19.8.2014 | Uutisarkisto

7 tapaa parantaa sivuston käytettävyyttä

Verkkosivuston käytettävyys on kuin asunnon lämmitys tai ilmastointi: siihen kiinnittää huomiota lähinnä silloin, kun jokin on pielessä. Koska kilpailu on kovaa ja asiakkaiden aika kortilla, pienet erot käytettävyydessä voivat tarkoittaa suuria eroja esimerkiksi verkkokaupan ostoksissa ja yhteydenottopyynnöissä.

Hyvä käyttöliittymä on aina räätälöity sivuston tavoitteet ja kohderyhmä huomioon ottaen, mutta tietyt nyrkkisäännöt mielessä pitäen voi sivuston käytettävyysongelmia paikantaa helposti ja nopeasti. Tässä muutamia niistä.

1. Eliminoi turhat klikkaukset

Klikkaus hiirellä kestää silmänräpäyksen, mutta sekin on usein käyttäjän kärsivällisyydelle liikaa. Jokainen klikkaus pudottaa aina osan kävijöistä pois, joten mitä useamman klikkauksen takana kaivattu sisältö on, sitä harvempi sinne löytää. Tyypillisiä tapauksia turhista klikkauksista ovat esimerkiksi näyttävät etusivut, joilla ei ole lainkaan varsinaista sisältöä, vaan kävijän täytyy ensin ”astua sisään” bannerin tai kuvan kautta päästäkseen varsinaiselle sivulle. Miksi et hyppäisi tätä turhaa vaihetta ja veisi kävijää suoraan asiaan?

Turhiin klikkauksiin törmää myös navigaatioissa (turhat drop-down- tai hover-efektit, kun navigaatio on niin pieni, että sen voisi hyvin näyttää kokonaisuudessaan) ja lyhyidenkin tekstisisältöjen jakamisessa turhaan usealle sivulle (jos jokaisen sivun latautumista täytyy vielä erikseen odottaa, tuskin löytyy varmempaa tapaa saada lukija jättämään lukeminen kesken).

2. Nopeuta latausaikaa

Googlen selvityksessä vuodelta 2012 jo alle sekunnin odottelu sai käyttäjät poistumaan sivulta. Samassa tutkimuksessa havaittiin, että jo 0,25 sekunnin ero latausajassa antoi sivustolle merkittävän edun kilpailijoihin verrattuna. Jos siis jokin sivustollasi tekee siitä hitaan – ei, se ei ole sen arvoista.

3. Karsi turhat sisällöt

Fyysisessä maailmassa kaupat ja muut tilat pyritään rakentamaan kompaktisti niin, ettei neliöitä tuhlata. Koska bittimaailmassa ”tila” on käytännössä ilmaista, tapahtuu usein päinvastainen: verkkosivustolle laitetaan kaikki mahdollinen sisältö, ja uusia alasivuja luodaan jatkuvasti ”varmuuden vuoksi”, kunnes tuloksena on sekava viidakko.

Kävijät ovat kuitenkin nirsoja. Jos sisältö on vanhentunutta, se ei kiinnosta. Jos sisältö on tarjolla muualla selkeämmässä muodossa, se ei kiinnosta. Jos sisältö ei vastaa mihinkään kävijän tarpeeseen, se ei kiinnosta. Turhan sisällön karsiminen on ehkä nopein ja helpoin tapa parantaa sivuston käytettävyyttä. Se täytyy vain uskaltaa tehdä.

4. Helpota oleellisen tiedon löytymistä

Sivuston löydettävyydestä ja hakukoneoptimoinnista puhutaan paljon. Aivan yhtä tärkeää on – varsinkin suurikokoisella sivustolla – löydettävyys sivuston sisällä. Tämä korostuu erityisesti verkkokaupoissa ja portaaleissa, joissa hakutoiminnolla on erittäin suuri rooli. Varmista, että hakutoiminto on helppo ymmärtää ja käyttää, ei liian monimutkainen, mutta tarpeeksi kattava. Analytiikka ja tarvittaessa käytettävyystutkimus auttavat hakutoiminnon optimoinnissa.

Pidä myös huoli, että kaikki oleellinen tieto on tarpeeksi selvästi näkyvillä. Suurimpia virheitä on hintatietojen piilottaminen tai häivyttäminen. Jos myyt jotain, hinta kiinnostaa ostajaa kuitenkin. Jos asiakas joutuu etsimään hintaa, hän todennäköisesti luovuttaa ja ostaa muualta.

