26.4.2001 | Uutisarkisto

Arvaa kuka ostaa ympäristöystävällistä, luomua ja terveellistä?

Arvaa kuka ostaa ympäristöystävällistä, luomua ja terveellistä? (26.4.2001) ACNielsen kokosi seminaaripäiväänsä 24.4. suomalaisia tavarantoimittajia, kaupan väkeä ja mainostoimistoja. Tilaisuuteen oli tuotu neljä merkittävää puhujaa ulkomailta. Suurimmasta yllätyksestä vastasi kuitenkin Nielsenin koto-Suomen väki. Mietipä hetki omaa arvaustasi, ennen kuin luet lisää: Ketkä Suomessa kannattavat eniten sekä asennemaailmansa että ostoskassinsa mukaan ympäristöystävällisyyttä, kotimaisuutta, kevyttä ja terveellistä ruokaa? […]

Arvaa kuka ostaa ympäristöystävällistä, luomua ja terveellistä? (26.4.2001)

ACNielsen kokosi seminaaripäiväänsä 24.4. suomalaisia tavarantoimittajia, kaupan väkeä ja mainostoimistoja. Tilaisuuteen oli tuotu neljä merkittävää puhujaa ulkomailta. Suurimmasta yllätyksestä vastasi kuitenkin Nielsenin koto-Suomen väki. Mietipä hetki omaa arvaustasi, ennen kuin luet lisää: Ketkä Suomessa kannattavat eniten sekä asennemaailmansa että ostoskassinsa mukaan ympäristöystävällisyyttä, kotimaisuutta, kevyttä ja terveellistä ruokaa?

Erityisesti yli 65-vuotiaat, alimpien tuloryhmien ihmiset (eläkeläisiä?), vain peruskoulutuksen saaneet, idealistit, arvostavat ympäristöystävällisyyttä, kotimaisuutta, sekä kevyttä ja tervellistä ruokaa. Ja se myös näkyy heidän ostokäyttäytymisessään esimerkiksi luomutuotteiden ja kotimaisten vihannesten muita oleellisesti ahkerampana ostamisena.

Muita mielenkiintoisia trendejä ovat ostokäyntien harvenemisen jatkuminen: 20 vuodessa viidestä viikottaisesta käynnistä neljään. Samaan aikaan päivittäistavaroiden myyntipaikkojen määrä on pudonnut 10.000:sta 4000:een. Keskiostos on luonnollisesti samalla kasvanut.

Sunnuntaiaukiolo (lupa < 400 m2 myymälöillä) on tutkimustulostenkin mukaan lisännyt hiukan (0,5 %) pienempien kauppojen osuutta ja merkitsee niiden myynnistä 5 – 6%. Neljännes talouksista täydentää tavaravarastojaan sunnuntaisin.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta