25.9.2008 | Uutisarkisto

35-vuotias Dagmar katsoo tulevaisuuteen

Miltä markkinointimaailma näyttää viiden vuoden kuluttua? Miten markkinoijat hakevat kasvua ja uusia asiakkaita asiakastietoa ja digitaalisia jalanjälkiä hyödyntäen? Onko verkon ja mobiilin osuus markkinointi-investoinneista jo neljänneksen? Mitkä digitrendit muokkaavat eniten medioita? Kuinka markkinointiviestinnän palveluita ostetaan? Kysymykset heijastavat markkinoinnin murrosta – ja ovat viimeistä lukuun ottamatta hyvin erilaisia kuin 35 vuotta sitten, Dagmaria perustettaessa. Dagmarin Managing Director Tuula Kallio uskoo viestintäalan muuttuvan rajusti lähivuosien aikana ja vain notkeimpien toimijoiden menestyvän.

Kun Dagmar perustettiin 35 vuotta sitten, sen toiminta-ajatus perustui mainostoimistojen kahtiajakoon: toiset toimistot keskittyvät mainonnan suunnitteluun ja Dagmar mainosviestien perilleviemiseen. Toimisto kutsuikin itseään tuolloin mediavälitystoimistoksi. Myös muualla Euroopassa mediakäytön suunnittelu ja ostaminen eriytyivät mainonnan sisällön suunnittelusta.

Muutoksen ansiosta markkinoijat näkivät selvemmin käyttämiensä palvelujen hinnan; kuinka paljon maksetaan mainonnan suunnittelusta ja kuinka paljon mediakäytön suunnittelusta.

Sen sijaan, että mainonnan suunnittelusta ja mediasuunnittelusta olisi maksettu yhtenä könttänä palvelupalkkiota 15 prosenttia mediatilan hinnasta, saattoi mainonnan suunnittelua ostaa erikseen. Hyvän mainonnan suunnittelijan tuntihinta oli tuohon aikaan 100 markkaa tunnilta. Median ostamiseen sai ammattilaisen viiden prosentin palvelupalkkiolla. Mikäli mediasuunnitteluapua tarvittiin, saattoi sitäkin ostaa tuntiperusteisesti.

Vuoden 1973 esitteessään Dagmar listasi, että mediatoimiston käyttö mahdollistaa paremman ja huolellisemman mediasuunnittelun, helpon budjettiseurannan ja läpinäkyvän hinnoittelun markkinointiviestintään.

Spesialistien joukkue vaatii koordinoinnilta paljon

Tänä päivänä kahtiajako on toteutunut, mutta niin on moni muukin asia. Markkinoijat ostavat yhä useammat palvelut ulkoa, ja samassa pöydässä voi istua monen alan erikoisosaajia: brändi-identiteetin, suoran, tapahtumien, viestinnän, asiakaskantamarkkinoinnin, hakusanamainonnan, jakelutiepromootioiden, design-suunnittelun, consumer insight -ajattelun, sosiaalisen median, tutkimusten ja vaikkapa tv- tai printtimediasuunnittelun ammattilaiset.

Markkinoinnin kokonaispaletti on lujasti markkinoijan kädessä; mutta paletin alustan rakentamisessa ja keinojen koordinoinnissa markkinoija kaipaa entistä kipeämmin apua. Digitaalinen maailma tarjoaa huikeita mahdollisuuksia ja irtiottoja; samoin yritysten hallussa oleva asiakasdata sekä selkeä consumer insight -näkemys.

Parhaan rakennus- ja koordinointiavun antaja voi olla kuka tahansa markkinoijan partnereista – valinta ei riipu enää toimistotyypistä, vaan siitä, kenen koordinointipalveluista on markkinoijalle suurin hyöty. Vain notkeimmat, näkemyksellisimmät  ja yhteistyökykyisimmät tulevat valituksi.

Digitaalisempaa, kohdistetumpaa, mitattavampaa

Vaativimmat markkinoijat etsivät nyt innovaatioita liiketoimintaansa markkinointiviestinnän kumppaneiden kautta. Millaista asiakas/kuluttajaymmärrystä se edellyttää? Millaisia uudenlaisia palvelumalleja digitaaliset keinot tarjoavat? Mikä voi olla mobiilin rooli jatkossa? Miten vanhat palvelumallit voidaan murtaa? Millaisia skenaarioita tulevaisuudesta voimme luoda?

Kuinka monella siveltimen vedolla ihmisten ajankäytön ja ostokäyttäytymisen sekä median ja markkinoinnin muutos voidaan kuvata? Kun Dagmarin asiakkaiden panostukset digitaaliseen mediaan tuplaantuvat vuositasolla, mitä se kertoo?

Muuttuuko perinteinen massamedia digitaaliseksi massamediaksi? Mitä sisältöpohjainen kohdistaminen tarkoittaa tulevaisuudessa verkossa, entä mobiilissa? Tapahtuuko mobiilin läpimurto markkinoinnissa jo ensi vuonna? Millainen on uusi google, joukko pienempien yhteisöjen hakupalveluja? Miten käy pienten markkinoijien? Kuka tekee mainoskampanjoiden sisällön? Koska tv-mainonnan hinnat kääntyvät laskuun? Mikä on järjestölehtien tulevaisuus – puhtaasti verkossa? Kuinka suuren osuuden saavat mainostajien omat ohjelmat radiotarjonnassa?

Tervetuloa mukaan visoimaan tulevaisuutta! Future is now -digiworkshopeista kerroimme jo viime Mediaviestissämme. Niiden lisäksi pohdimme tulevaisuuden viestintämahdollisuuksia kanssasi uusissa Mediamaailma 2013 -workshopeissa.

Juhlavuoden kunniaksi Dagmar Insight&Implementation käynnistää myös tutkimussarjan, jossa peilaamme ja hahmotamme kiinnostavia tulevaisuuden trendejä kulutuskäyttäytymisessä. Onko mielessäsi erityinen kysymys, johon haluaisit vastauksen?  Ota yhteyttä: tomi.harma(at)dagmar.fi tai tero.tiainen(at)dagmar.fi.

Vaikuttavampaa, uutta luovaa, innostavaa

Me dagmarilaiset olemme erittäin ylpeitä pitkäaikaisista asiakassuhteistamme. On todella kiinnostavaa saada paneutua eri toimialojen haasteisiin, olla mukana jopa yritysten uudestisyntymisessä ja auttaa kohti menestystä. Haluamme jatkossakin tarjota asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme suuntaviittoja tulevaisuuteen.

Kiitos teille kaikille siitä, että haastatte meidät joka päivä yhä uudelleen. Kiitos hienoista yhteisistä projekteista ja onnistumisista.

Digitaalisempaa, kohdistetumpaa, mitattavampaa, kyllä! Mutta myös vaikuttavampaa, uutta luovaa ja innostavaa!

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta