18.12.2018 | Trendit

Sometrendit 2019

Mitä markkinoija voi odottaa sosiaaliselta medialta ensi vuonna? Keskustelimme aiheesta asiantuntijoittemme kanssa ja kahlasimme alan artikkeleita sekä blogeja. Tässä tiivis paketti Dagmar Storiesin ennustuksista.

Vuosi 2019 näyttää tuovan paljon uusia markkinoinnin mahdollisuuksia.

 

Trendit, jotka ovat isossa roolissa myös ensi vuonna

Tiivistetään aluksi trendit, jotka tuntuvat olevan monelle markkinoijalle jo itsestään selviä. Nämä aiheet ovat nousseet aiempiinkin trendiennusteisiimme (SOME-trendit 2017, SOME-trendit 2018), mutta ovat myös ensi vuonna vahvasti fokuksessa: video on hip, vaikuttajamarkkinointi on pop ja chatbotit ovat rock.

Laatu korvaa edelleenkin määrän. Vaikuttajien rinnalle tulevat virtuaalivaikuttajat ja makrovaikuttajat. Chatbottien käyttö yleistyy; vuonna 2019 niistä tulee entistä hyödyllisempiä ja niiden käyttötarkoitus, kohderyhmä ja käyttöliittymä on viety pidemmälle. Dark social on yhä kasvava haaste, ja sitä tulisi seurata entistä enemmän. Sen määrä lisääntyy ensi vuonna varmasti entisestään – etenkin Z-sukupolven keskuudessa. Somen käyttö on harkitumpaa kuin ennen, ja käyttöä halutaan tietoisesti rajoittaa, mikä aiheuttaa markkinoijalle harmaita hiuksia myös ensi vuonna.

Katse kohti Z-sukupolvea

Väistykää milleniaalit! Nyt viimeistään on aika kiinnittää huomio Z-sukupolveen. Vanhimmat heistä ovat jo 22-vuotiaita eli pääkohderyhmää monelle brändille. Proggion mukaan he käyttäytyvät hyvin eri tavoin kuin milleniaalit. Z-sukupolvi kommunikoi ystävilleen mieluummin virtuaalisesti kuin kasvotusten, haluaa keskustella brändin kanssa ja ärsyyntyy huonosta sisällöstä ja puhtaasta mainossisällöstä ilman syvempää merkitystä. He arvostavat vaikuttajia, mikrovaikuttajia ja aitoja henkilöitä enemmän kuin julkkiksia. He käyttävät somea enemmänkin viihdyttääkseen itseään kuin ollakseen yhteydessä ystäviinsä. Yli puolet Z:sta käyttää puhelintaan jopa kuusi tuntia päivässä. He ärsyyntyvät, jos palvelun käyttöliittymä on huono tai se lataa liian kauan.

Videon monta muotoa: YouTube, IGTV, Facebookin yhteisöllinen Watch Party, lyhytikäiset stories-videot

Videon kulutus muuttuu yhä sosiaalisemmaksi. Facebookin mukaan Instagram Storiesin kulutus on tänä vuonna ohittanut fiidin kulutuksen. Snapchatista kopioitu lyhytikäisten videoiden jakaminen on tarjolla jo useassa kanavassa: Facebookissa, Messengerissä, Instagramissa, Snapchatissa ja WhatsAppissa. Myös YouTube on liittynyt tarinakerhoon mahdollistamalla stories-videot alustallaan. Lyhytikäinen video on tosiaankin nousussa ja suosiossa. Onko osasyynä FOMO (fear of missing out) vai entistäkin kotikutoisempi ja aidompi sisältö? Varmasti molemmat, kristallipallomme kertoo.

YouTube on Z-sukupolven uusi blogialusta. He valitsevat mieluummin videon kuin lukevat tekstiä. Instagramin IGTV:n uskotaan jyräävän lähivuosina YouTuben, joten nyt vielä ehdit viedä kirsikan kakun päältä – ennen kuin tulee ahdasta.

