29.1.2009 | Uutisarkisto

Ekologista mainontaa

Mitä paremmin mainosviesti on kohdennettu, sitä vähemmän euroja ja energiaa kulutetaan turhaan. Eli mitä paremmin mainonta löytää kohderyhmänsä, sitä ekologisempaa se on. Tämä nyrkkisääntö pätee yhtä lailla sähköisiin medioihin kuin printtimainontaan. Viime päivinä on käyty keskustelua erityisesti Google-hakujen hiilijalanjäljestä. Media Planner Saskia Salomaa puntaroi, mihin hakusanamainonnan ekologisuus perustuu, ja miten samalla rahalla voidaan saada parempia tuloksia.

Helsingin Sanomat uutisoi äskettäin Google-hakujen hiilidioksidipäästöistä. Harvardin yliopiston tutkija Alex Wissner-Gross arvioi yhden haun hiilidioksidipäästöksi 7 grammaa, kun luku on Googlen oman ilmoituksen mukaan vain 0,2 grammaa.

Olipa oikea vaihtoehto kumpi tahansa, mainostaminen Googlessa on ekologista siinä mielessä, että käyttäjällä on jo mielessään kysymys, johon hän etsii vastauksia. Näin kohdeyleisö löydetään juuri oikeaan aikaan.

Hakukonemainonta on kuin ulkomainos vilkkaassa tienristeyksessä cyberavaruudessa. Paitsi että mainostaja voi valita risteyksen, jonka ohikulkijat ovat hyvin todennäköisesti kiinnostuneita juuri hänen tuotteistaan.

Tiedonhaku ei ole pirstaloitunut pikkuteille

Yhdysvaltalainen internetin käyttöä tutkiva yritys comScore julkaisi tammikuun puolessa välissä tietoja amerikkalaisten verkon käytöstä. Googlen markkinaosuus tehdyissä hauissa oli yli 63 prosenttia, kun Yahoon osuus oli hieman yli viidennes. Google-hakujen määrä ylitti 8,2 miljardia.

Joulukuussa Yhdysvalloissa tehtiin yli 260 miljoonaa Google-hakua päivässä eli seitsemän kahdeksasta amerikkalaisesta kävi etsimässä jotain. Kuvittele vastaava määrä liikennettä esimerkiksi kadulla; maailman vilkkaimmassakin risteyksessä Tokion Shibuyassa jäädään prosentteihin tästä luvusta.

Suomessa markkinaosuudet ovat Googlelle vieläkin edullisempia. Joidenkin arvioiden mukaan Googlen osuus netin tiedonhausta on meillä yli 90 prosenttia.

Googlessa näkyminen on siis paitsi ekologista, myös kustannustehokasta.

Slogan ja kampanjaviestit mukaan hakusanamainontaan

Hakukoneiden avulla voidaan täydentää kampanjan muuta palettia, tai ne voivat toimia päämediana.

Kun hakukonemainonta halutaan integroida tehokkaasti muuhun kampanjointiin, kannattaa netin mainosviestissä hyödyntää muissa medioissa välitettäviä viestejä. Tuotesanojen lisäksi esimerkiksi slogan toimii hyvin hakukonemainonnassa. Sen avulla voidaan varmistaa, että ihmiset eivät eksy matkalla television äärestä markkinoijan nettisivuille: myös mainoslauseen hakukenttään naputtelevat saadaan tavoitettua.

Yllättävän harva tuote tai palvelu löytyy hakukoneista sloganilla. Yrityksen nettisivuja ei juurikaan optimoida sloganilla, sillä sloganin tekstisisällöllä on harvoin tekemistä tuotteen tai palvelun toiminnallisuuden kanssa.

Entä käytätkö Google-mainoskampanjassasi muuta brändisanastoa? Kannattaa kokeilla, sillä brändisanoilla tuleva liikenne on usein hyvin halpaa (2-5 senttiä/napsautus), ja nostaa esiin yrityksesi brändiä valitsemallasi mainosviestillä. Halusitpa kertoa uudesta mallistosta tai tarjouskampanjasta tai vaikkapa oikaista netissä liikkunutta virheellistä tietoa tuotteistasi.

Mitä tarkemmin ja kustannustehokkaammin saat välitettyä viestin siitä kiinnostuneille ihmisille, sitä vähemmän tuhlaat mainontaa.

Lähteet:
http://www.comscore.com/press/release.asp?press=2687
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Google+Tuhat+hakua+vastaa+yht%C3%A4+kilometri%C3%A4+autolla/1135242668293

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta