Virossa hinnat nousevat ja alennukset pienenevät
Virossa kasvuvauhti on ollut tasaista viimeiset neljä vuotta. Samanlaista kasvua odotetaan myös tälle vuodelle. Panostukset jäivät viime vuonna hitusen alle miljardin kroonin niiden oltua 992 miljoonaa kroonia (63 milj. euroa). Kasvun taustalla on hintojen nousua ja alennusten pienenemistä muun muassa printissä ja radiossa.
Medioiden väliset osuudet säilyivät entisellään: sanomalehdet kahmaisevat lähes puolet eli 45 prosenttia, seuraavina tulevat televisio 26 %, aikakauslehdet 12 %, radio 9 %, ulkomainonta 6 % ja internet 3 %. Internet, joka on muualla maailmassa kirjannut kovia kasvulukuja, ei vielä ole ottanut tulta alleen Virossa eikä myöskään naapurimaissa.
Toimialoista suurimmat mainostajat olivat teleoperaattorit, autot ja vähittäiskauppa. Kymmenen mainostetuimman toimialan joukossa eniten panostuksiaan lisäsi rekrytointi (+49 %).
Kaikesta markkinointiviestinnästä 62 prosenttia sijoitetaan mediamainontaan ja 38 prosenttia muuhun markkinointiin. Muun markkinoinnin osuus on kuitenkin nousemassa. Taustalla on mainostajien halu henkilökohtaisempaan kommunikointiin.
Latviassa tv kiilasi sanomalehtien ohi
Latviassa mainospanostuksissa yllettiin viime vuonna 49,3 miljoonaan latiin (70 milj. euroa), mikä tarkoittaa 14 prosentin kasvua. Vuoden alkupuoliskolla kasvu oli vielä 19 prosenttia, mutta hiipui hieman jälkimmäisellä puoliskolla. Kaikkein voimakkaimmin kasvoi ulkomainonta (+36 %), jonka osuus mainoskakusta nousi prosenttiyksikön verran 6,5 prosenttiin. Myös televisio osoitti reipasta 20 prosentin vauhtia, mikä johtuu pääasiassa hintojen noususta. Samalla sen osuus kasvoi 35 prosenttiin aikaisemmasta 33,5 prosentista.
Kaikkien mediaryhmien panostukset kasvoivat. Pienimmän kasvun kuittasi sanomalehdet jääden kuuteen prosenttiin ja samalla sen osuus putosi alle 30 prosentin. Vielä kaksi vuotta sitten sanomalehdet oli osuudeltaan suurin mediaryhmä, nyt televisio on kavunnut sen ohi ykköseksi. Sen sijaan printin toinen osapuoli, aikakauslehdet, kasvatti osuuttaan hienoisesti kolkutellen 14 prosentin rajaa. Radio taas hieman menetti asemiaan; sen osuus on 11,9 prosenttia.
Liettuassa Itä-Euroopan toiseksi kovin kasvu
Liettua kirjasi viime vuonna kolmikon suurimmat kasvuluvut. Vuonna 2004 litejä saatiin kasaan lähes kolmannes enemmän kuin edellisvuonna, 335 miljoonaa (noin 94 milj. euroa). Tulos ylitti samalla kaikkein optimisimmatkin ennusteet. Kasvu on Itä-Euroopan toiseksi kovinta Romanian jälkeen. Taakseen Liettua jättää muun muassa Venäjän, joka ylsi viime vuonna viidenneksen kasvuun. Liettuan tulosta vauhditti vuoden 2004 vaalit. Viime vuonna maassa valittiin sekä uusi presidentti että parlamentti, mikä näkyi sekä mainonnan määrässä että hinnoissa.
Tälle vuodelle odotellaan huomattavasti maltillisempaa, 10-15 prosentin kasvua.
Television osuus mediamainonnasta kasvoi edellisvuodesta kaksi prosenttiyksikköä ja on nyt lähes puolet (44 %). Sanomalehtien (33 %), radion (8 %) ja ulkomainonnan (6 %) osuudet pystyttelivät entisellään, kun taas aikakauslehdet (11 %) menetti hitusen asemiaan.
Suurimmat mainostajat Baltiassa
Viro | Latvia | Liettua | |
1 | PROCTER&GAMBLE | PROCTER&GAMBLE | PROCTER&GAMBLE |
2 | EMT | MODERN TIMES GROUP | TELE2 |
3 | TELE2 ETTEVÕTTED | VP MARKET | OMNITEL |
4 | ELION ETTEVÕTTED | LMT | VP MARKET |
5 | KESKO FOOD | TELE 2 | BITE |
Lähteet: TNS Emor, TNS BMF, TNS Gallup Lithuania