5.11.2005 | Uutisarkisto

A-lehdet uudistaa lehtiään laajalla rintamalla

A-lehtien lehdistä peräti kuusi uudistaa ulkonäköään. Huomenna perjantaina ilmestyy ensimmäinen uudistunut Apu. Muita muuttumisleikkiin heittäytyviä lehtiä ovat Madame, Voi Hyvin, Maku, Avotakka ja Demi. A-lehtien keskimääräinen hinnankorotus vuonna 2006 on 2,6 prosenttia. Vuosisopimustaulukko säilyy ennallaan.

Apu-lehden uudistuksen pitäisi näkyä jo kansilehdestä alkaen. Ulkoasusta on luvattu iloisempi ja värikkäämpi, ja sisältöön on tehty pieniä tarkistuksia. Vahvistettavia aihealueita ovat koti, ruoka, hyvä olo, matkailu, ihmissuhteet ja raha. Täysin uutta on Foorumi-kulttuuriosio.

Uudistuksen taustalla on Avun lukijamäärän lasku. Viime vuonna myös lehden levikki oli alhaisempi kuin koskaan ajanjaksolla 1992-2004. A-lehtien mukaan Avun sisältö on sinällään kunnossa, nyt laadukasta ja vahvaa sisältöä pyritään tuomaan visuaalisen uudistuksen avulla paremmin esiin.

Nykyisin kaksi kertaa viikossa ilmestyvä Katso! pyrkii perjantain numerollaan kilpailemaan iltapäivälehtien kanssa. Perjantaisin käsitellään erityisesti naisia kiinnostavia aiheita, kuten ruokaa, kosmetiikkaa, elämyksiä ja unelmia. Mukana on myös enemmän glamouria ja trendejä sekä viikonlopun tv-opas. Tiistain lehteen luvataan uusia palstoja, monipuolisempaa sisältöä ja kuumempia uutisia.

Eevalta erikoisnumeroita

 

Kauneus&Terveys ilmestyy ensi vuonna 14 kertaa eli kaksi numeroa aiempaa useammin. Lehden viime vuonna tehtyä uudistusta pidetään onnistuneena. Eeva julkaisee ensi vuonna neljä erikoisnumeroa, joissa on 16-sivuiset teemaosiot. Teemat eivät ole liitteitä vaan kuuluvat kiinteästi päälehteen. Aiheina ovat kauneus, matkailu, terveys ja kulttuuri. Madame kohottaa kasvojaan vuodenvaihteen jälkeen.

Voi Hyvin -lehden uudistusta jatketaan ensi vuonna. Kansi saa uuden ilmeen. A-lehdissä uskotaan, että Arjen Psykologiaa -tyyppisille jutuille on tilaa, vaikka Sanoma Magazinesin julkaisema lehti ei menestynytkään.

Myös Maku-lehden ulkoasu uudistetaan. Tavoitteena on lisätä selkeyttä ja väljyyttä. Samalla reseptien määrää vähennetään. Maku muuttuu liimaselkäiseksi ja sen korkeus kasvaa.

Viherpiha lisää ilmestymiskertojaan

 

Avotakan visuaalisen muutoksen yhteydessä kansi vaihtuu lakkapintaiseksi ja käytettävä paperi arvokkaammaksi. Syksyllä on luvassa erikoisnumero asumisen trendeistä ja visioista. Viherpiha ilmestyy ensi vuonna kaksi kertaa useammin eli yhteensä 10 kertaa, luvassa on kaksi kaksoisnumeroa. Myös tämän lehden koko muuttuu. Sisällössä pyritään paremmin ottamaan huomioon lapsiperheet. Meidän Talo julkaisee ensi vuonna kolme erikoisnumeroa: Viihtyisä piha, Asuntomessut ja Keittiö.

Verkon asema vahvistuu

Demin uudistuksessa lehden rakennetta selkiytetään ja ulkoasusta tehdään näyttävämpi. Sisältöä suunnataan enemmän myös pojille. Uudet aiheet liittyvät koulunkäyntiin ja opiskeluun sekä työelämään ja maailmaan. Luvassa on sekä täysin uusia että uudistuvia palstoja.

Tuulilasi julkaisee ensi vuonna kaksi jättikatalogia. Tuulilasin verkkosivuilta tilattavan uutiskirjeen suosio kasvaa, myös Urheilulehden uutiskirjettä tilataan ahkerasti.

Nykyisin A-lehtien 15 lehdellä on omat nettisivut. Demi.fi:n sivut uudistuvat kevään koittaessa, ja lähitulevaisuudessa vuorossa ovat myös Apu.fi ja Tuulilasi.fi.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta