5.12.2002 | Uutisarkisto

Alkoholijuomia mainostetaan yhä enemmän – ja myydään

Tammi-lokakuussa 2002 alkoholijuomien mediamainontaan panostettiin Suomessa 1,8 miljoonaa euroa, joka on 17 % enemmän kuin vastaavana aikana edellisenä vuonna. Viinimainonnan osuus oli suurin eli 1,2 milj. euroa, kasvua 15 %. Samaan aikaan viinien vähittäismyynti kasvoi reippaasti. Kuinka paljon Finlandia Vodkan myynti mahtaakaan kasvaa, kun sen markkinointibudjetti korotetaan ensi vuonna 18 miljoonaan dollariin?

Suomessa alkoholijuomien mainonnasta lähes puolet kohdistetaan sanomalehtiin, kolmannes aikakauslehtiin ja noin 15 % ulkomainontaan. Sen sijaan tv-mainontaa ei käytetä juuri lainkaan. Tänä vuonna alan suurimpia mainostajia ovat olleet Scanfrentz, Wennerco, Alko ja Altia.

Panostukset näkyvät myös myynnissä. Tammi-syyskuussa 2002 punaviinin vähittäismyynnin volyymi on kasvanut 17,3 %, valkoviinin 10,5 % ja samppanjan 16,5 %.

Alkoholijuomien kansainvälisillä markkinoilla kilpailu on veristä ja panostukset sen mukaiset. Niinpä Altia päätti myydä Finlandia Vodkan tuotemerkkiä hallitsevasta Finlandia Vodka Wordlwidesta enemmistön amerikkalaiselle Brown-Formanille. Kaupan jälkeen amerikkalaiset omistavat yhtiöstä 80 %.

Kauppalehden mukaan Altian pääjohtaja Veikko Kasurinen perusteli myyntiä sillä, että Altian kokoisella yrityksellä ei ole resursseja toimia yksin yhden tuotteen varassa maailmanlaajuisilla markkinoilla.

Brown-Forman on ilmoittanut yli kaksinkertaistavansa Finlandia Vodkan markkinointibudjetin. Ensimmäisenä vuonna tuotemerkin markkinointiin ja rakentamiseen aiotaan käyttää 18 miljoonaa dollaria. Maailman kolmanneksi myydyin vodkamerkki aikoo siis haastaa kakkossijaa pitävän Stolitshnajan ja kärjessä jyräävän Absolutin.

Tähän asti yksi suurimpia panostuksia on ollut James Bondin käännyttäminen Smirnoffista Finlandia Vodkan mieheksi. Sopimuksen on sanottu maksaneen seitsennumeroisen luvun dollareita.

Alkoholilaki määrittelee Suomessa hyvin tiukat ja tarkat ohjeet alan mainonnalle. Väkevien alkoholijuomien mediamainonta kuluttajille on kokonaan kielletty. Mainontaa saa näkyä anniskelupaikkojen sisätiloissa, mutta ei tuotteissa, jotka asiakas voi ottaa mukaansa (postikortit, tulitikut). Väkeviin alkoholijuomiin ei myöskään saa liittää arpajaisia tai kilpailuja. Sen sijaan väkeviä alkoholijuomia valmistava, maahantuova, myyvä tai välittävä yritys voi tehdä yrityskuvamainontaa.

Mietojen alkoholijuomien mainonnasta on myös annettu suuri määrä kieltoja. Mainoksissa ei saa kuvata alaikäisiä, häiritsevästi käyttäytyviä, selvästi päihtyneitä tai alkoholia väärinkäyttäviä, eivätkä ne saa houkutella näitä ryhmiä alkoholijuomien käyttämiseen. Mainoksessa ei myöskään saa kuvata ”matkaa moottoriajoneuvolla nauttimaan alkoholijuomia syrjäisessä paikassa, josta ei voi poistua muuten kuin samalla ajoneuvolla”.

Erilaiset rehvastelut tai muut voimakkaan humalatilan kuvaukset ovat myös kiellettyjä sekä kuvallisesti että sanallisesti. Alkoholista ei saa luoda mielikuvaa, että se parantaisi henkistä tai fyysistä suorituskykyä, tuottaa menestystä seurassa tai lisää sukupuolista vetovoimaa. Alkoholijuomalla ei siis saa vietellä.

Lähteet:
Suomen Gallup Mainostieto Oy
Mainonnan säännöt ja ohjeet

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta