18.5.2012 | Uutisarkisto

Facebook takoo Offersista uutta tarjoussampoa

Facebook lanseerasi huhtikuun alussa vielä beta-vaiheessa olevan uuden Offers-palvelunsa. Sen tavoitteena on korvata viime vuonna lanseerattu Deals, joka ei koskaan päässyt Suomessa beta-vaihetta pidemmälle. Haluaisitko Offersin pilottiasiakkaaksi? Dagmarin Strategic Planner Lassi Miettinen kertoo mitä se edellyttää.

Facebook Offersissa yritys voi julkaista tykkääjilleen tarjouksia, jotka voi tilata Facebookista sähköpostiin. Tarjoukset näkyvät yrityksen FB-sivun lisäksi tykkääjien omassa uutisvirrassa ja niitä voi myös nostaa Facebook-mainontaan muillekin kuin tykkääjille nähtäväksi.

Tarjoukset lunastetaan menemällä paikanpäälle kivijalkamyymälään tai muuhun palvelupisteeseen ja näyttämällä printattua tarjousta tai tarjoussähköpostia mobiilista.  Viraaliefekti on taattu sillä, että tarjouksen lunastajan ystävät näkevät millaiseen tarjoukseen heidän kaverinsa on tarttunut.

Pilottiasiakkaan kriteerit

Kiinnostuitko? Pilottiasiakkaaksi beta-vaiheeseen, jonka kestoa voi jälleen vain arvailla, voi hakea mukaan, kunhan täyttää tietyt kriteerit: yrityksellä on oltava toimipaikkoja (huom. fyysisiä toimipaikkoja) ympäri maan, vahva Facebook-presenssi ja historia, tarjouksiksi soveltuvia tuotteita tai palveluita sekä hieman mainosbudjettia panostaa tarjousten tueksi.

Valtakunnalliset ketjut ja vähittäiskaupat ovat otollisimpia Offers-ehdokkaita tässä vaiheessa, mutta kun palvelu tästä toivottavasti etenee laajempaankin lanseeraukseen, pääsevät hyvin paikallisetkin toimijat hämmentämään Facebook-tarjousten ihmeellistä maailmaa.

Dealsia yksinkertaisempi ja helpompi

Offers on ajatukseltaan ja toteutukseltaan sen verran simppeli, että sen uskoisi saavan paljon paremmin tuulta purjeisiinsa kuin vähin äänin kuopattu Deals. Siinä missä Deals kaatui lokaatiopohjaisen sisäänkirjautumisen ja sitä kautta tarjouksen lunastamisen vaikeuteen, saa Offersissa tarjouksen sähköpostiinsa yhdellä klikkauksella. Sama onnistuu niin tietokoneelta kuin mobiilistakin.

Offers ei toki sulje pois jatkossa lokaation tai muun paikallisuuden hyödyntämistä tarjouksissa. Yksinkertaisimmillaan paikalliset tarjoukset hoituvat, jos yrityksellä on omat FB-sivunsa eri toimipisteille, mutta mitä luultavimmin ainakin tarjousten maantieteellinen kohdentaminen on Facebookilla työn alla. Kunhan Offers ensin vain selviäisi beta-vaiheen yli.

Kanta-asiakaspalvelua, palkitsemista, eksklusiivisia tarjouksia

Onnistuessaan ja oikein käytettynä Offers tarjoaa uutta relevanttia sisältöä Facebookin yrityssivuille ja ennen kaikkea ihmisille konkreettisen syyn fanittaa. Offersien myötä yrityksen FB-sivun voi nähdä yhä enemmän kanta-asiakaspalveluna ja lojaalien fanien palkitsemiskanavana.

Itse näen yritykset tekemässä sekä laajempia valtakunnallisia tarjouksia (”salaatin ostajalle virvoitusjuoma kaupan päälle”) että todella eksklusiivisia ja hyvin paikallisia tarjouksia (”viidelle ensimmäiselle Tampereen liikkeestämme -80 %”).

Ennen kuin Facebook kertoo aikeistaan enempää, on tulevaisuutta kuitenkin vaikea ennustaa. Uutisia ja päivityksiä aiheeseen kannattaa toki käydä väijymässä täältä: https://www.facebook.com/help/offers

Ja jos tunnet yrityksesi täyttävän pilottiasiakkaan kriteerit, ota yhteyttä omaan kontaktihenkilöösi Dagmarissa!

Lassi Miettinen

Lassi Miettinen

Lisää aiheesta