Facebook on kehittänyt uuden yhteisöllisen tavan katsoa videota reaaliajassa valitsemiesi ihmisten kanssa. Facebook Watch Party -toimintoa testaillaan pienellä käyttäjäryhmällä, ja sen povataan laajenevan isommalle joukolle pian, ehkä jo ensi vuonna. Facebookin Watch Party toimii samaan tyyliin kuin livevideotkin, joita voi kommentoida reaaliajassa. Livevideossa kommenteilla yritetään usein saada videon esiintyjän huomio, Watch Partyssä fokus on reaaliaikaisessa keskustelussa katsojien kanssa. Povataan, että toiminto tulee myös ryhmächatteihin.

Onko uusia haastajia horisontissa?

Suomalaisen markkinoijan käytetyimmät somekanavat ovat edelleen Facebook, Instagram, YouTube ja Snapchat. Tänä vuonna nähtiin myös ensimmäinen potentiaalinen haastaja hetkeen: uusi Vero-somesovellus, jonka joku jo uskoi syrjäyttävän Instagramin lopullisesti. Kehnosti toimiva käyttöliittymä kaatoi Veron hyvin nopeasti. Sen loru jäi lyhyeksi, ainakin toistaiseksi. Tämä kuitenkin herätteli ajatusta siitä, että uusi sosiaalisen median kanava voi olla jo nurkan takana. Myös vanha tuttumme Jodel on avannut mainonnan mahdollisuuden. Pinterestin mainonnan mahdollisuutta Suomeen saadaan ilmeisesti vielä odotella.

Z-sukupolvi ei ole jäänyt Facebookiltakaan huomiotta: palvelu lanseerasi kaikessa hiljaisuudessa Lasso-nimisen sovelluksen marraskuussa. Vielä on liian aikaista sanoa, voiko Lassosta ikinä tulla vakavasti otettavaa haastajaa teinien suosiossa olleelle Tik Tokille, mutta sen voi tulokkaasta päätellä, että Facebook pyrkii kehittämään uutta miellyttääkseen Z-sukupolvea – ja lisää on varmasti tulossa.

Dark social – Facebookin kulutus siirtyy yhä enemmän suljettuihin ryhmiin ja chatteihin

Konsulttiyritys ACH Communications -sivusto kertoo, että chat-palvelut ovat nostaneet suosiotaan huimasti samalla, kun somekanavien postausten sitouttavuus on laskenut roimasti. Ihmiset jakavat sisältöjä yhä enemmän suljettujen ”ovien” takana, esimerkiksi chat-palveluissa, jolloin markkinoijan on vaikeampaa kerätä dataa kampanjoidensa toimivuudesta. Tämä on varmasti kasvava haaste. Onkin siis mietittävä erilaisia mainonnan mittareita ja taktiikoita, joiden avulla myös dark social -lukuja voitaisiin mitata.

Onko brändisi vastuullinen?

On hienoa, että yritys pyrkii toimimaan vastuullisesti, ja sitä kannattaa nostaa markkinoinnissa, mikäli siihen on oikeasti takeita. Mitä vastuullisempi yritys, sitä paremman suosion se tuntuu saavuttavan. Jokaisen yrityksen kannattaisikin tarkastella omaa toimintaansa vastuullisuuden näkökulmasta. Kuinka vastuullisia olemme todellisuudessa, mistä voisimme kertoa ylpeämmin ja mitä asioita voisimme tehdä toisin parantaaksemme vastuullisuuttamme? Ennustamme, että vastuullisuuden merkitys vahvistuu entistä enemmän, sitä mukaa kun se saa mediassakin enenevissä määrin huomiota.

Millaiset somesisältöjen tyylit ja muotoilut trendaavat ensi vuonna?

Tulevana vuonna uskomme näkevämme paljon murrettuja sävyjä, filmikamerakuvia ja sisältöjen kotikutoisuutta. Graphic mama kertoo blogissaan, että ensi vuoden trendeihin lukeutuu liukuvärit, 3D kuvat, kelluvat ja leijuvat elementit kuvissa sekä metallivärit. Myös kirkkaan eloisat värit ja futuristinen tyyli on trendikästä vuonna 2019. Vuoden väri on ”living coral”, oranssin ja pinkin sekoitus.

