17.11.2000 | Uutisarkisto

Dagmar sanoutuu irti HS-artikkelin mielipiteistä

Dagmar sanoutuu irti HS-artikkelin mielipiteistä (17.11.2000) Sunnuntain 12.11. Helsingin Sanomat mätki Talous & Työ -osastonsa etusivulla MTV3:a olan takaa otsikon "Väärät katsojat rassaavat MTV:tä" alla. Ei ehkä ole viisasta nostaa päätään, kun valtiomahdit paiskovat toisiaan kivillä, silti on syytä täsmentää Dagmarin nimen esiintymistä a.o. artikkelissa. Dagmarin tilastoasiantuntijan Tina Wessmanin lauseita oli kyllä lainattu oikein, mutta […]

Dagmar sanoutuu irti HS-artikkelin mielipiteistä (17.11.2000)

Sunnuntain 12.11. Helsingin Sanomat mätki Talous & Työ -osastonsa etusivulla MTV3:a olan takaa otsikon "Väärät katsojat rassaavat MTV:tä" alla. Ei ehkä ole viisasta nostaa päätään, kun valtiomahdit paiskovat toisiaan kivillä, silti on syytä täsmentää Dagmarin nimen esiintymistä a.o. artikkelissa. Dagmarin tilastoasiantuntijan Tina Wessmanin lauseita oli kyllä lainattu oikein, mutta ne oli valittu yksipuolisesti. Lisäksi lainausten jatkotekstit saattoivat näyttää siltä, että teksti edusti Tinan tai dagmarilaisten mielipiteitä. Ei edustanut – pidämme kiinni puolueettomuudestamme parhaamme mukaan.

Artikkeliin oli valittu kärjekäs tyyli, joka sinänsä on uutta, kun molemmat mediaa hallitsevat pörssiyhtiöt ovat tähän mennessä toimituksissaan melkein kokonaan vaienneet sekä omista että toistensa tekemisistä.

Sekä Nelosella että MTV3:lla on omat ansionsa. Artikkelin sisältämistä mielipiteistä tekee kuitenkin mieli kommentoida ainakin seuraavia:

"Mainostajat haluaisivat tarkkoja kohderyhmiä, eivät suurta ikääntyvää massaa." Eikö mainostajilla ole suurempi huoli kohderyhmien sirpaloitumisesta kuin suurista massoista? TV-mainontaa tehdään yleisimmin – jo filmien kalleuden tähden – suurille kohderyhmille. Kyllä hyvä mediasuunnittelija aina massoista kohteensa löytää, vaikeampaa on, jos on valittava pienten ryhmien ohjelmista, joista ei löydy halutulle kohderyhmälle sopivaa.

Ikääntyvät kohderyhmät ovat kulutuskykyisiä ja yhä yleisemmin tavoiteltuja. Niille suunnattuun mainontaan käytetään usein myös sanomalehtiä, koska juuri ne tavoittavat hyvin ikääntyvää väestöä. Olisi hyvä keskustella myös siitä, onko tosiaan yli 45-vuotias "ikääntyvää kohderyhmää", "hukkayleisöä".

Artikkelissa moitittiin haastateltavien suulla MTV:tä joustamattomuudesta hinnoittelussa ja neuvotteluissa. Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että määräävässä markkina-asemassa olevalta myyjältä laki kieltää joustamisen hinnoittelussa. Tietysti hinnan pitää olla valmiiksi edullisesti asetettu.

Artikkelissa tuodaan esiin toimilupamaksu MTV:n talouden ongelmana, mutta se on myös jokaisen mainostajan ongelma. Jos kaupallisen terrestriaalisen television halutaan tässä maassa menestyvän kaapelin ja satelliitin rinnalla, on toimilupamaksu syytä poistaa.

Leena Paananen.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta