16.11.2015 | Uutisarkisto

4 kysymystä ja vastausta tubettamisesta

Miten löydätte hyvän tubettajan?

–  Valitsemme jokaisen kanavamme huolella, sillä haluamme olla tiiviissä vuorovaikutuksessa tubettajiemme kanssa ja siksi pidämme määrän pienenä. Yleensä verkostot skouttaavat kanavia, mutta meillä on nyt se onnellinen tilanne, että tubettajat hakevat meille, kertoo Haatainen.

Kanavilta Töttöröö edellyttää persoonallista otetta ja tavoitteellisuutta – niin sanottu ”perusvlogi” ei enää riitä, vaan pitää kyetä erottumaan suuresta massasta. Erottuminen on yhä hankalampaa, sillä sisällöntuottajia tulee jatkuvasti uusia ja suuria (yli satatuhatta tilaajaa) kanavia alkaa olla jo useita.

–  Edellytämme riittävän korkeaa tilaajamäärää sekä hyvää somepresenssiä, aktiivista kanavaa eli uusia videoita viikoittain tai kuukausittain genrestä riippuen ja tuotannollisesti laadukkaita sisältöjä. Aitous ja karisma ovat hyvän tubettajan ominaisuuksia.

Miten markkinoija löytää oikean tubettajan brändinsä sanansaattajaksi?

Tubettajayhteistöiden määrä on selvästi kasvussa, useat brändit ovat jo hyödyntäneet uuden sukupolven idoleita kampanjoinnissaan.

–  Iso osa tubettajista on suurelle yleisölle täysin vieraita, vaikka he olisivat supersuosittuja nuorten keskuudessa. Suosittelen kääntymään videoverkoston puoleen, sillä he tuntevat tubettajansa sekä toimintakentän käytännössä. Töttöröö, Splay ja United Screens auttavat castaamaan profiiliin sopivan tubettajan.

Mitä esimerkkejä antaisit parhaista tubettaja-yhteistyötoteutuksista?

–  Tässä muutama case, jossa brändi tai mainostettava tuote on adaptoitu hienosti sisältöön häiritsemättä katselukokemusta

Corridor Digital –tubettajakaverusten yhteistyö Dronefly.comin kanssa:

Devin Super Tramp -tubettajan yhteistyö WB Gamesin kanssa:

Mikä erottaa hyvän tubettajan huonosta?

–  1. Sisältö. Ensimmäiset aallot ovat saavuttaneet suosion suhteellisen helposti. Tulevaisuudessa edellytetään hauskan persoonan lisäksi myös sisällöltä aina vaan korkeampaa tasoa.

–  2. Asenne. Pitää olla halu ja tarmo kehittää omaa osaamistaan ja sisältöjään jatkuvasti. Esimerkiksi muilta tubettajilta voi saada korvaamattomia vinkkejä.

–  3. Mainostajan näkökulmasta konkreettinen mittari on suosio. Kuinka monta kertaa katsotaan kuukaudessa, tilaaja- ja käynnistysmäärän suhde, ylä ja alapeukut videon alla, sekä muu YouTube-analytiikka.

Suomitubettajien kovin kaarti:

Justimusfilms – Suomen suurin tubettajakanava. Aiheina sketsit ja humoristiset musiikkivideot. Lähes vuoden hiljaiselon jälkeen kanava on jälleen aktivoitunut ja uusia videoita tulee lähes viikottain.

Tilaajia 350 000

Katso nämä!

Biisonimafia – Vanha kunnon sketsi- /extreme-stunttikanava. Uusia videoita tulee noin viikottain.

Tilaajia 95 000

 

Herbalisti – Suosittu miesvloggaaja + tekee myös pelivideoita. Tehnyt paljon yhteistyötä Lakon kanssa.

Tilaajia 120 000

Lakko – 2015 Tube Awardseissa palkittu vuoden miestubettaja. Kanavan sisältö lähinnä pelaamista, mutta myös muita vlogi/ huumoripainotteisia videoita. Yksi nopeimmin kasvaneita suomalaisia YouTube-kanavia. Tehnyt yhteistyövideota mm. Jaakko Saariluoman kanssa.

Tilaajia 270 000

Soikku – Se suomalainen naistubettaja. Soikku on malliesimerkki vloggaajasta, joka kertoo elämänmakuisesti arjestaan.

Tilaajia 140 000

Marieeveronica – Suosittu naisvloggaaja, joka kertoo elämästään ja kaikesta maan ja taivaan väliltä.

Tilaajia 120 000

Papananaama – Suosittu naisvloggaaja. Käy suorapuheisilla videoillaan läpi asioita, jotka häntä ärsyttävät ja kertoo voimakkaitakin mielipiteitä yhteiskunnan ja ympäröivän maailman tilasta.

Tilaajia 90 000

Laeppavika – Se suuri suomalainen videopelikanava: Rauskin ja kumppaneiden vauhdikas videopelikanava, jossa ärräpäitä, härskejä vitsejä ja muutenkin enemmän tai vähemmän hulvatonta käyttäytymistä.

Tilaajia 200 000

Eeddspeaks – Se suomalainen miestubettaja. Eeddspeaks (tai Eetu) on yksi suosituimmista vloggaajista. Eetulla on myös oma videopeliaiheinen kanava.

Tilaajia 200 000

Lista suosituimmista suomalaisista YouTube-kanavista ja tubettajista

Kirjoittamishetkellä suurimman yleisön on kerännyt Lakko

 

Kiinnostaako tubettajayhteistyö? Ota yhteyttä sami.koski@dagmar.fi

Sami Koski

Sami Koski

Sami Koski on hakukonemarkkinointiin ja Youtuben mahdollisuuksiin erikoistunut Digital Manager. Sosiaalinen media, etenkin vlogit ja tubettajat ovat sydäntä lähellä sekä ammatillisesti että vapaa-aikana. Työajan ulkopuolella rakkain harrastus on musisointi.

Lisää aiheesta