15.10.2015 | Uutisarkisto

6 kulmakiveä, joilta hyppäät budjetoinnin ykkösluokkaan

Kirjoitimme viime vuonna markkinoinnin budjetoinnin kolmesta kulmakivestä, joihin kannattaa panostaa ja varautua muuttuvilla markkinoilla.

1. Analyysit ja näkemys

Ekonometriset mallit ja tulosten analysointi todentavat markkinoinnin tuloksellisuuden. Tiedämme myynnin baseline-tason ja markkinoinnilla tuodun lisämyynnin arvon. Malleihin perustuvat myynnin skenaariotyökalut antavat tukea oikean budjettitason määrittelyyn. Tiedämme esimerkiksi, että 5 %:n markkinointibudjetti liikevaihdosta on asiakkaalle A realistinen sekä pitkän että lyhyen tähtäimen tavoitteiden saavuttamiseksi.

2. Omat kanavat
Panostukset omien kanavien toiminallisuuteen ja tehokkaisiin kohdennuksiin ovat suoria investointeja myyntiin. Heikko omien kanavien toiminta voi pahimmillaan olla suoranainen myynnin este tai ainakin asiakastyytyväisyyttä heikentävä hidaste. Tiedämme esimerkiksi tarkalleen, mitä 30 %:n konversioasteen nousu tai lasku tarkoittaa myyntiluvuissa asiakkaalle B.

3. Testaaminen
Nopea testaaminen ja kehittämisen kulttuuri varmistavat uudistumisen. Pidetään budjetti joustavana ja varaudutaan rohkeasti innovatiivisiin kokeiluihin, jotka eivät välttämättä heti näy seuraavan päivän myyntiluvuissa. Tiedämme, että vanhakin brändi tarvitsee uutta virtaa ja fiilistä. Peräpeiliin tuijottamalla näivetämme tulevaisuuden tulokset.

Jos nyt jostain syystä ROMI-mallinnukset ovat jääneet väliin, testaaminen ollut vähäistä ja omien kanavien kehitys vaiheessa, ei hätää, tähän junaan ehtii vielä. Kaikki kolme kulmakiveä ovat mitä suurimmassa määrin edelleen valideja, ja hyppäämällä kyytiin nyt saat vielä ykkösluokan istumapaikan. Kylmä karjavaunukuljetus odottaa vain niitä, jotka ohjaavat budjetointiaan ja markkinointiaan vanhalla stetsonvakiolla.

Ykkösluokassa pysyminen vaatii kuitenkin kehitystä ja uusiutumista. Kuluttajakäyttäytymisen muutos ja uudet teknologiat haastavat perinteiset markkinoinnin budjetit. Menestymiseen tarvitaan nyt lisää rivejä exceliin:

4. Kuluttajaymmärrys
Asiakassegmentointi varmistaa, että tunnemme nykyasiakkaamme, viestimme oikeista asioista oikealla tavalla ja tiedämme, mistä asiakkaista haemme potentiaalista lisämyyntiä. Markkinoinnin rahanjaon kannalta tämä tarkoittaa konkreettisimmillaan sitä, että jos ennen saimme X-euroa myyntiä mainostamalla televisiossa kymmenellä rahalla asiakasryhmälle Y, niin jatkossa viestimällä yhdeksällä rahalla asiakasryhmälle W videoiden ja sosiaalisen median kautta tuplaamme myyntimme tasolle 2X-euroa. Segmentointi on investointi, joka antaa konkreettisia työkaluja ja maksaa itsensä takaisin.

5. Sisällöt
Sisältöjen tekeminen omiin, ostettuihin tai lainattuihin kanaviin ei ole kenenkään koto-puuhaa pimeinä marraskuun iltoina, eikä edes ilmaista. Kukaan ei myöskään löydä niitä loistavia tarinoita, kivoja kuvia ja videoita ilman systemaattista sisältöstrategiaa ja sen toteutusta. Unohtamatta sitä, että maksetulla mainonnallakin on oma roolinsa. Muistamme siis budjetoida myös sisältöjen tuotantoon ja jakeluun. Ilmiöt kun syntyvät aika harvoin itsestään.

6. Markkinoinnin teknologiat ja datastrategia
Viimeisinä vaan ei vähäisimpinä. ”CMO is a new CIO” tai päinvastoin on mantra, jota on viime aikoina toistettu jo muutamaan kertaan. Yhä useammalla yrityksellä on käytössään kasvava määrä erilaisia markkinoinnin ja mainonnan teknologioita, jotka hyödyntävät dataa, auttavat varmistamaan oikeiden kuluttajien tavoittamisen heille räätälöidyillä viesteillä ja tarjoavat optimaalisen asiakaskokemuksen. Parantuneen ROMI:n vastapainoksi meidän pitää varautua investoimaan oikeisiin työkaluihin. Toki ainahan voit käydä myös IT:n budjetilla.

Matkanteko hyvin varustellussa ykkösluokassa on mukavaa, kun olemme huolehtineet kuntoon näkemyksen tueksi analyysit, segmentoiduille kohderyhmille teknologioiden avulla räätälöityvät viestit ja omat kanavat sekä uutta näkökulmaa tuovat innovaatiot ja houkuttelevat sisällöt.

Autamme mielellämme asiakkaitamme näiden kuuden kulmakiven rakentamisessa.

PS Entä mitä tapahtuu mediahinnoille vuonna 2016?  … Ei juurikaan mitään.

Tarvitsetko apua markkinoinnin budjetoinnissa ensi vuodelle? Ota yhteyttä: katariina.uljas-ahl@dagmar.fi

Lue myös seuraavat bloggaukset:

”Mittaamalla raivaat aikaa luovuudelle.” Outi Hämäläinen, Client Director

”Case: Tiedolla johdettu Karl Fazer” 

”Dmexco 2015: Digitaalisen markkinoinnin kuusi tärkeintä trendiä.” Miikka Rahikainen, Digital Manager

Katariina Uljas-ahl

Katariina Uljas-ahl

Katariina Uljas-Ahl on ostojohtaja, jonka sydäntä lähellä ovat markkinointiviestinnän tuloksellisuus ja kustannustehokkuus. Karaten pariin palanneella pitkän linjan mediatoimistoammattilaisella on intohimona löytää kontaktihintojen takaa kuluttajien mediakäytön arki, juhla ja tulevaisuus.

Lisää aiheesta