Markkinointiviestintäalan yritysten kokoaminen samaan vertailutaulukkoon myyntikatteiden suhteen on perusteltua: eri toimijoiden tarjoamat palvelut lähestyvät osin toisiaan. Yhtenä esimerkkinä tästä ovat mediatoimistojen tarjoamat yhä monipuolisemmat konsultointi-ja analysointipalvelut.
SEK&GREY oli suurin markkinointiviestintäalan yritys viime vuonna, Dagmar kakkonen ja TBWA/PHS kolmonen.
– Vaikuttavuuden pelisäännöt ovat muuttuneet ja mainostajat toivovat yhä enemmän myyntiä kasvattavia konsultointi-ja tutkimuspalveluita toimistoltaan. Vastataksemme tähän haasteeseen olemme perustaneet neljä uutta yksikköä. Jo nyt on konsultointipalveluiden osuus asiakastuotoistamme kolmekymmentä prosenttia ja kysyntä on vahvassa kasvussa, kertoo Dagmarin toimitusjohtaja Tuula Kallio.
Mediatoimistoalalla viides perättäinen kasvun vuosi
Mediatoimistojen roolista kertoo se, että ala kasvoi jo viidettä vuotta. Toimistojen liikevaihto oli viime vuonna 616 miljoonaa euroa, joka on 5,2 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Mediatoimistojen liikevaihdot kuvaavat toimistojen roolia merkittävinä median ostajina.
Dagens Median mukaan ovat mediatoimistomarkkinat Pohjoismaissa kasvaneet yli 40 % viiden viime vuoden aikana, joten myös naapurimaissa on toimistojen palveluilla ollut kysyntää.
– Starcomin on ennustettu olevan Ruotsin suurin mediatoimisto viime vuonna. Vuonna 2006 olivat Mediaedge:cia ja Starcom liikevaihdoiltaan yhtä suuret. Sikäläisissä toimistoissa on myös panostettu digitaaliseen osaamiseen, ja lisäksi vahvasti kommunikaatiostrategioihin, Kallio esimerkittää.
Suomen mediatoimistokenttä nousi myyntikatteella mitattuna vuonna 2007 kaikkiaan 33,9 miljoonaan euroon, ja kasvua tässä oli 4,4 %. Suurimmat miinukset ja plussat olivat jälleen pienten toimistojen kohdalla. Dagmarin markkinaosuus yhteenlasketusta myyntikatteesta oli 33,6 %. Myyntikate (liikevaihto vähennettynä ostoilla) koostuu tutkimus-, mediasuunnittelu- ja konsultointityöstä sekä mainostajasopimuksiin liittyvistä palvelupalkkioista.
Mediatoimistot ennustavat, että kun vaikuttavuuden pelisäännöt muuttuvat, toimistot saavat uusia asiakkaita.
– Vähittäiskauppa ja ketjuorganisaatiot ovat jo ottaneet toimiston entistä vahvemmin tuekseen. Digitaaliset mahdollisuudet mietityttävät useita, samoin tarve selvittää omien asiakkaiden valintakäyttäytymistä ja tarpeita kasvaa. Kansainvälistyvät suomalaisyritykset etsivät uusia kohderyhmiä ja teettävät markkinakartoituksia eri maissa. Työvoimapulasta kärsivät yritykset pohtivat uusia rekrytointitapoja. Kaikki edellä mainitut tekijät osaltaan lisäävät mediatoimistojen palvelujen kysyntää, Kallio jatkaa.
– Oma lukunsa ovat myös markkinointibudjettien optimointia tarvitsevat markkinoijat. Kun yritysten omat tutkijajoukot ovat pienentyneet, on mediatoimistojen tutkimusammattilaisista tullut korvaamattomia.
Mediatoimistojen liikevaihdot ja myyntikatteet vuonna 2007
Liikevaihto (1 000€) | Myyntikate (1 000€) | |
Dagmar Oy | 169 045 | 11 401 |
Carat Finland Oy | 112 914 | 5 282 |
OMD Finland Oy | 78 486 | 3 665 |
Happi Mindshare | 64 937 | 2 940 |
Mediacom Oy | 53 199 | 2 925 |
Pool Media International Oy | 40 653 | 2 063 |
Mediaedge:cia Finland Oy | 33 739 | 1 497 |
Vizeum Oy | 27 195 | 1 180 |
PHD Finland Oy | 20 165 | 935 |
Toinen Helsinki Oy | 15 500 | 2 050 |
Markkinointiviestintäalan 10 suurinta yritystä Suomessa vuonna 2007
Myyntikate (1 000€) | |
SEK&GREY | 14 022 |
Dagmar Oy | 11 401 |
TBWA/PHS | 10 455 |
Endero Oy | 9 104 |
Publicis Helsinki | 8 410 |
Hasan&Partners Finland Oy | 7 152 |
Bob Helsinki Oy | 6 400 |
TEQUILA/PHS | 5 690 |
Evia Oyj | 5 599 |
Grey Direct&Digital | 5 445 |
Lähde: MTL