Digi-tv:n tulevaisuus kiinni muksujen mankumisesta? (3.5.2001) |
Englannissa tehdyn tutkimuksen mukaan lapset vaikuttivat suuresti siihen, että ei-kaapelitaloudet siirtyivät digi-tv:n katsojiksi. Lapset vaativat saada nähdä digi-tv-kanavilla lähetettäviä lastenohjelmia. Samoin lapset ottivat ensimmäisenä haltuunsa sähköisen ohjelmaoppaan ja opettivat sen käytön vanhemmillekin. Suomessakin lapsiperheet suhtautuvat digi-tv:n tuloon lapsettomia perheitä positiivisemmin.
|
CIA MediaLabin tekemässä perheiden syvähaastattelututkimuksessa (1999) tarkasteltiin tekijöitä, jotka vaikuttivat perheiden siirtymiseen monikanavatalouksiksi. Tutkimus paljasti kaksi tekijää, jotka muuttivat vastustuksen digi-tv:n hankinnaksi. Toinen oli tv-ohjelmat, joita ei nähnyt muilta kanavilta. Ja toinen lasten "mankumisen voima". Verkkosurffailun, videopelien ja kännyköiden maailmaan syntyneet muksut omaksuivat interaktiivisen television vanhempiaan nopeammin. Parempien valmiuksien lisäksi heillä oli myös enemmän aikaa kokeilla interaktiivisen television mahdollisuuksia. Tyttöjen ja poikien interaktiivisuudessa ei ollut juurikaan eroja. Englannissa lapset suosivat interaktiivisia pelejä, joihin vanhemmatkin joutuvat tutustumaan valvoessaan lastensa tekemisiä. Eli vanhemmat oppivat interaktiivisen television käytön lastensa avulla. Lisääntynyt ohjelmatarjonta on lisännyt perheiden välisiä riitoja siitä, mitä katsotaan. Siksi monessa perheessä on jouduttu sopimaan tiukat rajat, milloin kukin perheenjäsen saa katsoa televisiota. Lapsilla on etuoikeus aamu- ja iltapäiväaikoihin. Gallup Markkinatutkimuksen mukaan Suomessa positiivisimmin digi-tv:hen suhtautuvat 15-24-vuotiaat. Lapsiperheissä digi-tv:hen suhtaudutaan lapsettomia perheitä positiivisemmin. Lähde: Kids Marketing Report, April 2001 (3.4.2001), CIA MediaLabin tutkimus Lokakuu 2000 |