Länsi-Eurooppalaiset markkinointipäättäjät suhtautuvat markkinointipanostusten kasvuun suhteellisen pidättyvästi. Sen sijaan Keski- ja Itä-Euroopan markkinointipäättäjistä 63 prosenttia ilmoitti kasvattaneensa markkinointibudjettiaan viime vuonna, ja jatkavansa panostusten lisäämistä myös tänä vuonna.
Suomalaisten markkinoijien suunnitelmia tälle vuodelle selvitettiin viimeksi joulukuussa. Mainostajien Liiton kyselyyn vastanneista 37 prosenttia aikoi lisätä markkinointiviestinnän panostuksiaan tänä vuonna, 41 prosenttia ajatteli pitää ne ennallaan ja 22 prosenttia harkitsi supistuksia.
Verkon käyttö lisääntyy
Digitaalisen mainonnan, erityisesti verkkomainonnan, suosio kasvaa Euroopassa koko ajan, mutta jää silti edelleen alle USA:n tason. Millward Brownin kyselyyn vastanneet väittävät, että digitaaliset mediat eivät sovi brandin rakentamiseen, vaan kohderyhmän tavoittamiseen ja asiakkuuden lujittamiseen.
Euroopassa markkinoijat keskittyvät enemmän lyhyen tähtäyksen myyntiin kuin brandipääoman kehittämiseen.
Lisää integroituja kampanjoita
Integroidut kampanjat ovat yleisempiä Keski- ja Itä-Euroopassa kuin Länsi-Euroopassa.
Millward Brownin Global Media Practice -yksikköä johtavan Brian Jacobsin mielestä tutkimus osoittaa, että eurooppalaiset kuluttajat käyttävät medioita usein eri tavoin, ja heidät tavoittaa myös muilla kuin perinteisillä medioilla. Yli 40 prosentilla vastanneista markkinoijista on yrityksessään verkkomarkkinointiyksikkö.
”Lähes puolet länsieurooppalaisista markkinoijista ei kuitenkaan käytä integroituja markkinointikampanjoita, joissa hyödynnetään jokaisen median vahvuuksia holistisella tavalla. Eurooppalaisten markkinointipäättäjien tulisi oppia ymmärtämään paremmin, mitkä kanavat palvelevat parhaiten heidän tavoitteitaan, jos he haluavat markkinointi-investoinneilleen maksimaalisen tuoton.”
Millward Brownin EuroMedia Trends 2005 -tutkimukseen osallistui 704 markkinointipäättäjää eri aloilta 14 Euroopan maassa. Länsi-Euroopassa haastatteluja tehtiin Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, Portugalissa ja Isossa-Britanniassa. Keski- ja Itä-Euroopassa kerättiin tietoja Kroatiassa, Tsekin tasavallassa, Unkarissa, Kreikassa, Puolassa, Romaniassa, Venäjällä ja Turkissa.
Miten markkinointibudjetti kehittyy kuluvana vuonna verrattuna vuoteen 2004
Maa | Budjetti kasvaa | Budjetti pienenee |
Espanja | 46 % | 2 % |
Iso-Britannia | 43 % | 14 % |
Italia | 30 % | 9 % |
Kreikka | 54 % | 12 % |
Kroatia | 57 % | 14 % |
Portugali | 39 % | 14 % |
Puola | 46 % | 6 % |
Ranska | 32 % | 18 % |
Romania | 80 % | 4 % |
Saksa | 32 % | 18 % |
Tsekin tasavalta | 57 % | 16 % |
Turkki | 50 % | 6 % |
Unkari | 52 % | 14 % |
Venäjä | 70 % | 0 % |
Lähde: Millward Brown