29.1.2015 | Uutisarkisto

Digipintoja ja James Bondia

Elokuvilla ja elokuvamainonnalla menee hyvin, eikä Suomen heikko taloustilanne pääse kunnolla yltämään elokuvasaliin saakka. Kotimaiset ja perhe-elokuvat vetävät kuin häkä ja nuoretkin löytävät tiensä elokuviin entiseen malliin (15-24-vuotiaista 33 % käy leffassa keskimäärin kerran kuukaudessa). Vuoden 2014 elokuvakäynnit pääsivät lähelle vuoden 2013 tasoa, joka oli historian toiseksi paras elokuvavuosi käyntimäärissä mitattuna. Tästä vuodesta veikataan vieläkin menestyksekkäämpää, myös mainonnan suhteen.

Finnkinon elokuvateattereissa kävi vuoden 2014 aikana yli 5,1 miljoonaa katsojaa. Lukuun sisältyy Finnkinon tapahtumalähetyksiä tarjoavan eli Event cineman suosion lähes kaksinkertaistuminen. Event cineman sisällöt koostuvat konserteista, oopperalähetyksistä sekä balettiesityksistä. Suosituimmat tapahtumalähetykset olivat mm. Cheekin Olympiastadionin konsertti sekä New Yorkin Metropolitan Operan Macbeth ja La Bohème.

Vuodesta 2015 povataan kaikkien aikojen elokuvavuotta, niin käyntimäärien kuin mainonnan suhteen. Vuonna 2014 elokuvamainonta kasvoi 10,4 % ja kasvun ennakoidaan jatkuvan. Mielenkiintoiset ja suuret elokuvat sekä paremmat tutkimusmahdollisuudet luovat mahdollisuuden parempiin tuloksiin.

Mainonta elokuvissa on vuonna 2015 entistä monipuolisempaa. Kelluva mainonta löytää tiensä valkokankaillekin, kun taas erinäköiset pahvimainokset salien reunalta poistuvat ja kaikki mainospinnat entisestään digitalisoituvat. Näkyviin tulee uusi Digital Signage -pystynäyttöverkosto eli pelkästään pystyssä olevia digitaalisia pintoja. Myös aulakanavapreshow sekä mobiili- ja nettituotteet yhdistyvät ja päivittyvät.

Finnkino on ottanut käyttöönsä uudet työkalut asiakkaittensa tutkimiseen. Työkalujen avulla saadaan lisätietoja elokuvissakävijöiden profiileista; elokuvayleisö matkailijoina, elokuvayleisö tekniikkaan liittyvissä asioissa, elokuvayleisö shoppailijana sekä elokuvayleisön suhde elintarvikkeisiin. Uusien työkalujen ja datan ansiosta mainostaja pystyy kohdentamaan viestinsä entistä tarkemmin, lisäksi kampanjoista saadaan peitto kohderyhmittäin.

Elokuvamainonnalla päästään tunnetusti korkeisiin huomioarvoihin. Keskimääräinen huomioarvo vuoden 2014 kampanjoissa oli 77 %. Kampanjan huomanneista 73 % tunnisti mainostajan, heistä 75 % ymmärsi viestin ja heistä 52 % kiinnostui.

Elokuvateattereiden lippulaivamme, Tennispalatsi, kokee touko-kesäkuussa 2015 totaalisen remontin modernimpaan suuntaan. Leffat pyörivät kuitenkin normaalisti remontin ajan. Lisäksi Finnkino avaa Lappeenrantaan uuden teatterin vuoden 2015 aikana.

Mitä mahtavaa onkaan leffassa luvassa tänä vuonna?

Perheleffoista kiinnostavimmat elokuvat ovat varmasti valkokankaalle palaavat ihanat Madagaskarin pingviinit, Karhuherra Paddington, Ted, Big Hero 6, Risto Räppääjä ja Sevillan saituri sekä monen moni muu. Naisiin vetoavia kassamagneetteja ovat mm. Fifty Shades of Grey, Cinderella, The Theory of Everything sekä Viikossa aikuiseksi. Upmarket-kohderyhmää hemmotellaan Unbrokenilla, Inherent Vicella, Ranskalaisella häähumulla sekä The Imitation Gamella. Viimeisimpänä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä nähdään miehille erityisesti suunnatut Luokkakokous, Vares-Sheriffi, Big Game, Furious 7 sekä ketterä ja komea James Bond.

Mikäli elokuvista on kyse, vuodesta 2015 ei voi tulla tylsä, vaan äärimmäisen kiinnostava ja viihdyttävä!

Carla Bosco

Carla Bosco

Lisää aiheesta