Sisältöjen huolitellusta tyylistä välittyy ilman logoakin, mistä brändistä on kyse. Pieni on suurta ja eksklusiivisuus arvostettua ja kiinnostavaa. Palkitse seuraajasi tarjoamalla heille jotain erityistä siitä hyvästä, että he seuraavat brändiäsi ja ovat uskollisia. Vaikkapa verkkokauppaasi alekoodeja, joita saa ainoastaan vaikuttajan tai somekanavasi kautta. Näytä sneakpeak uudesta mallistosta tai mausta, kiusoittele, pidä yllä kiinnostusta ja ruoki uteliaisuutta. Sitouta ja ole luova!

Jatkettu todellisuus ja virtuaalitodellisuus mainonnassa

Kaikki jätit, kuten Facebook, Google, Microsoft ja Sony ovat satsanneet biljoonia euroja AR- ja VR-kehitykseen. Ne arkipäiväistyvät tulevaisuuden markkinoinnissa. Eivät ole välttämättä vielä arkipäivää ensi vuoden aikana, mutta niiden tarkkailu kannattaa aloittaa viimeistään nyt.

Facebook on jo julkaissut AR-toiminnon Messengeriin. Siitä hyvänä esimerkkinä meikkibrändi Sephoran Messengerissä toimivat filtterit, joiden avulla voi kokeilla uusia meikkejä omille kasvoilleen ennen ostopäätöstä. Nyt Facebook testaa samaan tapaan jatketun todellisuuden mainontaa fiidissä, jossa voi testata vaikkapa silmälaseja. Sormet ristiin, että pääsemme kokeilemaan tätä ensi vuonna! Testivaiheessa on myös Facebook Space -alusta, jossa voi tavata ystäviä virtuaalimaailmassa.

Voisiko brändisi tarjota jo nyt ensimmäisten joukossa jonkinlaisia kokemuksia jatketun- tai virtuaalitodellisuuden avulla? Kutsua mukaan tapahtumaan katselemaan ympärilleen 360-videon avulla tai demota tuotetta virtuaalisesti ja antaa käyttäjän testata sitä vaikka kotonaan jatketun todellisuuden avulla?

Vuosi 2019 näyttää tuovan paljon uusia markkinoinnin mahdollisuuksia. Valitaan niistä teille parhaimmat ja kokeillaan yhdessä!

 

Lähteitä ja lisää sometrendeistä:

https://socialprchat.com/virtual-reality-in-social-media-and-public-relations/

https://www.facebook.com/spaces

https://lensstudio.snapchat.com/

https://techcrunch.com/2018/01/17/facebook-watch-party/?guccounter=1

https://www.business2community.com/social-media/the-top-7-social-media-marketing-trends-going-into-2019-02119776

https://www.socialreport.com/insights/article/360000663006-7-Digital-Marketing-Trends-That-Will-Own-2019

https://bancswellness.com/social-media-trends-to-watch-out-for-in-2019/

https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/social-media-marketing-trends-2019/

https://bancswellness.com/social-media-trends-to-watch-out-for-in-2019/

https://www.wix.com/blog/2018/10/social-media-trends-2019/

https://www.adweek.com/digital/5-instagram-marketing-trends-we-will-see-in-2019/

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-20/gen-z-to-outnumber-millennials-within-a-year-demographic-trends

http://go.newswhip.com/rs/647-QQK-704/images/GenZtrendsfor2019.pdf

http://www.arikhanson.com/2018/10/04/trend-shift-to-dark-social-will-impact-your-marketing-plans-in-2019/

https://graphicmama.com/blog/graphic-design-trends-2019/

Annikki Jakonen

Annikki Jakonen

Content Planner, joka rakastaa luovia ideointisessioita, innostuu nerokkaista sisältömarkkinoinnin ratkaisuista ja inspiroituu viimeisen päälle mietityistä mainonnan konsepteista.

Lisää aiheesta