5. Älä katkaise käyttäjäkokemusta

Kun käyttäjä navigoi sivullasi, pidä huoli, että hän tietää olevansa siellä. Yleinen virhe on esimerkiksi verkkokaupan tai ajanvarausjärjestelmän sijaitseminen visuaalisesti täysin erinäköisessä käyttöliittymässä ja vielä eri domainilla. Jo pienillä visuaalisilla elementeillä saat käyttökokemuksen pysymään yhtenäisenä, etkä säikäytä asiakasta pois juuri kriittisimmällä hetkellä.

Huolehdi myös, että mobiilikäyttäjän käyttökokemus pysyy miellyttävänä koko käynnin ajan. Jos simppeli mobiilisivusto muuttuu kesken kaiken desktop-sivuksi, on välitön poistuminen lähes varmaa.

6. Yksinkertaista lomakkeet

Jos tämä kuulostaa tutulta, et ole yksin. Liian pitkät ja hankalat lomakkeet ovat yksi kaikkein yleisimmistä käytettävyysongelmista, joihin sortuu erittäin moni sivusto. Nyrkkisääntö on tämä: mitä enemmän (pakollisia) kenttiä, sitä todennäköisimmin lomaketta ei täytetä loppuun asti.

Edellytä siis mahdollisimman vähän. Jos rekisteröitymisvaiheessa ei tarvita muuta kuin käyttäjätunnus ja salasana, älä pyydä muuta. Verkkokaupassa pyydä vain tilauksen kannalta välttämättömät tiedot. Tarjouspyyntölomakkeella anna asiakkaan valita, minkä yhteystiedon hän kertoo: et varmasti tarvitse sekä puhelinnumeroa, kahta eri sähköpostia että faksia. Merkitse pakolliset kentät lomakkeeseen niin, että ne erottaa selvästi.

Hankalia lomakkeita perustellaan usein erilaisilla integraatioilla asiakastietojärjestelmiin. Kannattaa kuitenkin miettiä, onko tämä menetettyjen asiakaskontaktien arvoista, vai voisiko asian ratkaista niin, ettei sivuston käytettävyys kärsi.

7. Kysy: ”miksi tämä on tässä?”

Verkkosivustoillakin on trendejä, ja niillä on toisinaan taipumusta muuttua itsetarkoituksellisiksi. Yksi tällainen on pyörivä kuvakaruselli tai kuvagalleria, jollainen useimmilla sivuilla tuntuu olevan vain siksi että muillakin on. Myös tämä sisältö pitäisi kuitenkin pystyä perustelemaan. Onko sivustosi kuvakaruselli paikka esitellä verkkokaupan suosituimpia tuotteita? Vai pyöriikö siinä vain yrityksesi ”arvoja” korostavia kuvapankkikuvia?

Toinen hyvä esimerkki ovat ns. some-buttonit – Facebookin, Twitterin ja muiden sosiaalisten medioiden kuvakkeet, joilla kävijä voi jakaa sivuston sisällön. Some-buttonit voivat olla hyödyllisiä ja tuoda sivustolle uusia käyttäjiä, mutta pelkkä niiden olemassaolo ei generoi jakamista. Sisällön pitää itsessään olla sellaista, että sitä halutaan jakaa – ajankohtaista, mielenkiintoista ja yllättävää. Jos sisältöä ei jaeta, ovat some-buttonitkin turhia. Ei myöskään ole tarkoituksenmukaista listata sivuille varmuuden vuoksi kaikkia mahdollisia some-buttoneita. Lifestyle-vinkkejä ei jaeta LinkedInissä, joten listaa vain ne kuvakkeet, joita oikeasti klikataan.

Lopuksi

Käytettävyysasiat eivät aina ole itsestäänselviä tai noudata intuitiota. Hyödylliseltä tuntuva toiminnallisuus voi osoittautua käytettävyyttä heikentäväksi, ja ”ruma” visuaalinen elementti käytettävyyttä parantavaksi. Hyödynnä asiantuntijoita käyttöliittymän suunnittelussa, mutta ennen kaikkea seuraa sivustosi kävijöitä analytiikan avulla ja tutki, missä vaiheessa kävijät putoavat sivulta pois, miten he navigoivat sivustolla ja löytävätkö he etsimänsä.

Lue lisää verkkopalvelukehityksen palveluistamme täältä.

Tuulikki Laine

Tuulikki Laine

Lisää aiheesta