Finnairin Outi Leppälä haastoi mediatoimiston ideoimaan perinteiselle bannernäkyvyydelle uudenlaisia vaihtoehtoja:
– Halusimme olla verkossa siellä, missä ihmiset liikkuvat ja vielä oikealla moodilla, matkanostofiiliksellä. Tavoitteena oli kohdata ihmiset yllättävissäkin tilanteissa. Näin pystyimme myös erottautumaan paremmin, kun mainostimme muualla kuin kilpailijat.
Dagmarissa Finnairin verkkotiimiä vetävän Mika Räihän mukaan perusideana oli saada viesti koskettamaan potentiaalista asiakasta juuri silloin, kun hän saattaisi olla loman tarpeessa. Esimerkiksi uutta seuraa etsiessä, nykyiseen työpaikkaan tuskastuneena tai stressipeikon kanssa painiskellessa.
Luovasti suoraan sisältöön
Uratien Avoimet työpaikat -osiossa tarjottiin työpaikkaa lomailijalle. Ennen uusien haasteiden alkamista lomailijalle ehdotettiin retkeä vaikkapa Tokioon syömään Koben härkää tai Berliiniin kokemaan pilkkopimeän Unsicht-Barin sokkotreffitunnelma.
Nettiauto.com sivuille kampanjaan neuvoteltiin jopa navigaatiopaikka. Autojen kesähintoja etsivä pääsikin tutustumaan Finnairin edullisiin kesähintoihin.
Kampanjan rohkeimpia vetoja oli sijoittaa City.fi:n Peilikuvaan arvioitavaksi viekoittelevasti hymyilevä Unelma-80. Tämä ”villinpuoleiseksi” ja varakkaaksi perijättäreksi esittäytynyt nuori nainen kertoi etsivänsä elämänkumppania ökytaloonsa ja laiturissa bilekavereita odottavaan jahtiinsa. Vaikka Unelma paljastui vain unelmaksi, häntä houkuteltiin etsimään maailmalta.
Hakusanamainontaan etsittiin perinteisestä matkailusanastosta täysin poikkeavia näkökulmia. Esimerkiksi pörssi-sanaa googlettanut saattoi lukea viestin: ”Investoi itseesi. Pörssi on auki syksylläkin. Lennä lomalle. www.finnair.fi”
Optimointia ja erikoisratkaisuja
Räihän mukaan hakusanoja optimoitiin tasaisesti koko kampanjan ajan ja uusia teemoja otettiin käyttöön portaittain.
Verkkosivuille neuvoteltuihin erikoisratkaisuihin mediat suhtautuivat alkuhämmennyksen jälkeen suopeasti:
– Mediat halusivat saada kommentteja, miten asiakkaat suhtautuvat, kun astutaan suoraan sisällölliselle alueelle. Vastaanotto oli pääosin hyvin innostunutta ja saimme enemmän positiivista palautetta kuin muista Suomessa aiemmin tehdyistä kampanjoista.
Kesän myyntimenestys
Finnairin Leppälän mielestä kampanjassa oli parasta se, että kauppa kävi:
– Varausten perusteella voi jo sanoa, että kampanja onnistui erittäin hyvin. Lopulliset myyntitulokset saadaan nyt kun kesäkampanjan myynti- ja matkustusaika ovat umpeutuneet. Tämän vuoden kampanjamme oli taktisempi kuin viime vuonna, ja uuden yhdensuuntaisen hinnan ansiosta pystyimme tarjoamaan hyvin houkuttelevaa hintaa.
Leppälä on tyytyväinen hyviin ideoihin sekä Dagmarin ja SEKin yhteistyöhön.
– Tämä oli Dagmarilta hieno suoritus. Erikoisratkaisuja etsittiin ja saatiin neuvoteltua, eikä tyydytty tarjoamaan sitä mitä on tarjolla. Tänä päivänä mediatoimiston täytyy pystyä tekemään luovia mediaratkaisuja.
SE-tason tuloksia
Kesäkampanjassa oli verkkopanostusten lisäksi mukana perinteisempiä medioita. Budjetti jakautui niiden ja verkon suhteen puoliksi.
– Verkossa pystymme hyvin mittaamaan ostoja ja myös jälkiostoja. Esimerkiksi luovat hakusanat toimivat hyvin ja toivat suoraan kauppaa.
Räihä on vertaillut verkossa saatuja tuloksia muihin kampanjoihin:
– Uratiellä Lomailija-ilmoituksemme keräsi yli kymmenkertaisen määrän lukijoita kuin aiemmin suosituin työpaikkailmoitus. City.fi:n profiilimme keräsi myös tuplasti enemmän kiinnostuneita kuin aikaisempaa kärkipaikkaa pitänyt profiili. Täysin poikkeavilla lähestymiskulmilla tehty hakusanakampanja sai houkuteltua 2,5 viikon aikana yli 5 000 ihmistä tutustumaan Finnairin kesähintoihin.
Mutta vaikka kaikki hyrisevät tyytyväisyyttään, ei menestykseen auta jäädä pitkäksi aikaa skoolailemaan. Jatkuvasti kiristyvä kilpailu vaatii myös jatkuvaa kampanjointia.
Leppälä lupaa seuraavan kampanjan ulos jo parin viikon kuluttua, jolloin lanseerataan uusi tarjoustuote.
– Jatkossa Finnairin sivuilla kannattaa piipahtaa erityisesti keskiviikkoaamuisin…