Muutama vuosi sitten kuluttajat äänestivät Kismetille uudet kääreet kolmesta eri luonnoksesta ja äänestys oli menestys: jopa 65 000 ihmistä halusi kertoa mielipiteensä.
Viime vuonna kuluttajat pääsivät mukaan tuotekehitykseen. Kansa sai valita uuden maun neljästä esimaistetusta vaihtoehdosta. Tulokset olivat huikeat: sivustolla vieraili yli 150 000 ihmistä ja 72 000 halusi vaikuttaa äänestämällä.
Tänä vuonna uusi maku, Kismet Raspberry Cheesecake, tuotiin kauppoihin. Jälleen kuluttajat haluttiin osallistaa: kun kansa oli kerran saanut päättää uuden maun, miksei kansa saisi päättää myös, miten uutta makua mainostetaan? Vastaanotto ylitti jälleen kaikki odotukset: Kismet-fi-sivustolle ideoitiin yli 8 000 mainoslausetta.
Lahjakuponki kaverin kännykkään
Kismet Raspberry Cheesecaken lanseeraukseen tehtiin uudenlainen Facebook-sovellus, jolla voi lahjoittaa kaverille Kismetin. Kyseessä ei siis ole Facebookissa suuren suosion saaneet virtuaaliset lahjat vaan aivan oikea, suussa sulava suklaapatukka.
Sovelluksen käyttäminen on helppoa. Kun lahjoittaja syöttää sovellukseen kaverinsa puhelinnumeron ja hyväksyttää tapahtuman tekstiviestillä, kaverille lähtee mobiilikuponki. Sitä vastaan kaveri voi hakea Kismetin miltä tahansa Suomen 700:lta R-kioskilta. Lahjoittaja maksaa Kismetin tekstiviestin yhteydessä, joten vastaanottajalle ei aiheudu mitään kustannuksia.
Sovellus sisältää myös viraaliefektin; lahjoittaja voi halutessaan ilmoittaa kaverinsa ilahduttamisesta Facebookin feedissä, jolloin muut ystävät saavat tietää lahjoituksesta ja voivat siirtyä helposti ilahduttamaan omia kavereitaan.
Hyödyllinen palvelu ilahduttaa myös lahjoittajaa
Kismetin sovellus on erityisen mainio esimerkiksi syntymäpäivinä tai ystävänpäivänä. Sen avulla voi spontaanisti ilahduttaa täysin uudella tavalla vaikkapa kaveria, joka asuu toisessa kaupungissa. Maistuvan muiston jättävä lahja on vain muutaman klikkauksen päässä.
Kismet-sovellus tarjoaa kaikille hyötyjä: vastaanottaja ilahtuu ja lahjoittaja voi kokea antamisen iloa. Sosiaalisessa mediassa toimivatkin parhaiten ratkaisut, jotka tarjoavat kuluttajille aidosti hyödyllisiä palveluja.
Sosiaalinen media taipuu vaikka kassavirran kasvattamiseen
Vaikka sosiaalisessa mediassa hyvät jutut leviävät kaverilta kaverille, on tärkeää muistaa antaa kampanjoille tarvittava alkusysäys. Uusi Kismet -sovellukseen on ohjattu mainonnalla niin Facebookissa kuin muiden toimenpiteiden kautta. Tähän mennessä jo 23 000 kuluttajaa on ladannut sovelluksen.
Kismet on oiva esimerkki siitä, kuinka valtavasti mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa markkinoijalle, ja kuinka brändi voi hyödyntää niitä. Esimerkki todistaa, että myös taktiset toimenpiteet onnistuvat sosiaalisessa mediassa, aina kivijalkakaupan kassavirran kasvattamiseen asti.
Sosiaalinen media tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös tuotejakeluun. Varsinkin silloin kun tuotteet saadaan jaettua kuluttajilta kuluttajille. Tästä tulemme toivottavasti näkemään paljon lisää esimerkkejä tulevaisuudessa.
Käy kokeilemassa Uusi Kismet -sovellusta Facebookissa osoitteessa http://apps.facebook.com/uusi_kismet/