4.3.2004 | Uutisarkisto

Finnair ensimmäisten mainostajien joukossa supertekstitelevisiossa

Finnair markkinoi uutta suoraa reittiään Dubliniin myös digitaalisen MHP-pohjaisen supertekstitelevision kautta. Uusi, vielä lopullista muotoaan ja laajuuttaan hakeva media asettaa toteutukselle omia rajoitteitaan. Ulkomailta saadut kokemukset ovat hyvänä pohjana suunnittelutyölle.

Finnair kehityksessä mukana

Finnair on jatkuvasti kiinnostunut uuden ja älykkään teknologian tarjoamista mahdollisuuksista. Myös digitelevision kehitystä on seurattu aktiivisesti alusta lähtien.

– Supertekstin etuina on sen mukanaan tuoma kehittynyt visuaalinen ympäristö ja mahdollisuus interaktiivisiin toimintoihin. Tällä hetkellä käytämme supertekstiä täydentämässä mediayhdistelmiä, mutta seuraamme tulevaisuutta silmällä pitäen kehitystä myös muiden sovellusten osalta, kertoo Finnairin markkinointiviestintäpäällikkö Jarkko Konttinen.

Brandille sopivaa näkyvyyttä

Sisällön luovasta toteutuksesta vastanneen Grey Directin Finnair-tiimin sormet syyhysivät päästä tekemään suoramarkkinointia uuteen kanavaan.

– Oli äärimmäisen kiehtovaa miettiä, miten asiakaslähtöisyys ja ostopäätökseen ohjaaminen toteutetaan välineessä, joka hakee vielä muotoaan. Lisäksi oli tärkeää varmistaa, että brandi esiintyy tietyistä teknisistä rajoituksista huolimatta arvolleen sopivasti, projektijohtaja Jaana Lahtinen toteaa.

Digi-sovitin ja -televisiopenetraatio on lähtenyt rohkaisevaan vauhtiin. Myynti on kasvanut tasaisesti lokakuusta 2003 lähtien eikä vilkkaan joulumyynnin jälkeen povattua kysynnän taantumaa markkinoiden mukaan ole havaittavissa.

Toteutuksen koko vaikuttaa hintaan ja latautumisaikaan

Mainostajille MHP-pohjaiset superteksti-tv-sivut ja esimerkiksi mainosspotteihin liitettävät lisätietopalvelut ja pelisovellukset merkitsevät uudenlaista mediahinnoittelua. Perinteisen mediahinnan lisäksi kustannuksia syntyy Digita Oy:n hallinnoiman lähetyskapasiteetin käytöstä.

– Luovan toteutuksen tai sovelluksen koko vaikuttaa tarvittavan tietoliikennekaistan leveyteen ja syntyviin kustannuksiin. Toteutuksen koko vaikuttaa myös sivun tai sovelluksen latautumisaikaan, joka riippuu myös kunkin digisovitinmallin teknisestä suorituskyvystä, kertoo Dagmarin Digi-TV -asiantuntijaryhmää vetävä Rikkard Saastamoinen.

– Onkin tärkeää löytää ratkaisu, joka täyttää nykyisen supertekstitelevision tekniset rajoitukset esimerkiksi koon, värien ym. suhteen. Esimerkiksi Iso-Britannian ensimmäisissä supertekstitoteutuksissa oli liikaa tekstiä liian pienellä fontilla sekä liikaa liian pieniä kuvia tai grafiikkaa. Toteutuksien suuri koko nosti lähetyskaistatarvetta ja sitä kautta kustannuksia sekä pidensi kohtuuttomasti latausaikoja vastaanottopäässä – ja sai katsojat ärtymään.

Digi-tv-mainonta tätä päivää

Analogisesta tekstitelevisiosta tutut sivunumerot säilyvät myös uudessa maailmassa. Supertekstitelevisio mahdollistaa myös täysin uusia mainosmuotoja, kuten bannerit, joiden kautta nuolinäppäimillä ja OK-napilla navigoiden katsoja voi siirtyä suoraan mainostajan sivustolle. Ohjauskanavana voi toimia myös tv-spottiin liitettävä interaktiivinen painike, jonka MTV3 on nimennyt do-näppäimeksi.

– Vaikka suomalaisen televisiomaailman ensimmäinen interaktiivinen tv-spotti odottaa yhä päivänvaloa, alkaa mainostaminen digitaalisessa televisiossa olla tätä päivää, toteaa Saastamoinen. – Kuluttajat alkavat pitää digitaalista televisiota teknisesti luotettavana, virallista aloitusta seurannut ”digi-krapula” alkaa olla ohi.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta