9.1.2003 | Uutisarkisto

Ambient on media

Ambient on noussut viime vuosina lähes muoti-ilmiöksi, kun kuluttajia halutaan lähestyä yhä yllättävämmillä tavoilla yhä yllättävämmissä paikoissa. Hätkähdyttäminen ei kuitenkaan saisi muodostua itsetarkoitukseksi, eivätkä toimenpiteet jäädä irrallisiksi. Mediasuunnittelija Sanna Kolamon mielestä ambient on yksi media muiden medioiden joukossa, joten sen käyttö olisi kytkettävä tiiviisti osaksi muuta mediasuunnittelua – luovaa mediasuunnittelua.

– Luova mediasuunnittelu ottaa huomioon eri mediaryhmien erityisominaisuudet ja pyrkii etsimään uusia ja yllätyksellisiä kohtaamisia mainoksen ja kuluttajan välille, toteaa ambient-ratkaisuihin erikoistunut Kolamo.

Kolamo uskoo, että kokonaisvaltainen suunnittelu tuo parempia tuloksia.

– Kun koko suunnitteluprosessi etenee kaikkien medioiden, myös ambientin, osalta samaan aikaan, muodostuu kampanjakokonaisuudesta eheämpi ja kohderyhmälle suunnattavat viestit kietoutuvat paremmin toisiinsa.

Luonnollisesti erikoistoimenpiteet vaativat pidempää suunnittelujännettä. Kolamo toivookin, että uusia mainospaikkoja etsittäessä ja valittaessa mediasuunnittelija otettaisiin mukaan jo alkuvaiheessa.

– Mediasuunnittelija auttaa rakentamaan kokonaisuudesta realistisen ja selkeästi hinnoitellun paketin, jolloin yksittäisen median, kuten ambientin, valintaa on helpompi arvioida. Samalla mainostoimisto voi keskittyä paremmin luovan ratkaisun suunnitteluun ja eri medioiden rooliin viestin välittäjinä.

Kolamon mielestä erikoistoteutusten voima piilee juuri siinä, että niiden avulla voidaan syventää perinteisten medioiden viestiä lähestymällä kuluttajaa usealta suunnalta.

– Yllättävässä, mutta kuluttajalle mieluisassa tilanteessa saapuva viesti, sieltä missä sitä ei ole tottunut vastaanottamaan, puhuttelee ja luo ikään kuin pisteen i:n päälle.

Kolamo käyttää esimerkkinä Uudessa Seelannissa tehtyä Lotto-kampanjaa, jossa mainoksia sijoitettiin supermarkettien herkkuosaston lohialtaaseen. Mainoksissa viestittiin, että lottovoittajalla on varaa ostaa myös lohta.

Hyvin toimineita ambient-ratkaisuja löytyy toki myös meiltä Suomesta. Esimerkiksi Fonectan uuden puheohjattavan numerohaun lanseeraus käynnistettiin viime keväänä pienellä ambient-kampanjalla.

Fonectan 020200 palvelunumerosta asiakas voi hakea tietoja robotin avulla. Näin haun hinta muodostuu edullisemmaksi kuin henkilökohtaisessa palvelussa. Robotin kanssa on helppo keskustella, sillä asiakkaan tarvitsee pääsääntöisesti sanoa vain Kyllä tai Ei robotin esittämiin kysymyksiin.

Palvelun lanseeraus aloitettiin teaserkampanjalla suurimmissa kaupungeissa. Nuorten aikuisten suosimissa ravintoloissa jaettiin T-paitoja, joissa oli ainoastaan teksti Kyllä tai Ei. Paidoista muodostui suosittuja; henkilökunnalta yritettiin onkia selville, mistä paidoissa oli kyse, mutta he eivät saaneet kertoa mitään. Samanaikaisesti kaupunkikuvaa koristettiin suurilla katubanderolleilla, joissa myös oli teksti Kyllä tai Ei.

Elokuvateattereissa pyöritettiin kuukauden ajan spottia, jossa palvelua ikään kuin ironisoitiin. Spotin lopussa oli osoite www.kyllataiei.com, jossa spotin sai käydä katsomassa uudelleen. Lisäksi MiniMoi-kortteja oli jaossa suurimmissa kaupungeissa.

Itse palvelu lanseerattiin elokuussa televisiossa loistavin tuloksin. Kampanja tutkittiin ja sen mukaan viesti oli mennyt hyvin läpi juuri halutussa kohderyhmässä. Lisäksi Fonectan asiakaspalveluun saapui soittoja, joiden mukaan oli hienoa, että joku ”vihdoinkin” tekee jotain erilaista.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta