Roope Ruotsalainen

Yksinkertaisimmillaankin analytiikka ja tiedon laajamittainen hyödyntäminen haastaa ajattelemaan markkinoinnin johtamismalleja uudelleen. Kokemuksella ja näkemyksellä on toki edelleen tärkeä roolinsa, mutta nyt on syytä kysyä yhä useammin ”mitä me tiedämme”, sen klassisen ja helposti suusta pulpahtavan ”mitä mieltä me olemme” sijaan.

Big data -sanaparin takana voi olla vielä hetken hype, mutta data ja tiedolla johtamisen uudenlainen maailma on tullut jäädäkseen. Harvard Business Review raportoi hiljattain, että suuren datamäärän avulla johdetut yritykset ovat 5 % tehokkaampia ja 6 % tuottavampia. Vieläkin korkeammalle ponnistavat markkinointi-investoinnit, jotka tuottavat 10–30 % enemmän tuloksia samalla budjetilla kuin ne, joiden tueksi ei vielä ole oivallettu valjastaa dataa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit:

Analytiikka ja tiedolla johtaminen -seminaariesitys
Tee-se-minulle markkinointi -seminaariesitys
Kasvua digitaalisista palvelukokemuksista
Miten parantaa digitaalisten kanavien konversiota?
Big data: katse bisnekseen
Beyond Analytics: tuloksia integroidulla markkinointiviestinnällä
Myyntidata ei yksin riitä
Dagmar Marketing Dashboard
Mobiilimainonnan tuoman myynninlisäyksen mittaaminen