17.1.2019 | Trendit

Milleniaalien jälkeen aikuistuu Z-sukupolvi. Joko tunnet tulevaisuuden kuluttajat?

Z-sukupolvi ja milleniaalit eroavat toisistaan monin tavoin, mutta yksi asia heitä yhdistää: merkittävä ja koko ajan kasvava taloudellinen vaikutusvalta. Tämän päivän ja ennen kaikkea tulevaisuuden menestyjät ovat niitä, jotka onnistuvat saamaan näiden ryhmien huomion. Mutta miten puhutella heitä? Mitä heidän ajatuksissaan liikkuu? Tässä ensimmäiset askeleet tiellä Z-sukupolven ja milleniaalien maailmaan.

Tämän päivän ja ennen kaikkea tulevaisuuden menestyjät ovat niitä, jotka onnistuvat saamaan Z-sukupolven ja milleniaalien huomion.

 

1.  Ymmärrä, mistä he tulevat

Joka vuosikymmenen myötä ei ole tarpeen nimetä uutta sukupolvea. Mutta jos tapahtuu jotain, joka muokkaa merkittävästi herkässä kehitysvaiheessa olevien ihmisten eli nuorten maailmankuvaa ja käyttäytymistä, voi olla tarpeen löytää sana, jolla kuvata tätä ryhmää.

Vuosina 1980–1995 syntyneiden eli milleniaalien maailmaa muokkasi internetin yleistyminen nuoruuden aikana. Tätä seuraava Z-sukupolvi, aikaisintaan 1996 syntyneet, on puolestaan ensimmäinen joukko aitoja diginatiiveja. He syntyivät maailmaan, jossa internet ja älypyhelin olivat jo arkipäivää.

Milleniaalien nuoruusvuosina kaikki tuntui muuttuvan parempaan suuntaan: kylmä sota loppui, teknologia kehittyi ja maailma muuttui avoimemmaksi. Kansainvälistyvä kauppa kasvatti entisestään ihmisten kulutusmahdollisuuksia ja materialistista hyvinvointia. Milleniaaleilla on ollut täysi syy unelmoida ja uskoa maailman olevan hyvä paikka.

Z-sukupolven tilanne on erilainen. He ovat kasvaneet terrorismiuutisten, ääriliikkeiden nousun ja liitoksistaan natisevien kansainvälisten yhteisöjen ajassa. Heidän tulevaisuuttaan varjostavat erilaiset uhkakuvat, kuten ilmastonmuutos ja koko ajan turbulentimmalta tuntuva työelämä. Z-sukupolvella on hyvä syy uskoa, että tulevaisuus on täynnä epävarmuutta.

2.  Ymmärrä heidän arkeaan

He ovat yksinäisempiä, vaikka kaikki maailman ihmiset ovat heidän ulottuvillaan. He ovat konservatiivisempia, vaikka unelmoivat nykyistä tasa-arvoisemmasta yhteiskunnasta. He turvautuvat tavaraan ja vahvoihin brändeihin, vaikka pelkäävät luonnon puolesta. Z- sukupolvi on täynnä ristiriitoja.

Heille netti ja sosiaalinen media ei ole erillinen paikka, jossa viettää aikaa, vaan yhtä normaalia kuin hengittäminen. He viihtyvät yksityisissä ryhmissä, seuraavat mikrovaikuttajia ja käyttävät sosiaalista mediaa pääuutislähteenään. Tiedonhakutaitojensa ansiosta he vaikuttavat myös vanhempiensa kulutusvalintoihin.

Milleniaalit puolestaan elävät jo aikuisuutta. Monet heistä siirtyivät työelämään laskusuhdanteen aikana. Tämä on osaltaan lykännyt monia perinteisiä aikuistumisen virstanpylväitä, kuten vakituisen työpaikan löytymistä, ensiasunnon ostamista ja perheen perustamista.

Milleniaalit käyttävät Z-sukupolvea enemmän aikaa blogien, sähköpostin ja television parissa, vaikka ovatkin ahkeria streamaajia. Varallisuuttaan he käyttävät esimerkiksi kokemuksien tavoitteluun. Ostokset ovat itseilmaisun välineitä, ja erityisesti hyvinvointi ja ekologisuus ovat arvokasta valuuttaa.

3.  Toimi missiosi mukaisesti

Jos jokin kiinnittää informaatio- ja markkinointitulvan alle hukkuvien milleniaalien ja zetojen huomion, on se aitous. Erityisesti Z-sukupolven edustajat ovat kriittisiä ja läpinäkyvyyttä vaativia kuluttajia. Tulevaisuuden menestyjiin lukeutuvilla yrityksillä on missionaan halu ratkoa ihmisten arjen tai miksei vaikkapa koko maapallon haasteita. Tämän lähtökohdan omaavilla yrityksillä on hieno mahdollisuus avoimeen ja mieluusti vielä oivaltavaan kommunikaatioon. Aito innostus on yhä tarttuvaa sekä tänään että tulevaisuudessa.

 

Meillä Dagmarissa on paljon tietoa nuoremmista sukupolvista, ja kerromme mielellämme lisää. Erityisesti Z-sukupolvi on täynnä ihmisiä, jotka uskovat yritysten voivan vaikuttaa maailmaan. Onko sinun organisaatiosi valmis kuulemaan heitä? Ota yhteyttä: salla.lukkari@dagmar.fi

 

Lue lisää:

https://highline.huffingtonpost.com/articles/en/poor-millennials/

https://www.buzzfeednews.com/article/annehelenpetersen/millennials-burnout-generation-debt-work

https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2018/06/04/understanding-the-research-on-millennial-shopping-behaviors/#7bb281ea5f7a

https://www-01.ibm.com/common/ssi/cgi-bin/ssialias?htmlfid=GBE03799USEN&

https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2017/03/nuorisobarometri2016-fin.pdf

http://blog.publicisna.com/tomorrows-target-marketing-to-centennials/

Salla Lukkari

Salla Lukkari

Junior Research Planner, joka innostuu erilaisista kuluttajista. Tavoittelee jatkuvasti paremmin kiteytettyä ja kommunikoitua tietoa sekä pyrkii ymmärtämään maailman menoa. Vapaa-ajalla laulaa bändissä ja yrittää pysyä luistimilla pystyssä.

Lisää aiheesta