Viime vuosi oli elokuvateattereissa ja valkokankailla 3D-iloittelua vaihtelevampaa. Vaikka Finnkino nakutti ensin tammikuussa kaikkien aikojen kävijäennätyksen ja heinäkuussa rikottiin yhden kuukauden rahallinen ennätystulos, koko maan tasolla sekä elokuvissa käynti että elokuvamainonnan myynti laahasivat huippuvuoden 2008 vertailulukujen perässä.
Kohdistamiseen lisää mahdollisuuksia
Uuteen vuoteen lähdetään kuitenkin positiivisella ja optimistisella mielellä. Elokuvamainonnan puolella Clear Channel Cinema toi jo loppuvuoteen odotetun uudistuksen mahdollistaessaan pienimuotoisen kohdennuksen: nyt kampanjaa voi kohdentaa perhe-kokonaisuuden lisäksi myös miehiin tai naisiin.
Uusi Pre Show -mainospaikka
Valkokankaiden mainoskapasiteetti kasvaa loppuvuonna pilotoidulla Pre Show -paikalla. Pre Show on nimensä mukainen mainospaikka, jolla saliin valuvat katsojat tavoitetaan jo hyvissä ajoin ennen valojen himmenemistä. Käytännössä mainostajan viesti pyörii kankaalla heti salin ovien avautuessa.
Parhaiten tässä mediassa toimii yksinkertainen, ulkomainosmainen viesti mahdollisesti pienimuotoisella animoinnilla ryyditettynä.
Kassamagneetteja ja tuttuja sankareita
Ohjelmiston osalta alkanut vuosi ei kalpene edeltäjänsä rinnalla: suurina kassamagneetteina voi jo nyt pitää loppuvuonna kankaille tulevaa uutta Harry Potter-elokuvaa, kesän kynnyksellä ensi-iltansa saavaa Sex and The City:n kakkososaa ja Twilight-sarjan seuraavaa filmatisointia.
Lisäksi viime vuoden katsotuimman elokuvan, Ice Age 3:n, jalanjäljillä teattereihin marssii niin uusin Shrek kuin Toy Story:n tutut kaveritkin – ja tietysti 3D:nä! Kiinnostavista uusista, mutta tutuista, valkokankaan tulokkaista mainitsemisen arvoisia ovat ainakin Tim Burtonin Liisa Ihmemaassa -versio ja Guy Ritchien näkemys Sherlock Holmesista.
Edessä on siis kiinnostava elokuvavuosi, johon on ladattu paljon odotuksia ja suuria tunteita – niin ennen trailereita kuin niiden jälkeenkin.