Edes joulupukki ei saa suomalaisia pois Salatut elämät -sarjan ääreltä (10.1.2002) | ||||||||
Vaikka Salatut elämät keräsi aattona lähes miljoona katsojaa, on uudenvuodenpäivä varsinainen tv-päivä. Yli 10 vuotta täyttäneet suomalaiset katsoivat silloin televisiota lähes viisi tuntia. Ja peräti seitsemän ohjelmaa keräsi yli miljoona katsojaa.
|
||||||||
Joulu on lasten juhla myös televisiossa. Aattoillan jännitystä pyritään helpottamaan lukuisilla lastenohjelmilla, joita muksut seuraavat innolla. Tänä jouluna 4-9-vuotiaat malttoivat nakottaa tv:n ääressä n. 2,5 tuntia normaalin alle kahden tunnin sijaan. Ainakaan tuona aikana vanhempien ei tarvinnut vastata "Joko se pukki kohta tulee" -kysymykseen. Joulurauhan julistusta Turusta hiljentyi seuraamaan keskimäärin 420 000 suomalaista. Lahjojen jakamisen kanssa piti monissa perheissä kiirettä, jotta television ääreen ennätettiin puoli kahdeksaksi. Salatut elämät -sarjan seuraaminen ei kuitenkaan karistanut joulutunnelmaa, sillä aaton jakso oli kuvattu poikkeuksellisesti Lapissa – ja teemana oli aattoillan valmistelu. 946 000 uskollista katsojaa pohti jännittyneenä kuka suosikkinäyttelijöistä on joulupukkina ja kuinka monta kinkkua pöytään lopulta nostetaan. Tänä vuonna televisiossa ei vietetty mainonnan joulurauhaa, vaan kaupallisia viestejä välitettiin myös aattona ja joulupäivänä. Jouluaattona lähetetyistä mainoksista suurin osa oli joulutervehdyksiä sekä kanavien omien ohjelmien ennakkopuffeja. Mainoksia nähtiin myös joulun viettoon liittyvistä juomista ja herkuista (oluet, snaksit, suolakeksit, tuorejuusto) sekä joulun jälkeiseen elämään kuuluvista asioista (närästystä helpottavat valmisteet, kasvisuutejuomat, valokuvien kehitys). Osa mainoksista houkutteli perheitä viettämään toistekin aikaa yhdessä (Heureka, videovuokraamo ja jääshow). Osa taas ennakoi uuden vuoden lupauksia (tupakasta vierottavat tuotteet) sekä tulevia alennusmyyntejä. Hyvää Suomesta, WWF ja Joutsenmerkki luottivat mainosviestiensä ajoituksessa siihen, että jouluinen mieli on tavallistakin vastaanottavaisempi hyville asioille. Joulupäivinä 10 vuotta täyttäneet suomalaiset katsoivat televisiota keskimäärin reilut neljä tuntia. Katselu aloitettiin tavallista aikaisemmin: jo heti kello 16 jälkeen joka neljäs suomalainen oli istuutunut tv:n ääreen. Ensimmäisenä joulupäivänä Ylen pääuutiset sekä Karpolla on asiaa keräsivät yli miljoona katsojaa. Tapanina moni taisi tanssia tai viettää iltaa muissa riennoissa, kun suosituinkin ohjelma sai alle 900 000 katsojaa. Suurin syy lienee kuitenkin se, että katsotuimmat ohjelmat (Mooseksen perintö, Reinikainen ja Pretty Woman) tulivat samaan aikaan eri kanavilta. Uudenvuoden päivänä keskimäärin 624 000 suomalaista kuunteli presidentti Halosen puhetta. Ensimmäistä varttia seurasi yli 700 000 kansalaista, toisen vartin "samma på svenskaa" alle puoli miljoonaa medbörjarea. Top 3 ohjelmaa, koko väestö 10+ v, (000 katsojaa)
|