14.8.2008 | Uutisarkisto

Digitaalisesti Cannesista

Luovat-blogin kirjoittajaryhmällä oli Cannesiin lähtiessään ajatuksenaan paitsi oppia uutta myös tuoda festivaalit lähes reaaliaikaisena Suomeen videon, kuvien ja tekstin muodossa. Raportointiajatus koki takaiskun, kun ryhmä huomasi festivaalikeskukseen saapuessaan, ettei siellä ollut avointa festivaaliverkkoa eikä hotellilta päässyt verkkomaailmaan lainkaan. Video- ja mikrobloggaus saivat siis jäädä. Digitaalisuus ei ollut vielä levinnyt aivan festivaaliorganisaatioon asti, vaikka se muuten festivaaleilla näkyikin. Festivaalin digitaalista antia pohtii Dagmar Digitalin suunnittelujohtaja Matias Vakkilainen.

Verkko oli esillä jokaisessa puheenvuorossa. Yleensä myös kaikissa mainoksissa ainakin näkyi yrityksen www-osoite, ellei se jopa ollut kampanjan kärkiviestinä. Filmisarjassa oli oma kategoriansa verkkoon tarkoitetuille filmeille. Jo toisena vuonna peräkkäin koko filmisarjan Grand Prix’n voitti filmi, joka saavutti suosionsa nimenomaan verkon kautta.

Kohti 3D-todellisuutta

Eikä digitaalisuutta pidä rajoittaa vain verkkomainontaan, sillä mielenkiintoisimmat esimerkit löytyivät jostain muualta, kuten elokuvista. Jos seminaareissa aina vähintään sivuttiin digitaalisuutta tietynlaisena must-ilmiönä, näytti SAWAn (Screen Advertising World Association) seminaari mihin elokuvamaailma oikeasti on menossa: kolmiulotteisuuteen. Nimenomaan digitaalitekniikan kehitys on mahdollistanut huikeiden ja ennen kaikkea uskottavien 3D-efektien luomisen ja todentuntuisen 3D-kuvauksen kehityksen.

Seminaari alkoi U2:n uudella elokuvalla U2 3D, joka on 3D-konserttitaltiointi U2:n konsertista. Kun seminaari alkoi ja valot sammuivat, oli katsomon päälle yhtäkkiä projisoitu rumpusetti ja siihen rumpali paukuttamaan rumpuja. Elokuvan pätkä vei katsojan suoraan lavalle bändin viereen. Ihan jokaisen mainostajan tekniikkaa 3D-animaatio ei vielä ole, mutta ei mene pitkään, että se tulee kaikille mahdolliseksi. Cannesissa esimerkkeinä nähtiin Red Bull ja portugalilainen Super Bock.

Globaalit ARG-kampanjat

Toisena huimana esimerkkinä oli amerikkalainen 42 Entertainment, joka esitteli tekemiään Alternate Reality Gaming -kampanjoita. Kyseessä on viraalin tavoin verkossa liikkeelle lähtevät kampanjat, joissa ei välttämättä tunnu aluksi olevan mitään järkeä. Verkkoyhteisön loksautellessa paloja kohdalleen, alkaa pikku hiljaa kokonaiskuva kuitenkin muodostua ja vetää mukaansa yhä suurempia joukkoja. Verkkomaailman ollessa globaalia sopivat ARG-kampanjat juuri maailmanlaajuisiin toimenpiteisiin. Kampanjoita onkin toistaiseksi tehty mm. Microsoftille, Nine Inch Nails –bändille ja uusimmalle Batman-elokuvalle.

Mobiili-innovaatioita odotellessa

Mobiili pysyy myös omana elementtinään festivaalin shortlistoilla. Mitään suurta murrosta tai innovaatioita ei mobiilissa ole vielä onnistuttu tekemään, mutta monessa kampanjassa näytti olevan ainakin jonkinlainen mobiiliulottuvuus. Yleensä puhelin toimii mainoksen paluukanavana, mutta esimerkiksi SunSilk-shampoo oli tehnyt teinitytöille tarkoitetun saippuasarjan, jonka tekemisessä oli myös otettu huomioon mobiilijakelu. Tuolle kohderyhmälle mobiili on varmasti kanavana juuri oikea. Tällaisia kohderyhmään iskeytyviä esimerkkejä soisi näkevän enemmänkin.

Lisää esimerkkejä digitaalisesta ja ei-niin-digitaalisesta mainonnasta löydät Luovat-blogista.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta