15.9.2011 | Uutisarkisto

Finnair, Dagmar ja SEK & GREY tekivät markkinointihistoriaa – Euro Effie Suomeen

Finnairin kansainvälinen Local Heroes -kampanjointi voitti hopeaa kansainvälisessä, markkinoinnin tuloksellisuutta arvioivassa EACA Euro Effie -kilpailussa. Palkintoa ei ole koskaan aiemmin voitettu Suomeen, ja nytkin Suomi oli ainoa finalistimaa Pohjoismaista. Finnair Local Heroes -konsepti on suunniteltu ja toteuttu yhteistyössä SEK & GREYn ja Dagmarin kanssa ensimmäisen kerran Manchesterissa keväällä 2010.

Euro Effie -tuomaristo arvioi kampanjoita markkinoinnin tuloksien ja niiden läpinäkyvän todentamisen valossa sekä luovan työn osalta.

”Palkinto saatiin todella upealla ja nyt myös todistetusti maailmanluokan tasoisella Finnairin, SEKin ja Dagmarin yhteistyöllä. Erityiskiitos koko Finnair-tiimille huikeasta työstä aina ideasta toteutukseen”, hehkuttaa voittoa Brysselistä tavoitettu Dagmarin Creative Director Jarkko Vepsäläinen.

Finnair näyttää tietä suomalaiselle markkinointiosaamiselle maailmalla

Local Heroes -konsepti on kohdennettu Finnairin Aasia -strategialle tärkeisiin Euroopan kaupunkeihin, joista lähtee vähän tai ei lainkaan suoria lentoja Aasiaan. Suurin haaste näissä ns. ”kakkoskaupungeissa” on Finnairin matala tunnettuus ja preferointi sekä kansallisten lentoyhtiöiden vahvat kanta-asiakkuusohjelmat.

Näihin haasteisiin vastaamisessa Finnairin markkinointijohtaja Jarkko Konttinen korostaa luovuutta ja kohdennusta: ”Finnairin kansainvälinen kasvu vaatii erittäin luovaa ja tarkkaan kohdistettua markkinointia. Kilpailijoilla on monikymmenkertaiset budjetit sekä yleensä kansallinen johtoasema ja kansainvälinen allianssi suojanaan. Yhdessä SEK & GREYn ja Dagmarin kanssa olemme onnistuneet löytämään pehmeät kohdat jokaisessa kohdemarkkinassa.”

Konseptin avulla valjastettiin paikalliset liike-elämän ja kulttuurin edustajat suosittelemaan Finnairia, kun suuntana on Aasia. Mediakampanjan rinnalla konsepti suunniteltiin hyödyntämään voimakkaasti tapahtumamarkkinoinnin ja viestinnän luomaa julkisuutta sekä Finnairin omia kanavia.

”Tärkeintä oli löytää tapa, jolla Finnair saa viestinsä läpi uskottavasti valitulla markkinalla ja vielä isoja kilpailijoitaan vaikuttavammin. Kansainvälisessä markkinoinnissa tehdään yleensä yksi geneerinen ratkaisu, jota käytetään mediabudjettien rajoissa eri maissa. Local Heroes -konseptin ydin oli olla paikallisesti mahdollisimman uskottava, relevantti ja persoonallinen”, toteaa SEK & GREYn luova johtaja David Godycki.

Jokaisessa kampanjakaupungissa Finnair on onnistunut saamaan kasvot ja paikan liikematkustajan valintaryhmässä. Kampanjan jälkeen Finnairista tuli Manchesterin toiseksi preferoiduin ja kolmanneksi eniten Aasian lennoilla harkittu yhtiö – heti kansallisen British Airwaysin ja Emiratesin (Manchester Unitedin pääsponsorin) jälkeen. Düsseldorfissa Finnairista tuli toiseksi eniten harkittu ja toiseksi halutuin lentoyhtiö.

Konsepti on toteutettu tähän mennessä myös Tukholmassa, Pekingissä, Shanghaissa, Singaporessa ja Soulissa.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta