11.10.2001 | Uutisarkisto

Expressen-ilmiö ei ole levinnyt Suomeen

Expressen-ilmiö ei ole levinnyt Suomeen (11.10.2001) Tukholmassa ilmestyvän iltapäivälehden, Expressenin, alamäestä on kirjoitettu viime aikoina paljon. Parhaimmillaan Pohjoismaiden suurimman päivälehden titteliä kantaneen lehden levikki on pudonnut 600 000 kappaleesta noin 250 000 kappaleeseen. Entä meillä Suomessa, miltä pääkaupunkiseutumme sanoma- ja ilmaisjakelulehtien tilanne näyttää tällä hetkellä? Viime aikoina on ruotsalaislehdissä uutisoitu iltapäivälehti Expressenin ongelmia tuon tuostakin. […]

Expressen-ilmiö ei ole levinnyt Suomeen (11.10.2001)

Tukholmassa ilmestyvän iltapäivälehden, Expressenin, alamäestä on kirjoitettu viime aikoina paljon. Parhaimmillaan Pohjoismaiden suurimman päivälehden titteliä kantaneen lehden levikki on pudonnut 600 000 kappaleesta noin 250 000 kappaleeseen. Entä meillä Suomessa, miltä pääkaupunkiseutumme sanoma- ja ilmaisjakelulehtien tilanne näyttää tällä hetkellä?

Viime aikoina on ruotsalaislehdissä uutisoitu iltapäivälehti Expressenin ongelmia tuon tuostakin. Lehdentekijöiden kauhuskenaario on toteutunut sataprosenttisesti: levikki laskee ja taloudelliset tappiot kasvavat. Tuoreimpana uutisena joka kolmannen työntekijän irtisanominen.

Suomalaiset lehdentekijät ovat seuranneet tarkkaan ruotsalaisten sanomalehtien kehitystä ja analysoineet muutosten syitä, viimeksi Helsingin Sanomain päätoimittaja Janne Virkkunen 7.10.01.

Kun ruotsalaisten iltapäivälehtien yhteenlaskettu levikki on pudonnut parilla sadalla tuhannella kymmenen viime vuoden aikana, ovat suomalaiset iltapäivälehdet samaan aikaan onnistuneet pitämään asemansa.

Ilta-Sanomien ja Iltalehden yhteenlaskettu arkilevikki oli 341 000 kpl vuonna 2000, eli 24 000 kpl enemmän kuin vuonna 1990. Hieman yllättäen, lauantaisin julkaistavan viikonvaihdenumeron levikin kasvu on ollut maltillisempi: 394 000 kappaleesta 403 000 kappaleeseen. Lehtien tavoittavuus levikkikappaleilla mitattuna on kuitenkin jakson aikana laskenut. Syynä tähän on yksittäistalouksien määrän kasvu. Esimerkiksi Helsingissä on tällä hetkellä jo lähes puolet yksittäistalouksia.

Suomessa ilmaisjakelulehdet Metro ja Uutislehti 100 eivät ole onnistuneet nakertamaan iltapäivälehtien levikkiä. Syksyn 2000 AMT-lehtitutkimuksen mukaan tavoitti Metro 27 % ja Uutislehti 100 29 % Suur-Helsingin alueen asukkaista. Näitä vanhempi, perinteistä jakelutapaa harrastava Alueuutiset, tavoitti puolestaan 54 % suurhelsinkiläisistä.

Vertailun vuoksi todettakoon, että tuoreen Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan Helsingin Sanomat tavoittaa suurhelsinkiläisistä 68 %.

Lähteet: KMT Syksy 2000/Kevät 2001, AMT 2000

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta