Aikakauslehdistä eri versioita eri kohderyhmille? (31.5.2001) |
Aikakauslehtien levikit tulevat pienenemään ja lehdet erikoistuvat puhuttelemaan yhä pienempiä kohderyhmiä. Erikoisnumerot ja kerran vuodessa ilmestyvät lehdet lisääntyvät. Yhä uusia lehtiä lanseerataan markkinoille. Näin visioi aikakauslehtien tulevaisuutta professori Samir A. Husni "The Power of Magazine in the Age of Electronic Media" -tilaisuudessa.
|
Maailmassa on nyt enemmän lehtiä kuin koskaan aikaisemmin. Lehtiä myös luetaan yhä enemmän: esimerkiksi vuonna 2000 lehtiä luettiin 13 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Professori Husni totesikin, että lehdet eivät katoa, mutta niiden lukutapa on muuttunut. Lehdet luetaan ensin silmillä ja sitten vasta aivoilla. Husni esitti myös joukon tekijöitä, jotka vaikuttavat aikakauslehtien menestykseen.Esimerkiksi lehtien sisältö tulee suunnitella kaikille viidelle aistille, lukijoiden toiveita kuunnellen. Sisältöä tulee myös kyetä muuttamaan niin, että jokainen lehti on erilainen. Huumoria kannattaa suosia, eikä julkkiksia voi ohittaa, sillä lukijoiden tirkistelynhalu on tyydytettävä. Huumorin vetoavuudesta Husni käytti esimerkkinä USA:n markkinoille vuonna 1997 lanseerattua Maximia. Tällä huumoria sisältävällä miesten aikakauslehdellä on nyt jo 2,6 miljoonan levikki, kun taas markkinoilla jo pitkään vaikuttaneella GQ:lla se on vain 750.000 kpl. Maximiakin mahtavammin onnistui viime vuoden huhtikuussa lanseerattu Oprah, jota myytiin kuudessa tunnissa 1,1 miljoonaa kappaletta. Sen levikki on nyt jo yli 3 miljoonaa. Kustannus Oy Forman järjestämässä tilaisuudessa 21.5. puhunut Samir A. Husni on journalismin professori Mississipin yliopistossa. Hän on myös USA:n johtavin uusien aikakauslehtien asiantuntija. |