Mainontaa 24 tuntia vuorokaudessa
Digikanava Viisi teki historiallisen teon, kun se hankki Valtioneuvostolta mainostajille luvan tulla olohuoneisiin silloin kun se kampanjalle, tuotteelle tai katsojalle parhaiten sopii. Kanavaa eivät sido perinteiset säännöt mainosajan pituudesta tai mainosten erottamisesta ohjelmavirrasta.
Tv-ruutu näkyy katsojalle pääasiassa jaettuna ohjelmaruutuun, tv-banneriin ja chattiruutuun.
Ohjelmakartta on rakennettu ”horisontaaliputkiin”, eli samantyyppistä ohjelmaa lähetetään aina samaan aikaan päivästä. Katsojan on siis helppo oppia istahtamaan ruudun eteen vakioaikoina.
Ohjelmasisältöjä löytyy joka makuun. Luvassa on niin puhdasta viihdettä kuin kulttuuria ja tieto-ohjelmia.
Teemakokonaisuuksia crossmedia-yhteistyönä
Asiakkuusjohtaja Riikka Hallenberg toivottaa uuden kanavan tervetulleeksi.
– Uusi kanava tuo piristävää kilpailua ja uusia mielenkiintoisia esilläolomahdollisuuksia mainostajille. Kanavalle jo nyt värvätyt luotettavat sisältöpartnerit luovat sisällöllistä vakuuttavuutta.
Lisäksi monipuoliset teemakokonaisuudet houkuttelevat niin katsojia kuin mainostajia.
Teemakokonaisuuksia rakennetaan crossmedia-yhteistyönä. Mukana ovat mm. KissTV, joka ”kuvittaa Kiss FM:n lähetykset” aamuviidestä lähtien ja iltapäivisin, elokuvaohjelma HohtoTV, jossa tarjotaan Hohto ja DVD Hohto -lehtien sisältöjä sähköisesti, sekä musiikkiviihdettä tarjoava RumbaTV. Myös Radio City ja Sävelradio ovat Viiden yhteistyökumppaneita.
JukeBoxissa esitellään katsojien valitsema musiikkivideolista, LiveOkessa saavat katsojat laulaa karaokea perjantaisin ja lauantaisin. Peliforum toimii joka päivä maanantaista perjantaihin ja ChatGallerian odotetaan luovan uudenlaista yhteisöllisyyttä ja keskustelua kuvaviestien avulla.
Ulkomaista ohjelmatarjontaa edustavat mm. Cine News, On The Set ja Famous, joissa kaikissa liikutaan pääasiassa elokuvamaailmassa ja tutustutaan tähtien elämään kulissien takana.
Katsojille luvataan, että kanavan sisältöön voi vaikuttaa osallistumalla teksti- ja kuvaviestein, äänestämällä ja pelaamalla – sekä tietysti ostamalla, sillä kanavalla on lupa teleostostoimintaan.
Mainostajille monia vaihtoehtoja
Mainostaja voi välittää viestejään kanavalla paitsi perinteisin spottimainoksin ja infomercialein myös banner-mainoksin sekä superteksti- ja MHP-sivuin. Kanava tarjoaa mainostajille myös yhteistyömahdollisuutta muun muassa sponsoroiduissa ohjelmissa ja logistiikkapalveluissa, hakemisto-, paikkatieto- ja karttapalveluissa sekä maksunvälityksessä.
Mainokset hinnoitellaan spottien pituuden ja esitysten lukumäärän mukaan. Ainakin alkuvaiheessa spotit kelluvat siten, että puolet niistä nähdään prime-timessa ja puolet off-primessa. Hinnoittelu suosii pitkiä spotteja.
Tilauksensa tai lisätietopyyntönsä (reseptin, ostoslistan, auton koeajon jne.) katsoja voi tehdä tekstiviestillä, internetissä, teksti-tv:ssä, digitv:n paluukanavan kautta tai postitse. Icareus Oy ja Vizor Oy ovat kehittäneet kanavalle uudenlaisen mobiilimaksumenetelmän ja tunnistusjärjestelmän.
Viisi-kanavan takana olevan Vizor Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Visuri on yksi audiovisuaalisen alan pioneereja Suomessa. Hän on toiminut aiemmin mm. Avset Oy:n toimitusjohtajana sekä MTV3:n ostojohtajana. Visurin mukaan tavoitteena on laajentua myöhemmin Itä-Eurooppaan, jossa on yhä tilaa uusille kanaville. Kahdessa vuodessa liikevaihto aiotaan kasvattaa 6 miljoonaan euroon.