Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ja MARK Suomen Markkinointiliitto yhdistivät Kansainvälisen mainonnan kilpailun ja Vuoden Parhaat Kampanjat -kilpailun. Kilpailu toimii New York American Marketing Associationin EFFIE®-lisenssin alla. Tämän vuoden voittajat julkistetaan 14.10. Effien ilmoittautumisaika umpeutui 1.9.
Kultajyvä
Vuoden 2005 Kultajyvä® -ilmoituskilpailuun voi lähettää suomalaista alkuperää olevia ilmoituksia, jotka on julkaistu 11.9.2004 – 9.9.2005 välisenä aikana. Voittajat julkistetaan MARKin Idea®2005 -tilaisuudessa Marina Congress Centerissä 21.10.2005. Kilpailuun ilmoittautumiset 9.9. mennessä.
Pahvi syys
Helsingin Sanomat ja Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL järjestävät neljännesvuosittain Pahvi-sanomalehtimainonnan kilpailun. Lokakuun 26. päivä palkitaan parhaat Helsingin Sanomissa heinä-elo-syyskuussa julkaistuista ilmoituksista. Kisaan ei tarvitse ilmoittautua.
Adprofit
AdProfit-kilpailussa palkitaan mainonnan tavoitteellisuutta tukevia, onnistuneita kampanjakokonaisuuksia. Voittajat julkistetaan vuoden 2006 alussa. Ilmoittautumiset 3.10. mennessä.
Radiomainoskilpailu Kaiku
Kilpailuun voivat osallistua 1.1.-31.12.2005 suomalaisilla radiokanavilla ensiesitetyt, suomalaiset radiomainokset. Ilmoittautuminen avataan marraskuun alussa ja kilpailutyöt jätetään verkkosivuston www.kuuntele.fi kautta. Finalistit selviävät joulukuun puolivälissä, palkinnot jaetaan tammikuun lopussa. Ilmoittautumiset 30.11.2005 mennessä.
ET Grand Prix
Kisaan osallistuvat kaikki vuoden 2005 aikana lehdessä julkaistut vähintään puolen sivun kokoiset ilmoitukset ja ilmoitusliitteet. Tammikuussa 2006 raati valitsee finalistien joukosta Grand Prix voittajan 2005. Kisaan ei tarvitse ilmoittautua.
POIMINTOJA CANNESIN PALKITUISTA
Media Lions – Grand Prix
Media Lions voiton vei Mediacom Tel Aviv, Israel kampanjalla nimeltä Reaching the ”Unreachables”.
Procter & Gamblen Biomat-pesuainekampanjan kohderyhmänä olivat ortodoksijuutalaiset, jotka eivät seuraa uskontonsa vuoksi massamedioita. Heidän asuinalueilleen ajettiin rekka, johon asukkaat saivat tuoda vaatteita kierrätykseen. Vaatteet pestiin Biomatilla ja pakattiin vietäviksi eteenpäin apua tarvitseville. Biomatin markkinaosuus nousi kampanja-alueilla jopa 50 prosenttia.
Media Lions – Best use of TV
Media Lionsin alakategoriassa ’Best use of TV’ palkittiin OMD Colombia, Bogota työllä ”What happened to the color?”
Mainostajana oli Clorox de Colombia, jonka tuote Clorox for Colours haluttiin passiivisten tv-katsojien suosioon. Kesken tv-ohjelman kuvasta hävisivät värit, sitten ruutuun heitettiin mustavalkoinen kysymys ?Haluatko värit takaisin?”. Sen jälkeen värillinen kysymys ?ja tahrat pois?”, lopuksi Clorox-logo. Tämän jälkeen ohjelma jatkui normaalisti. Kuukauden päästä tuote oli myyty loppuun, myynti oli noussut 53 prosenttia ja TOM 22 prosenttia.
Media Lions – Best Use of Cinema
Toinen palkittu ’Best use of Cinema’ -kategoriassa oli Pelastusarmeijan kampanja ”Freeze” eli avunpyyntö huopien hankkimiseksi kodittomille. Mainostoimistona Lobedu Leo Burnett, Etelä-Afrikka.
Elokuvayleisön saapuessa teatterin lämpötila pudotettiin 26 asteesta nollaan. Kun yleisö alkoi hytistä, kankaalle ilmestyi teksti ”Jos sinulla on näin kylmä jo neljän minuutin kuluttua, kuvittele miltä sinusta tuntuisi kokonaisen yön jälkeen.” Seuraavien viikkojen aikana elokuvateattereiden auloihin asetettuihin Pelastusarmeijan keräyslaatikoihin saatiin odotettua enemmän lahjoituksia.
Media Lions – Best use of Outdoor
Ulkomainonnan Media Lionsilla palkittiin TBWAJAPAN, jonka erikoinen toteutus tehtiin Osakassa ja Hong Kongissa. Adidaksen slogan ”Impossible is nothing” käy ilmi toteutuksesta.
Olympiakisojen aikaan korkeiden yrityskeskusten ikkunoihin maalattiin 100 metrin juoksuradat, joilla pidettiin ns. varjokilpailut kolmen olympiakisaviikonlopun aikana. Vaikka kilpailijat olivat pois radoiltaan, mainos herätti silti huomiota.
Kampanjan tuloksena Adidas on saanut noin 80 miljoonan dollarin edestä ilmaista julkisuutta Aasiassa ja maailmalla. Lisäksi Gravity Games ja X-Games ovat kiinnostuneet 100 metrin ”pystyjuoksun” vakiinnuttamisesta urheilulajiksi.
Media Lions – Best use of Mixed Media
Parhaan mediamixin Lionsilla palkittiin Toronton Cossette Media, jonka toteutus ”Nike Speed” tehtiin Kanadan Nikelle.
Kampanjan idea perustui nopeudesta viestivään punaiseen nauhaan. Printtivetoista kampanjaa tuettiin ulko- ja elokuvamainonnalla. Punaista nauhaa käärittiin koko lehden ympärille siten, että lukijan oli pakko repiä nauha pois. Nauha oli kiinni keskiaukeaman mainoksessa, joten se johdatti lukijan suoraan mainokseen. Nauhan ansiosta 100 prosenttia lukijoista huomasi mainoksen.
Mainos oli ensimmäinen laatuaan koko maailmassa ja voitti 2004 Canadian Media Innovation Awards -lehtikategorian ensimmäisen palkinnon.
Cyber Lions – Gran Prix
Cyber Lions kategorian pääpalkinto meni Crispin Porter + Bobuskylle (USA), jonka”Come clean” viraalisivustolla sijaitsee myös kauppa.
Ihmiset saavat joulun ja uuden vuoden kynnyksellä, ja miksei muulloinkin, tunnustaa pahat tekonsa. Kun tekemänsä synnin on kirjoittanut sivustolle, pehmeä naisääni lukee siihen liittyvän ajatuksen tai lentävän lauseen. Tämän jälkeen synti on annettu ?anteeksi” eli se pestään pois. Linkkiä voi vyöryttää eteenpäin kavereille otsikolla ”I saw what you did”. Katumusta voi harjoittaa osoitteessa http://www.comeclean.com
Cannes-voittajia voit käydä katsomassa http://www.canneslions.com/winners/