisen median sisällöt kehittyvät vauhdilla. Pieniä hypejä ja nanotrendejä saattaa nousta ja haihtua hetkessä – vallitseva trendi voi olla ohi ennen kuin ehdit sanoa ”pastellivärit ja tuplavalotus”. Siksi on tärkeää pysyä ajan hermolla: se mikä on saanut suunnittelijat pakahtumaan aiemmin, voi nyt näyttää vaivaannuttavan vanhanaikaiselta. Näillä vinkeillä olet perillä siitä, mikä graafisessa suunnittelussa trendaa vuonna 2019.

Designin ja muotoilun maailma on yksi nopeimmin elävistä aloista. Näillä vinkeillä olet perillä siitä, mikä graafisessa suunnittelussa trendaa vuonna 2019.

Värejä äärimmilleen

Vuosi toisensa jälkeen suunnittelussa povataan käytettävän yhä enemmän värejä eikä 2019 tuo tilanteeseen muutosta. Luvassa on futuristisia, unenomaisia sävyjä ja eloisia väripareja. Toisaalta pitkään jatkunut värien yltäkylläisyys voi innostaa osan suunnittelijoista siirtymään maltillisempiin paletteihin ja murrettuihin sävyihin. Tasaisia väripintoja suosinut flat design häipyy viimeistään nyt ja tilalle saadaan räikeitä gradientteja tai vähintään hillittyjä sävyliukuja. Myös metallivärit tulevat näkymään aiempaa enemmän: kullan ja hopean sävyt tuovat sisältöön ylellisyyden tuntua.

Typografiaa isosti

Vuonna 2019 typografia on iso juttu, myös kirjaimellisesti. Koska sisällöiltä kaivataan nyt persoonaa ja autenttisuutta, on suunnittelun vastattava tarpeeseen! Luvassa on luovaa ja kokeilevaa tekstin käyttöä, käsinkirjoitettuja fontteja, räätälöityjä ratkaisuja ja mukailtuja kirjaintyyppejä. Mekaanisten geometristen groteskien aika on ohi. Nyt hallitsevat päätteelliset antiikvat, venytetyt fontit ja kokeileva muotoilu.

Avointa ja ilmavaa

Sommittelussa on jo hetki luotettu avoimeen kompositioon: kohteen ei tarvitse nököttää keskitettynä kehyksissä, vaan kuvasta voi rajata näkyviin vain osan ja jättää loput katsojan kuviteltavaksi. Tämä mahdollistaa luovemman asettelun ja tekee kuvasta kiinnostavampaa katsottavaa. Kovassa suosiossa ovat myös ilmavat ratkaisut, joissa elementit ikään kuin kelluvat tai lentävät painottomassa tilassa.

3D – lisää ulottuvuutta

Tätä voi tuskin kutsua trendiksi, sillä 3D-toteutukset ovat olleet hurjassa nosteessa jo vuosia, eikä hiipumista nähdä tänäkään vuonna. Päinvastoin, teknologian kehittyessä toteutuksista saadaan yhä vaikuttavampia ja todentuntuisia. Vuonna 2019 tulemme näkemään orgaanisia, abstrakteja ja nestemäisiä muotoja, painottomuutta sekä realistisia, todellisuudentajua venyttäviä sommitelmia. Trendistä haetaan inspiraatiota myös muihin taiteenaloihin, esimerkiksi valokuvauksessa käytetään yksinkertaisia geometrisiä muotoja luomaan vaikutelmaa 3D:stä.

Aitoa kuvaa

Kuvituksessa ja valokuvassa korostuu luonnollisuus. Erityisesti kuvituksessa käsintehty vaikutelma, kokeellisuus ja yksinkertaiset orgaaniset muodot ovat trendejä, joita tulemme varmasti näkemään tänä vuonna. Jäljen ei tarvitse olla esittävää tai liian viimeisteltyä, sillä epätäydellisyys ja vapaamuotoinen piirto tekevät lopputuloksesta persoonallisen ja kiinnostavan. Valokuvan osalta trendi vaikuttaa jakautuvan kahteen linjaan. Toisessa pyritään pakenemaan filttereillä kyllästettyä digimaailmaaa korostamalla inhimillisyyttä, pehmeyttä ja murrettuja sävyjä. Toisessa linjassa digitaalisuus on korostetussa asemassa: värit ovat kirkkaita ja sisällöt graafisia.

BONUS: Vuoden väri

Värijärjestelmästään tunnettu Pantone on jälleen ennustanut virallisen värin: vuoden 2019 väriksi on valittu Living Coral. Tätä pirteää korallinsävyä voi pelinomaisesti spottailla toteutuksissa pitkin vuotta.

 

Huolestuttaako nopeasti muuttuva designin maailma? Ota yhteyttä netta.puumalainen@dagmar.fi

 

Vuoden 2019 trendejä:

Milleniaalien jälkeen aikuistuu Z-sukupolvi. Joko tunnet tulevaisuuden kuluttajat?

Sisältömarkkinoinnin trendit 2019

Sometrendit 2019

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2019

TV-trendit 2019

Netta Puumalainen

Netta Puumalainen

Lisää aiheesta