22.10.2006 | Uutisarkisto

Dagmarin Luovat -blogissa jo yli 100 casea

Dagmarin luova osaamisryhmä on kerännyt pian vuoden ajan yhteisblogiinsa esimerkkejä innovatiivista mediaratkaisuista. Ryhmä seuraa aktiivisesti alan trendejä ja ilmiöitä, ja kirjoittaa havaintopäiväkirjaa. Luova ratkaisu voi löytyä yhtä lailla Cannesista kuin roskakorista Hakaniemen torilla. Blogia päivitetään viikoittain. Suunnittelujohtaja Teija Soininen haastaa kaikki mukaan lähettämään sivuille mainosvinkkejä ja osallistumaan keskusteluun.

Soinisen lisäksi luovaa blogia  päivittävät suunnittelupäälliköt Pirkka Aunola ja Tero Honkala.

– Kotimaisista casejutuista osa on Dagmarin toteuttamia, osa kaduilta bongattuja. Esimerkiksi Finnairille suunniteltiin ratkaisu, jossa elokuvateatterien tuolien päälle sijoitettiin lentokoneista tutut niskaliinat.

Finnair toivotti niiden kautta ”Hauskaa elokuvamatkaa”.

Mainokset saivat niin innostuneen vastaanoton, että heti ensimmäisen viikonlopun jälkeen suurin osa liinoista oli napattu matkamuistoiksi.

Toiseksi esimerkiksi Soininen nostaa CloettaFazerin Turkinpippurin ulkomainoskampanjan. Abrijulisteissa Turkinpippuri-pussista lehahti suuria lieskoja – mutta eipä hätää, sillä julisteiden viereen oli kiinnitetty ihka oikea vaahtosammutin.

Postin kampanjassa suurtauluihin painettiin viesti: Ole rohkea. Näytä tunteesi. Ihmiset saivat kertoa tunteistaan suurtaulujen pinnoilla.

Blogiin päätyi myös ohikulkijoita naurattanut roskakori. Hakaniemen torin reunalta. R-kioskin edessä seisseen roskiksen yksi jalka oli hajonnut tai hajotettu siten, että roskis nakotti hieman kallellaan. Kylkeen liimatussa mainoksessa kerrottiin osuvasti R-kioskin Hintaromahduksesta.

MMS-viestejä maailmalta

– Osa luovista ratkaisuista on löydetty maailmalta työ- tai vapaa-ajanmatkojen yhteydessä. Esimerkiksi sapluunoilla toteutettua katumainontaa näkee ulkomailla jo aika usein.

Cannesissa nähtyä siirrettiin kesäkuussa blogiin samantien. Kuva kahdella kaula-aukolla varustetusta paidasta, jonka painatuksessa vastustetaan ydinkokeita, singahti Soinisen kännykkään mms-viestinä.

– Vaikka materiaalia kerätään monin tavoin, suurin osa esimerkeistä on bongattu netistä eri blogeista, joita kahlaamme harrastusmielessä päivittäin. Aina toisinaan silmään osuu todellisia helmiä, kuten Tampaxille kehitetty hysteerisen nokkela mainospaikka padon päällä.

Eniten luovasta blogista löytyy esimerkkejä yhteiskunnallisesta mainonnasta. Soininen arvelee, että tarve ravistella yhteiskunnallisilla aiheilla kannustaa myös mainostajia rohkeampiin tempauksiin. Blogiin on poimittu muun muassa Jakartan rintasyöpäsäätiön kampanja, joka voitti viime vuonna New York -festivalsin Guerilla marketing -sarjan. Kampanjassa hedelmiin kiinnitettiin tarroja, joissa luki ”Ladies! If only you checked your breasts the same way.”

Haku kategorian mukaan

– Medioista keräämme esimerkkejä ajatellen markkinointiviestintää mahdollisimman laajasti, tapahtumista mainoslahjoihin.

Tapahtumia järjestetään Soinisen mukaan yhä useammin netissä. Hollannissa Heineken järjesti Skypen Skypecast-tekniikka käyttäen verkossa livekonsertin, jonka yhteydessä kuuntelijat saattoivat myös keskustella bändin kanssa.

 

Mainoslahjoissa oivallus ei välttämättä liity kokonaan uuteen tuotteeseen. Eräs joogakeskus hoksasi painattaa varrestaan taipuvien kynien taitekohtaan ”notkeasti” mukana taivuttelevan joogaajan.

Luovasta blogista voi etsiä casejuttuja ajankohdan tai mediakategorian mukaan. Kategorioista ulkomainonta on vahvimmin edustettuna. Yksi tuoreimmista casetapauksista on Labello-huulivoiteen kampanja rautatieasemilla. Lähtölaitureille teipatut lattiatarrat osoittivat saattajille ja lähtijöille sopivat pusupaikat.

– Joukossa on myös uutisista poimittuja nostoja. Washington Post kirjoitti alkuvuodesta aromatisoiduista AriZona iced tea -pakkauksista. Teknologian kehittänyt ScentSational Technologies luottaa siihen, että juuri hajuaistilla on suora yhteys aivojen tunnekeskukseen.

Mitä seuraavaksi? Sanomalehti, joka tuoksuu tuoreelle kahville?

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta