3.10.2013 | Uutisarkisto

Ajatuspolkuja mobiilikonseptien kehittämiseen

Tuoreen TNS:n Mobile life -tutkimuksen mukaan jo 16 prosenttia älypuhelinkäyttäjistä hakee myymälässä asioidessaan mieluummin itse tuotetietoa puhelimella, kuin kysyy apua myyjältä. Mobiilinetillä surffailee 60 prosenttia suomalaisista, vuoden päästä jo kolme neljästä. Kaupassa asioidessaan mobiilinetti on käytössä joka kolmannella suomalaisella. Iloinen uutinen innovatiiviselle markkinoijalle onkin se, että kriittinen massa aktiivisia, suomalaisia mobiilikäyttäjiä on jo olemassa. Nyt he odottavat kehittyneempiä mobiilipalveluja.

Älypuhelimensa kanssa tiiviissä symbioosissa elävä kuluttaja ansaitsee ja kaipaa jo muutakin palvelua kuin tekstiviestimainontaa, tai bannereita, joilla ohjataan mobiilioptimoidulle kampanjasivulle.

Mitä mobiilimarkkinointi parhaimmillaan voisi olla? Aidosti lisäarvoa tuottavia palveluja, jotka hyödyllisyydellään, viihdyttävyydellään ja hyvällä käytettävyydellään yllättävät kuluttajan. Ja jotka tuovat myös markkinoijalle liiketoiminnallista hyötyä.

Ideoita ja vinkkejä mobiilikonseptien kehittäjälle

1. Paikkatietoa hyödyntävät palvelukonseptit
Facebook opetti myös laajat massat jakamaan paikkatietoa sosiaalisessa mediassa, siinä missä Foursquare jäi pienen edelläkävijäryhmän hifistelyksi.  Paikannusteknologian kehittyminen entistä tarkemmalle tasolle mahdollistaa uusien palvelukonseptien rakentamisen myös sisätiloihin, kuten kauppakeskuksiin, marketteihin tai vaikkapa urheiluhalleihin. Kiireiselle asiakkaalle voisi tarjota paitsi reseptipalvelua arjen helpottamiseen, myös karttaa, mistä tarvittavat ainekset kaupasta löytyvät.

2. Tiedonhaun helpottaminen ja myynnin triggeröinti
Tuote- ja hintavertailut ovat mobiilisurffaajan saatavilla myös kivijalassa asioidessa, oli se kauppiaan toiveiden mukaista tai ei. Asiakasta voisi innostaa hakemaan lisätietoa tuotteista ja tarjota luettavaksi muiden käyttäjien suosituksia. Innovatiivinen markkinoija voisi seurata, mitkä tuotteet saavat eniten nostetta sosiaalisissa medioissa ja nostaa niitä esiin myös kivijalassa.

3. Showrooming
Kuluttajat haluavat edelleen hypistellä materiaaleja, sovittaa kokoja ja testata tuotteiden ominaisuuksia, mutta yhä harvempi nappaa ne kivijalasta mukaansa kotiin. Yhdysvalloissa osa kivijalkakaupoista on lähtenyt kovaan hintakilpailuun Amazonin kanssa. Hinta ei kuitenkaan ole ainoa määrittävä tekijä, myös ostamisen helppous ja hyvä palvelu vaikuttavat. Mitä myymälästä ei löydy, se tulee löytyä verkosta tai olla helposti tilattavissa myymälään. Jatkossa mobiiliostamisen tulisi olla yhtä vaivatonta kuin ostaminen verkkokaupasta. Varmista, että kuluttaja palaa uudestaan, oli kyse sitten kivijalasta tai verkko- tai mobiiliasiointikokemuksesta.

4. Mobiilitunnistaminen ja kanta-asiakkuusohjelmat
Mobiilissa toimivia kanta-asiakaskorttiratkaisuja tarjoaa jo useampi toimija, mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa toimiva Shopkick vie mobiilikokemuksen huomattavasti pidemmälle pelillistämisen keinoja hyödyntäen. Kaupoille ja brändeille tarkoitettu kanta-asiakkuusapplikaatio palkitsee paitsi ostamisesta, myös erilaisista myymälässä tehdyistä aktiviteeteista, kuten asioimisuseudesta ja tuotetietojen lataamisesta. Palvelun käyttäjät saavat erikoisalennuksia tai muita etuja, joita he voivat lunastaa keräämillään pisteillä.

5. Asiakaspalveluprosessin kehittäminen ja palautteen kerääminen mobiilitse.
Kivijalassa asioivalle kuluttajalle voitaisiin tarjota prosessia nopeuttavia tai ostopäätöstä helpottavia lisäpalveluja. Esimerkiksi esitietolomakkeen tai palveluntarvekartoituksen voisi helposti täyttää valmiiksi puhelimella palvelua jonottaessa. Reaaliaikaisen palautteen kerääminen taas onnistuu helposti esimerkiksi tekstiviestikyselyn avulla.

Digitaalisuus muuttaa kuluttajien käyttäytymistä ja toimialojen rakenteita syvemmin kuin uskallamme tällä hetkellä edes visioida. Kuluttajalle mobiili on toki kanava muiden joukossa, mutta siltä odotetaan yhtä lailla hyvää asiointikokemusta kuin yritysten verkkopalveluilta tai kivijalkakaupaltakin. Kuluttajan asettamien odotusten lunastaminen vaatiikin jatkossa entistä enemmän investointeja niin osaamiseen ja teknologioihin kuin mobiilimarkkinoinnin tuote- ja prosessikehitykseen.

Markkinoijalle lohdullista on se, että murrokseen ehtii mukaan, kunhan on rohkeutta ja innostusta lähteä tekemään. Yhdessä yössä ei synny hittipalvelua, josta on aidosti liiketoiminnallista hyötyä. Mutta pitkäjänteisellä kehittämisellä ja rohkeudella on mahdollista vaikuttaa käynnissä olevaan murrokseen ja rakentaa palveluita, jotka muokkaavat markkinaa ja luovat kilpailuetua.

Haluatko lisää sytykkeitä uusien palvelujen kehittämiseen? Dagmarin Pop-up Future Lab antaa hyvän mahdollisuuden koota eri osaajasi yhteiseen hetkeen keräämään virikkeitä. Workshop järjestetään jo kolmannen kerran marraskuussa 20.-29.11. Tällä kertaa teemana on muuttuva asiakkuus.  Lisätiedot: futurelab@dagmar.fi 

 

Lähde: Dagmar Webbus elokuu 2013,  TNS Mobile life 2013

Ida Virkki

Ida Virkki

Lisää aiheesta