20.4.2000 | Uutisarkisto

Cosmopolitan-nainen shoppaa ja surffaa keskivertokaijaa enemmän

Maailman luetuin naistenlehti Cosmopolitan rantautui viime vuonna Suomeen ryminällä ja kahmaisi heti 42.509 levikin. Lehden irtonumeromyynti lähti myös railakkaasti liikkeelle: jokaista numeroa myydään keskimäärin 20 000 kpl. Mutta kuka Cosmopolitan-lehteä lukee?

KMT:n mukaan Cosmopolitanin lukijamäärä on 126.000, josta naisia 97 000. Eli vaikka yleensä puhutaankin Cosmopolitan-naisesta, on lehdellä silti myös 30 000 mieslukijaa. Lähes 70 % lukijoista on alle 30-vuotiaita.

Lehden oman lukijatutkimuksen mukaan Cosmopolitan-nainen on varsinainen vaate- ja shoppailufriikki. Hänet bongaa useimmiten Hennes & Maurizilta, Seppälästä, Lindexistä tai KappAhlista. Hän ui, aerobiccaa, sekä ostaa paljon valmisruokia, kuten ruokapakasteita. Cosmopolitan-naisen kaapista löytyy usein myös kevytjuustoa ja nuudeleita.

Cosmopolitanin naislukijat katselevat mielellään videoita, käyvät elokuvissa ja käyttävät internetiä keskivertonaista hanakammin. Cosmopolitan onkin kehittämässä omia verkkosivuja, joita on Suomessa vielä harvalla naistenlehdellä.

Cosmopolitanin menestyksen luulisi houkuttelevan muitakin kansainvälisiä naistenlehtiä Suomen markkinoille. Ellen tuloa on odotettu jo pidempäänkin. Viimeisimmän tiedon mukaan se aloittaa suomenkielisenä aikaisintaan syksyllä 2001.

Lähde: Cosmopolitanin lukijatutkimus helmikuu/00, Observa Oy

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta